Saako hoitovapaalla sairaspäivärahaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja toispolvinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

toispolvinen

Vieras
Olen hoitovapaalla ja menossa polvileikkaukseen, josta tulee 1-2 viikkoa sairaslomaa. Tai siis tulisi, jos olisin töissä. Nyt käytännössä mies joutuu ottamaan vapaapäiviä ja pyydetään sukulaisia avuksi.

Tiedän, että jos esim. vuosilomalla joutuu pitkälle sairaslomalle, kela maksaa palkan lisäksi sairaspäivärahaa. Saako hoitovapaalla oleva myös sitä? Jos saa, niin onko alussa niin pitkä karenssi, että se syö tuon sairasloma-ajan?

Kelan sivuilta en tietoa löytänyt, enkä viitsisi soittaa ja jonottaa turhaan.

Ainakin omalla alallani käsittääkseni on sopimuksessa niin, että hoitovapaan voi katkaista esim. sairasloman takia. Tällöin saisi siis ilmeisesti samat edut, mitä töissä ollessakin sairaslomalla. Tietyn aikaa palkkaa jne. Ei ole kokemusta, joten tämän kummempaa tietoa en osaa antaa.
Huhuillaanpas vielä, jos joku viisaampi tietäisi... :-)

Kysyin kelalta tuota kun mietin omaa tilannettani ja kelan sairaspäivärahaa tosiaan saa hoitovapaalla jos sairaana on ja lääkärin todistus. Kelalla meillä ainakin neuvoo tosi auliisti et jos haluat lisätietoja niin soita ihmeessä.

Tuota hoitotukea selvittelin, kun työttömänä sitä ei saa, tai se vähentää samalla summalla työttömyyskorvausta. Nyt kun olen töissä saan hoitotuen. Muistaakseni sairaspäivärahaan ei hoitotuki vaikuta. Ainoastaan työttömyyskorvaukseen.

Voihan mieskin hakea hoitotukea tuolta ajalta, kun haet sairaspäivärahaa. Koska jos sitä saa täysimääräisenä ollessaa töissä, miksei sitä saisi sairaspäivärahan kanssa. Samalla tavalla vanhemmat silloin lapsen hoitavat. Vaikka varsinainen lapsen hoito onkin silloin isän vastuulla.

Soita kelaan ja kysy suoraan. Käsittääkseni sairaspäiväraha ei tule tuloista riippuvainen etuus. Vaan sitä saa kun on sairaana. Kysy kelasta. Laitappa vaikka vastausta tänne mitä vastailivat kelasta.

Olen myös joskus ollut sairaslomalla hoitovapaalla mutta en kyllä muista olisinko saanut sairaspäivärahaa, en muistaakseni saanut.
Mulla meni polvilumpio pois paikaltaan kun nuorin oli reilun vuoden ikäinen ja joutusin ottamaan kodinhoitajankin, sen ainakin sain.

Nyt olen sairaslomalla ja odotan tekonivelleikkausaikaa. Olen työtön ja saan sairaspäivärahaa 21 € päivältä. Eli kyllä minä ainakin saan sairaspäivärahaa vaikka olin työmarkkinatuella. Olen ollut sairaslomalla marraskuun lopulta lähtien ja jatkuu ainakin kesäkuun loppuun.

Kiitos vastauksista, vähän myöhään kommentoin... polvi on nyt leikattu, joten on aikaa istua koneella.

Soitin kelaan. Sanoivat, että sairaspäivärahaa saa kyllä, mutta karenssi on 10 arkipäivää. No, sen enempää en olisi saanut sairaslomaa tähystysleikkauksesta kuulemma kumminkaan (kysyin kirurgilta), niin en sitten pyytänyt edes sairaslomatodistusta.

Yhteistyössä