Saako hoidosta pitää "vapaapäiviä" ilman erityistä syytä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kiira
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kiira

Vieras
Ehkä tyhmä kysymys, mutta kun nyt kesän korvilla lapsi on lähdössä perhepäivähoitoon ekaa kertaa...
Ja olis siis muuten ihan kokopäivähoito kyseessä, mutta mulla on(epäsäännöllisesti, päivä silloin ja toinen tällöin...) mahdollisuus viettää ylimääräisiä vapaapäiviä töistä ja tällöin olis mukava viettää lapsenkin kanssa aikaa.
Lähinnä ajattelin, että miten toi vaikuttaa pph:n palkkaan, saako hän niiltä päiviltä norm. palkan, jos haluun itse pitää lapsen kotona..?

Tottakai saa pitää lapsen kotona jos haluaa, mutta pph:n kohdalla kyllä se vaikuttaa niin, että pph ei siltä päivältä sitte saa palkkaa sinun lapsesta eli hänen tulonsa pienenee.

Alkuperäinen kirjoittaja km:
Tottakai saa pitää lapsen kotona jos haluaa, mutta pph:n kohdalla kyllä se vaikuttaa niin, että pph ei siltä päivältä sitte saa palkkaa sinun lapsesta eli hänen tulonsa pienenee.

pph saa palkkaa ihan normaalisti, kuukausimaksut pph:ssakin on ja kunnalla kuukausipalkat

Mä olen aina luullut, että pph saa ihan normaalisti lapsesta palkkaa, vaikkei lapsi olisikaan paikalla? Vähän samalla lailla kuin päiväkodissa, että vaikka olisit viikon poissa, niin lapsesta maksetaan samalla lailla kuin olisi paikalla ja tädit saavat ihan normaalin palkan. Onpas typerä systeemi, jos pph:n tulot riippuu siitä, tuleeko lapsi hoitoon vai ei :( . Toisaalta ei se oikeastaan ihmetytä, kaikenlaisia muitakin epäkohtia kun on olemassa :( .

Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:

Mä olen aina luullut, että pph saa ihan normaalisti lapsesta palkkaa, vaikkei lapsi olisikaan paikalla? Vähän samalla lailla kuin päiväkodissa, että vaikka olisit viikon poissa, niin lapsesta maksetaan samalla lailla kuin olisi paikalla ja tädit saavat ihan normaalin palkan. Onpas typerä systeemi, jos pph:n tulot riippuu siitä, tuleeko lapsi hoitoon vai ei :( . Toisaalta ei se oikeastaan ihmetytä, kaikenlaisia muitakin epäkohtia kun on olemassa :( .

Olet luullut ihan oikein, ei kaikkea lukemaansa täällä pidä uskoa!!!!!

Täällä niin, että pph saa lapsestasi palkan, kunhan edes 1 ryhmän lapsista on hoidossa, eli jos minulla on hoidossa 5 lasta ja 4 on poissa niin saan palkan koko poppoosta, mutta jos kaikki on poissa en saa palkkaa ollenkaan. Kulukorvaukset toki maksetaan lasten paikalla olevan määrän mukaan. Ja toki saat pitää lapsesi kotona milloin haluat, mutta maksat luonnollisesti niistä päivistä. Pph lla ei saa olla siihen sanottavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja argh:
Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:

Olet luullut ihan oikein, ei kaikkea lukemaansa täällä pidä uskoa!!!!!

Ai jaa. Mulla on 5 kaveria jotka on pph:na ja he on kyllä sanoneet, että jos heidän hoitoryhmästä on joku pois, niin tämän ko lapsen kohdalta vähennetään palkka siltä päivältä!! Justiin yksi harmitteli että kun hänellä oli 3 hoitolapsesta 2 sairaana eivätkä tulleet hoitoon niin sai tosi pienen palkan siltä ajalta... Onko tämä sitten kuntakohtainen asia??

Meillä lapsella on paljon vapaapäiviä viikolla, ja ei ole ongelmaa pph:n kanssa. Maksetaan normaali maksu noilta päiviltä, ja hoitaja saa normaalin kuukausitulon, oli lapsi sitten hoidossa joka päivä tai ei. Hoitaja ainakin sanonut ettei vaikuta palkkaan. Tosin olisiko sitten niitä korvauksia esim. ruoasta, mitä ei niiltä päiviltä yhden lapsen kohdalta sais.

Pph on vaan tyytyväinen, kun on yksi lapsi vähemmän kaitsemista. Eikä niitä ylimääräisiä lomia ole pakko minnekään virallisesti sanoa, kerrot vain pph:lle. Silloin ei ainakaan tarvitse pelätä palkan tai kulukorvausten pienenemistä. Eivät ne kyllä pienene.

Ilman muuta olisin valmis maksamaan sen täyden hoitomaksun jne. eli en toki halua että hoitajan palkkaan vaikuttaisi.
Mutta jos joudun esim. koko viikonlopuksi messuille ja mulla ois sitä ennen mahd. pitää vaikka torstai vapaana niin toki haluisin sen viettää lapsen kanssa...

No, täytyy varmastikin kysäistä sitten tältä pph:lta itseltään jos on vaikka erilaisia käytäntöjä.

Tottakai saa pitää, niistä menee vaan maksu kyllä :D mutta ei hoitoa ole pakko käyttää ja ainaki täällä on suosituski ihan et vanhemman vapaapäivä on lapsenkin vapaa.

Meiän poika on välillä pitäny yllärivapaita, eikä tuo pph ole vielä vastaan laittanu :) Aina pitää kuitenkin ilmottaa, ettei pph laita turhaan ruokaa tai järjestä ohjelmaa.

Ihanaa, kun joku vielä ajattelee noin. Koskaan ei ole lapsella liikaa vapaapäiviä hoidosta.
Nykyään moni pitää lapsen/lapset hoidossa vaikka itse vapaalla/lomalla. Siihen päälle viikonloput isovanhemmilla eli lapsella ei koskaan vapaata, kiireetöntä aamua kotona, vanhempien kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kiira:
Ilman muuta olisin valmis maksamaan sen täyden hoitomaksun jne. eli en toki halua että hoitajan palkkaan vaikuttaisi.
Mutta jos joudun esim. koko viikonlopuksi messuille ja mulla ois sitä ennen mahd. pitää vaikka torstai vapaana niin toki haluisin sen viettää lapsen kanssa...

No, täytyy varmastikin kysäistä sitten tältä pph:lta itseltään jos on vaikka erilaisia käytäntöjä.

Jos teidän kunnassa on käytäntö, että pph:n palkasta vähennetään, niin tee niin kuin joku jo sanoi, että annat pp:n merkata lapsesi läsnäolleeksi, vaikka pitäisit lapsen kotona. Näin hoitajan palkka ei pienene.

Mä kyllä luulin, että kaikissa kunnissa on kuukausipalkka, josta ei mitään vähennetä. Ainoastaan kustannuskorvauksia ei saa niiltä päiviltä, kun lapsi on pois.

Yhteistyössä