saako hammaskiveä kotikonstein enää mitenkää pois?? mulla heiluu alahampaat :((((

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eihelvetti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
viimeistään sittenkun alkaa kunnolla särkeä niin sinne hammaslääkärille menee pahinkin pelkopotilas, mutta silloin joudutaankin jo turvautumaan juurihoitoon. vielä selviäisit vähällä jos kävisit.

Jos ne hampaat tuntuvat korkeilta ja heiluvat, voi myös olla iso tulehdus juuren kärjessä. Joskus raju tulehdus nostaa hammasta korkeammaksi ja hammas heiluukin jonkun verran.
Nyt mars hammaslääkäriin!! Mainitse jo puhelimessa, että pelkäät todella paljon! Se kyllä huomioidaan. Ja pyydä rauhoittavaa ja ota joku mukaan tueksi.

Mulla kans voimakas hammaslääkäripelko ja hammaskiveä taas runsaasti. Jo pelkkä ajan varaaminen saa sydämen tykyttämään, hien valumaan ja kädet tärisemään. Mutta pakko oli aika varata. Kerroin suoraan puhelimessa, että pelkään enemmän kuin mitään tätä operaatiota ja sain ajan hammaslääkärille, joka sijaitsee kaupungin toisella laidalla. Hän on kuulema ehdottomasti paras lääkäri pelkääjälle.

Viikko sitten kävin ensimmäisen käynnin, lääkäri vain tarkasti ja kertoi mitä näki. Ei raaputellut eikä koputellut. Nousin sitten tuolista ja samantien taju karkas. Virottuani juteltiin lääkärin kanssa, mitä pitäisi tehdä ja miten se tehtäisiin. Eli hammaskiven poisto tehdään seuraavalla käynnillä. Siinä mulle laitetaan ensin ikeniin sellaista puudutussalvaa ja sen jälkeen puudutetaan kunnolla. Sitten otetaan kivi pois ja homma on siinä. Mua helpotti suuresti tuo eka "tutustumis"käynti ja nyt tiedän, millainen lääkäri siellä on vastassa.

Itselläni edellisestä käynnistä likimain myös 10 vuotta.

[QUOTE="vieras";23044962]Hammaskiven poisto ei edes satu. Itsekin kärsin hammaslääkärikammosta, mutta hammaskiven poisto ja rutiinitarkastus on todellakin sieltä helpoimmasta päästä. Ja se tunne on tosi kiva suussa, kun hampaat on kunnolla puhtaat. Parempi käydä usein peruspuhdistuksissa kuin harvoin massiivisissa ja kivuliaissa operaatioissa.[/QUOTE]

peesi. Itekin aikoinaan pelkäsin kauheesti mutta niin vaan meni helposti hammaskivenpoisto ja pelkällä sillä puudutustahnalla. Nykyään ei tarvii sitäkään. Ja mulla sentään tuppaa olee ikenen allakin välillä kiveä.

peesi. Itekin aikoinaan pelkäsin kauheesti mutta niin vaan meni helposti hammaskivenpoisto ja pelkällä sillä puudutustahnalla. Nykyään ei tarvii sitäkään. Ja mulla sentään tuppaa olee ikenen allakin välillä kiveä.

mut mua pelottaa kaikista eniten nyt se et sitä ei edes saa pois ilman että noi hampaat tosta katkee. ne kaikki äänet, valot, hajut siellä, mä en pysty!!!

Revitytä hampaat pois ja hommaa tekarit niin ei tarvitse enää kammoilla hammaslääkärillä. :D

Ja itse olen hammaslääkärikammoinen. Onneksi paikallinen suuhygienisti osaa olla ihana tyyppi ja hellävarainen. Se kertoo aina mitä tekee ja sitä rataa. En tarvitse edes mitään rauhoittavia.

mut mua pelottaa kaikista eniten nyt se et sitä ei edes saa pois ilman että noi hampaat tosta katkee. ne kaikki äänet, valot, hajut siellä, mä en pysty!!!

Ei ne siitä katkee mihkään...mutta jos et nyt kohta mene niin kohta niitä ei ole edes siellä. Ymmärrän pelkosi, itse olin kauhusta kankee jo kun väänsin hammaslääkärin numeronkin. Voin fyysisesti todella huonosti. Mulla oli edessä 2 viisurin poisto nimittittäin. Mutta, mutta..mua ajoi se eteenpäin että mä en kestänyt enää niitä kipuja ja saatika että tulehdukset suussa altistaa kaikenmailman sydänjutuillekin ja verenmyrkytyskin voi tulla.
Mulle osu tosi mukava lekuri ja ekalla kerralla anto mahisksen lähtee pois jos en huoliskaan viel poistattaa hampaita...istuin siinä ja pisti puudutukset...noh, se ei tuntunu missään ja sitten kysy attä jatketaanko...mä sanoin että juuh (ja hiki valui) ja kerkesi jotaa siinä pikkasen pölistä kun jo sanoi että selvä juttu! Mä olin äimän käkenä että mitäh!!!Ei tuntunu ees itikan pistokselta. Samoin nykyään poraus ilman puudutetta menee hyvin.
Mä en tiedä mihin sukupolveen sie kuulut mutta mun nuoruudessa oli aika puoskareita. Kerran yksi juoppo poraili koululaisten hampaitakin!!!!Sieltä on kauhut jääneet. Nykyään kyllä aika huipuissaan nuo hoitojutut ja potilasta kuunnellaan. JOS EI kuunnella niin hammaslekuria voi vaihtaa.
Tsemppaas ny itteäsi :hug:

en uskalla :'(

Koita järkeistää asia. Miksi pelkäämme hammaslääkäriä? Lapsuudessa kuulemiemme kauhujuttunen takia? Pelot ovat aivan aiheettomia. Hammaslääkäri tekee hienoa työtä sen eteen, että meillä olisi terveet hampaat.

Hammasärky on kauheaa, samoin se jos menettää hampaat. Kun käyt hammaslääkärissä, siitä on myös se hyvä puoli, että pääset todenäköisesti hammaslääkäripelosta kun huomaat, ettei se ollutkaan niin kamalaa. Lisäksi saat olla tyytyväinen itseesi.

MÄ SOITIN!!!!!!!!!!!!!!!!!! itkin puhelimessa ja se sano et varataan nyt vaan tää aika et lääkäri kattoo ja ei tee mitään vielä jos et halua. 12.15 on aika.

millä ihmeellä mä sinne meen??? ei mun jalat sinne kävele. juoksee toiseen suuntaan :'(

MÄ SOITIN!!!!!!!!!!!!!!!!!! itkin puhelimessa ja se sano et varataan nyt vaan tää aika et lääkäri kattoo ja ei tee mitään vielä jos et halua. 12.15 on aika.

millä ihmeellä mä sinne meen??? ei mun jalat sinne kävele. juoksee toiseen suuntaan :'(
Voitko pyytää jotain luotettua ihmistä saattamaan sinut sinne? Tuo ei ole mitenkään naurettava asia, vaan ihan tosi asia.
Itse sain lapsena hammaslääkärikammon, kun yksi hammashoitaja oli aivan perkeleen kovakourainen ja ikenet huusi hoosiannaa sen käsittelyn jälkeen.

Voitko pyytää jotain luotettua ihmistä saattamaan sinut sinne? Tuo ei ole mitenkään naurettava asia, vaan ihan tosi asia.
Itse sain lapsena hammaslääkärikammon, kun yksi hammashoitaja oli aivan perkeleen kovakourainen ja ikenet huusi hoosiannaa sen käsittelyn jälkeen.

mulla on ollu ihan samaa juttua. kerran särki hammasta ja siitä lähti palanen niin se revittiin suoraa irti. mulla oli ala-asteella jo reikiä ja mulla on siitä jääny.

mut tää pelko on ajanu mut tähän tilanteeseen, hampaat tippuu suusta. voi ku saiski tekarit, mut luuleks et siihenkä uskaltaisin. hyvä jos tonne meen. ja ei, en saa ketään mukaani, tai kehtaa pyytää.

Hieno juttu :flower:

Mulla aloitettiin ihan peilin kanssa tarkastus, katsoi vaan peilillä ja sormella kokeili paria ientä. Sanoin jo mennessä että pelkään tosi paljon ja tiedän että pitäisi käydä mutta en halua saarnaa siitä.

Jos on oikeen kunnon ientulehdus ja hammaskiveä paljon niin kyllä se vaan sattuu. Ja vaikka laittas puudutustakin niin se voi sattua. Ja sattuu muuten koko loppupäivän sit jälkeenpäinkin.
Ei varmaan kauheesti helpota jos jo ennestään pelottaa, mutta tää on fakta. Kannattaa yrittää keskittyä siihen että mitä pidempään on menemättä sitä enemmän se sattuu. Jos hammaskiveä ei poista voi tulla muitakin ongelmia ja hammaskivenpoistoon liittyvä kipu ei ole mitään verrattuna kipuun jota esim. hampaanpoisto aiheuttaa.

Onnittelut! Sun kantsii huomata, ettei se nyt tee mitään ellet halua, tarkistaa vain miltä hampaiden kunto näyttää. On hyvin tärkeätä, että hampaiden tilanne selvitetään. Jo ensimmäisen kerran jälkeen huomaat pelkojen vähentyneen.

Hoitamaton ientulehdus voi aiheuttaa Parodontiitin. Ja hoitamaton parodontaali-infektio voi olla riskitekijä ihmisen yleisterveydelle, koska joidenkin tutkimusten mukaan parodontaalisairauden voivat lisätä riskiä sairastua sydän- tai aivoinfarktiin ja ateroskleroosiin.

Mahtava juttu! Sultahan löytyi kuin löytyikin voimavaroja! Sinuna ottaisin klo 10 buranan. Kipua tuo tarkastus ei tule tuottamaan, mutta auttaa sua luottamaan tilanteeseen. Pyörittelet kuitenkin mielessäsi "entä, jos, sittenkin, ehkä"-juttuja. Sun lääkärisi on nähnyt monia muita potilaita, jotka mun tavoin vetää ketarat oikosena lattialle, jotka oksentaa pelosta ja erityisen paljon niitä, jotka itkee, tärisee ja panikoi. Hyperventilaatiokin on erittäin tuttu juttu.

Mene ajan kanssa sinne odotusaulaan. Siten, että tiedät sulle jäävän siinä puolikin tuntia aikaa rauhoittua ilman, että koko ajan jännität milloin kutsutaan sisään. Paperipussikin olisi ehkä hyvä ottaa mukaan, jos alat hyperventiloimaan niin siitä on suuri apu ettet pyörry. Ja itke jos itkettää, niin me muutkin tehdään. Tsemppiä!!!

Saisitko sä ketään tulemaan sun mukaan? Ja muista sanoa alkuun lääkärille että pelkäät. Ja jos susta siellä tuntuu ettet pysty siihen voit kieltäytyä hoidosta, ei ne väkisin sulle mitään tee. Aattelet niin et meet sinne ees juttelemaan.

Jos on oikeen kunnon ientulehdus ja hammaskiveä paljon niin kyllä se vaan sattuu. Ja vaikka laittas puudutustakin niin se voi sattua. Ja sattuu muuten koko loppupäivän sit jälkeenpäinkin.
Ei varmaan kauheesti helpota jos jo ennestään pelottaa, mutta tää on fakta. Kannattaa yrittää keskittyä siihen että mitä pidempään on menemättä sitä enemmän se sattuu. Jos hammaskiveä ei poista voi tulla muitakin ongelmia ja hammaskivenpoistoon liittyvä kipu ei ole mitään verrattuna kipuun jota esim. hampaanpoisto aiheuttaa.

juu kiitos. luuleks et tää autto paljonkin.

Hei - se lääkäri on siellä sitä varten että se hoitaa sua. Sinne nyt vaan ja vähän äkkiä. Asiat saadaan kuntoon kun niille ryhdytään tekemään jotain. Muuten ne vaan ahdistaa.

Yhteistyössä