saako hammaskiveä kotikonstein enää mitenkää pois?? mulla heiluu alahampaat :((((

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eihelvetti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei saa kotikonstein pois, ja jos sulla on hammaslääkäripelko niin sitä suuremmalla syyllä siellä pitäisi käydä säännöllisesti. Silloin selviää tarkastuksella ja puhdistuksella, eikä tule ikäviä juurihoitoja tms.

Kuuleppa. Sun pitää nyt oikeesti mennä tarkistuttamaan hampaat ja poistattaan kivet. On sata kertaa ikävämpää kun hampaat tipahtaa, kuin se pieni harmi jonka hammaslääkärissä kokee. Kipua on turha pelätä. Paikkauksessakin puudutetaan aina jos haluaa.

[QUOTE="tepa";23044832]Kuuleppa. Sun pitää nyt oikeesti mennä tarkistuttamaan hampaat ja poistattaan kivet. On sata kertaa ikävämpää kun hampaat tipahtaa, kuin se pieni harmi jonka hammaslääkärissä kokee. Kipua on turha pelätä. Paikkauksessakin puudutetaan aina jos haluaa.[/QUOTE]

kuuleppa. helpommin sanottu ku tehty. EN USKALLA! mä alan ihan hysteerisenä huutaan jo matkalla. itkupotkuraivari. mua on koitettu hoitaa diapamin avullaki joskus. varmaan 10v edellisestä käynnistä :( monta lohjennuttaki.

Mee nyt vaan sinne hammaslääkäriin, pahemmaksi tuo tilanne vaan muuten menee. Hampaiden heiluminen kertoo siitä, että ientulehdus on edennyt parodontiitiksi. Googlaamallakin varmaan löytyy, mutta se on iensairaus, joka heikentää hampaan kiinnittyvyyttä leukaluuhun ja se on seurausta mm. plakin ja hammaskiven aiheuttamasta ientulehduksesta, joka on mennyt "syvemmälle".

Parodontiitin ensimmäisenä hoitona on se hammaskiven poisto. Sitä ei saa itse pois vaan se homma on oikeestaan valitettavasti pakko tehdä hoitolassa. Jatkossa kun hammaskivi on poistettu sitä voi ehkäistä hammaslangan säännöllisellä käytöllä. Jos parodontiitti ei oo kovin paha vielä niin pelkkä hammaskiven poisto säännöllisin väliajoin voi riittää hoidoksi, mutta sitä tilannetta ei voi tietää ennenkun meet sinne hoitolaan.

Eli mars mars.:) Ei se sit kuitenkaan oo niin kauheaa kun oot siellä. Ja ainakin homma etenee. Ainakaan yhtään vähemmällä et pääse jos vielä lykkäät menoa pitkään.

kuuleppa. helpommin sanottu ku tehty. EN USKALLA! mä alan ihan hysteerisenä huutaan jo matkalla. itkupotkuraivari. mua on koitettu hoitaa diapamin avullaki joskus. varmaan 10v edellisestä käynnistä :( monta lohjennuttaki.

Jos sulla on kymmenen vuotta viimesestä käynnistä niin sitä suuremmalla syyllä sun täytyy sinne mennä. Sitä paitsi kymmenessä vuodessa on jo monet hommatkin muuttunut ja hoitajatkaan tuskin on samoja enää.:) Mainitset pelosta ensimmäisellä kerralla, suurin osa osaa ottaa pelon hyvin huomioon. Itse ainakin yritän aina kertoa etukäteen pelkäävälle potilaalle kaikki mitä tehdään, ottaa potilaan toiveet huomioon ja hammaskiven poistoonkin saa puudutuksen. Puudutukset on nykyään niin hyvät et sen yhen tai kaks pientä pistoa kestää kyllä. Ootko synnyttänyt?:P

Mene hammaslääkäriin, joka on erikoistunut pelkopotilaisiin. Niin minäkin tein, aikuinen ihminen itkin siellä vastaanotolla (lol) , mutta se väki siellä oli niin ihanaa että seuraavan kerran menin jo hyvillä mielin. :)

Hammaskiven poisto ei edes satu. Itsekin kärsin hammaslääkärikammosta, mutta hammaskiven poisto ja rutiinitarkastus on todellakin sieltä helpoimmasta päästä. Ja se tunne on tosi kiva suussa, kun hampaat on kunnolla puhtaat. Parempi käydä usein peruspuhdistuksissa kuin harvoin massiivisissa ja kivuliaissa operaatioissa.

Ai ei saa hammaskivea itse pois??? Varmasti saa. Rapsuta varovasti pinsetin kärjillä tms.

Voi apua, ei näin.. Ensinnäkin, se hammaskivi täytyy saada tarkasti pois, myös ikenen alta ettei tuu tulehduksia jne. Ja jollain pinseteillä varmasti saa aika pahaa vahinkoa aikaan sekä ikeniin että kiilteeseen.:O Ja instrumentit täytyy steriloida ennen kun mennään ikenien lähelle sörkkimään. Verta hammaskiven poistossa tulee yleensä lähes aina (eikä sen tarvi silti sattua tai tulla mitään haavoja ikeniin, pahasti tulehtuneet ikenet vuotaa puhaltaessakin..)

Kuuleppa kun nyt vain pittää. Kyllä sä pystyt voittamaan pelkosi. Palkinnoksi saat säilyttää hampaat vielä vuosikymmeniä. Kerro pelosta läheiselle tai ystävälle. Pyydä joku tueksi kun menet ekaa kertaa hampilääkäriin ja ennen sitä voitte keskustella, että pelkosi lievittyy. Olet jo astunut ensimmäisen askeleen kun toit ongelman esiin täällä.

Juuri hiljattain eräs läheiseni poti vakavaa hammaslääkärikammoa ja pelkäsi, että hampaat on menetetty. Häntä myös hävetti se, ettei ollut uskaltanut mennä hammaslääkäriin - ihan turhaa. Sain puhuttuä hänet ympäri ja menin mukaan tueksi. Ilo oli käynnin jälkeen ylimmillään kun ilmeni, että hampaissa oli vain pientä korjattavaa, eikä se ollutkaan mitenkään kamalaa. Näin sitä päästiin hammaslääkäripelosta.

harmi. No sit ei auta kun mennä tai odottaa sitä hetkeä jolloin on tosiaan pakko mennä. Itellä se hetki tuli kun suuhuni ilmestyi mätäpaise, pelästyin aika perusteellisesti, pelkäsin kuolevani tulehdukseen. Mä sain rauhottavan ennen kun tehtiin yhtään mitään. Lääkäri katteli sitä hammasta ja kertoi vaihtoehdot ja päädyttiin irti repimiseen. Mikä ei sitten ollut oikeastaan kun helpottavaa vaikka se saikin sitä repiä oikeen urakalla. Ite pelkään eniten niitä hemmetin puudutuspiikkejä.

Siihen ientulehdukseen auttaa muuten Corsodyl, saa geelinä jolla harjataan ja suuvetenä. Toinen ihan oikeesti tehokas keino on suolaveden purskuttelu. Mutta nää ei tietenkään poista sitä kiveä sieltä eikä poista koko ongelmaa vaikka tulehdus helpottaiskin. Tulee varmasti takas jos kiveä ei poisteta.

mä oon käynyt vantaalla nukutuksessa poistattamasssa viisaudenhampaita ja maksu oli vaan 70e luokkaa. alle 80e kokonaisuudessaan .yksityisellä menee lähemmän tuhatta euroa. mä sanoisin että varaa aika hammaslääkäriin puhumaan pelosta ja pyydä lähete nukutuksessa tehtävään hoitoon. uskon että sen saat ihan helposti. ne nukutti mut heti kun istuin tuoliin ja heräsin kun hampaat oli pois ja olivat paikanneetkin yhden samalla ;)

siis tää on aivan helvettiä nyt. en uskalla mennä nukkumaan ettei hampaat oo sängyllä kun herään. en nimittäin saa laitettua hampaita edes yhteen sivulta, koska noi alahampaat on nyt jotenki noussu. oon hammasharjalla koittanu hinkuttaa niitä varovasti ja purskutellut corsodylillä.

Ja tässä meille muille pelkopotilaille hyvä muistutus että ne hampaat pitää säännöllisin väliajoin tarkistuttaa. Ap:llakin varmaan edessä muutamat juurihoidot(mikä ei kyl loppujen lopuks oo niin paha homma mitä kaikki aina väittää). Ite voisinkin varata kans ajan tarkistukseen...

Kannattaa ap hei ihan tosi hoitaa toi nyt pois alta, ei se oo niin kamalaa.

Uusimmat

Yhteistyössä