saako gradusta palkkaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Maksetaanko gradun tekemisestä palkkaa (tai stipendi )? Tehdäänkö se yleensä yritykselle vai yliopistolle? Kauanko tekemiseen menee suunnilleen aikaa, puoli vuottako?

Eikun sori, oli pakko rauhottua vähän ;) On kai tää provo? Vastaan nyt kuitenkin: harvoinpa siitä palkaa maksetaan, paitsi jos se on yrityksen "tilaama". Kovin monella alalla ei taida nykyään olla mahdollista. Aina tehdään gradu yliopistolle, sehän on se loppututkinto! vaikka yritys jonkin tutkimuksen itselleen tavallaan haluaisi teettää.

Puolessa vuodessa voi kai onnistua, jos rivakasti tekee. Yleensä ainakin tuplamäärä ja joillakinhan se on ikuisuusprojekti. Omaani tein humanistiselle alalle 2 vuotta, näistä ehkä toi puoli vuotta tiivistä työskentelyä. Sitä ennen aineiston keruuta ja esivalmisteluja.

Alkuperäinen kirjoittaja ilits:
Eikun sori, oli pakko rauhottua vähän ;) On kai tää provo? Vastaan nyt kuitenkin: harvoinpa siitä palkaa maksetaan, paitsi jos se on yrityksen "tilaama". Kovin monella alalla ei taida nykyään olla mahdollista. Aina tehdään gradu yliopistolle, sehän on se loppututkinto! vaikka yritys jonkin tutkimuksen itselleen tavallaan haluaisi teettää.

Puolessa vuodessa voi kai onnistua, jos rivakasti tekee. Yleensä ainakin tuplamäärä ja joillakinhan se on ikuisuusprojekti. Omaani tein humanistiselle alalle 2 vuotta, näistä ehkä toi puoli vuotta tiivistä työskentelyä. Sitä ennen aineiston keruuta ja esivalmisteluja.

Mitä, en ainakaan omaan ajatellu ollenkaan noin kauaa aikaa käyttää!
Seminaarin tekoon meni ehkä viikko, en ole ajatellut sen täydentämiseen graduksi vievän kovin paljoa enempää aikaa. Ja ei, en suinkaan saanut mitään arvosteluasteikon heikoimpaa arvosanaa.
Mutta riippuu tietysti alasta. Humanistisella puolella minäkin.

Eipä ole provo. Mä olen tehnyt diplomityön ja siitä saa aina palkkaa tehtiin se sitten yritykselle tai yliopistolle/korkeakoululle. Meinasin laajentaa vähän alaani ja luen ehkä vielä maisteriksi. Siksi kysyin, että onko sama käytäntö.

Kiitos ilits vastauksestasi.

-täällä taas, maisteri ei osaa edes kirjoittaa ;) tokikin se riippuu alasta, mutta henk.koht. en tunne ketään, kelle gradun teosta olisi maksettu. Se mua siinä lähinnä naurattikin, kun yleensä mun tuttavat itseni mukaanlukien on sitä graduaan vääntäneet samalla kun yrittävät käydä töissä -kun opintotuki on jo kulutettu loppuun.

Riippuu alasta, jotkut vissiin saa jotain korvausta, jos tekee gradun jollekin firmalle. Itse kieliä opiskelleena pystyin vain haaveilemaan, että joku olisi jotain maksanut...
Mulla kesti gradun tekeminen n. 4kk, jolloin tein sitä täysipäiväisesti (voisi sanoa että yötä päivää).

Useimmat teekkarit saavat palkkaa, jos tekevät sen jollekin yritykselle. Itse luonnontieteellisellä puolella olin tutkimusapulaisena projektissa, josta sain palkkaa ja johon myös graduni liittyi. Pääasiallisesti yliopistolle gradunsa tehneet eivät saaneet palkkaa, yrityksille tehneet saivat. Humanistisella puolella hyvin harvat saivat palkkaa gradustaan.

Mikäli teet aiheesta, joka kiinnostaa joko yliopistoa (stipendi) tai yritystä (stipendi/palkkatyö). Voihan sen vaikka harjoitustyön tehdä palkalla, jos vaan osaa myydä osaamisensa.

Mutta eihän se palkka suoraan tule, vaan toisiaan sinun täytyy myydä se osaaminen ja aihe jollekin. Ei edes teekkarille. Mutta näin dippainssinä on vaikea muistaa, että jotkut tosiaan tekevät gradunsa opintorahalla... Ihan puistatuttaa ajatus :ashamed: