Saako esim. puistossa tarttua kiinni "kiusaajaan",

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja bona fide
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

bona fide

Jäsen
24.06.2010
457
0
16
jollei lapsen oma kaitsija puutu tilanteeseen mitenkään? Tuli vain mieleen tuosta toisesta ketjusta, että saako puistossa häiriköivän lapsen siirtää voimakeinoin, vaikka istumaan yksin hiekkalaatikolle, mikäli kiusaa muita (jotka esim. leikkivät liukumäessä, kuten edellisessä ketjussa oli)?

Onko kyse silloin väkivallasta, vai itsepuolustuksesta?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Pakkohan se on jos kiusaaja käy kiinni fyysisesti pienempiinsä aiheuttaen vaaratilanteen. Jos kiusaaminen on vain suunsoittoa niin sitten asia eri.

Joo, mutta ollanko sitä sitten taas iltalehdessä esittelemässä "pahoinpitelystä" tulleita mustelmia...?

En kävisi kiinni muuta kuin sellaisessa tapauksessa jossa esim kuristaisi omaa lastani eikä päästäisi muuten otettaan irti tms. Muutoin toimisin niin, että kutsuisin paikalle lapsen äidin/hoitajan ja selvitettäisiin asia yhdessä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kismett:
En mä tarttuisi. Veisin omani siitä tilanteesta pois ja kävisin sanomassa sille kiusaajan kaitsijalle jos on niin tollo ettei itse puutu asiaan.

Mutta eikö juuri poislähteminen opeta kiusaajalle (kuten eräs tuossa toisessa ketjussa totesi), että hän saa puiston itselleen kiusaamalla muut pois sieltä?

En kävisi kiinni muuta kuin sellaisessa tapauksessa jossa esim kuristaisi omaa lastani eikä päästäisi muuten otettaan irti tms. Muutoin toimisin niin, että kutsuisin paikalle lapsen äidin/hoitajan ja selvitettäisiin asia yhdessä.

Mutta entäpä jos kaitsija ei reagoisi millään tavalla tilanteeseen? Eli lukisi vain esim. kirjaa? *muoks* Tai jos lapset olisivat esim. kerrostalon pihalla täysin yksin?

Alkuperäinen kirjoittaja bona fide:
En mä tarttuisi. Veisin omani siitä tilanteesta pois ja kävisin sanomassa sille kiusaajan kaitsijalle jos on niin tollo ettei itse puutu asiaan.

Mutta eikö juuri poislähteminen opeta kiusaajalle (kuten eräs tuossa toisessa ketjussa totesi), että hän saa puiston itselleen kiusaamalla muut pois sieltä?

Mielestäni poislähteminen ei opeta tuollaista, jos poislähtemisestä seuraa se, että äiti/hoitaja haetaan paikalle selvittämään asia ja leikit saavat jatkua kiusaajan muutettua käytöstään tai poistuttua muualle leikkimään.

Pakkohan se on jos kiusaaja käy kiinni fyysisesti pienempiinsä aiheuttaen vaaratilanteen. Jos kiusaaminen on vain suunsoittoa niin sitten asia eri.

Joo, mutta ollanko sitä sitten taas iltalehdessä esittelemässä "pahoinpitelystä" tulleita mustelmia...?

No mieluumin se kun kuristettu lapsi. Tietty riippuu niin tapauksesta, en minäkään heti olisi kiinni ottamassa mutta tilanteen vaatiessa tottakai.

Mielestäni poislähteminen ei opeta tuollaista, jos poislähtemisestä seuraa se, että äiti/hoitaja haetaan paikalle selvittämään asia ja leikit saavat jatkua kiusaajan muutettua käytöstään tai poistuttua muualle leikkimään.

Ongelma tuossa toisessa ketjussa oli, että kaitsija ei tullut usemmasta pyynnöstä paikalle selvittämään tilannetta...

Mutta entäpä jos kaitsija ei reagoisi millään tavalla tilanteeseen? Eli lukisi vain esim. kirjaa?

Kyllä on todella harvinaista ettei aikuinen ihminen reagoi mitenkään jos menet hänen viereensä puhumaan asiasta ja selität tilanteen rauhallisesti. Varmasti lähes jokainen lähtee selvittämään tapahtunutta tämän jälkeen.

Tapahtuuhan tuota tarttumista kouluissakin ja päiväkodeissa niin miksi ei sitten puistoissa. Yksinkertaisesti on vaan pakko tehdä joskus niin jos haluaa säästyä isommalta vahingolta.

Ongelma tuossa toisessa ketjussa oli, että kaitsija ei tullut usemmasta pyynnöstä paikalle selvittämään tilannetta...

Kaitsijalle oli huudettu kauempaa eikä näin ollen ole käsitystä ymmärsikö hän tilanteen vakavuuden. Varmasti menemällä hänen viereensä juttelemaan asiallisesti, lopputulos olisi ollut toinen.

Jos joku kuristaa lastani, istuu lapseni päällä, tms niin taatusti nostaisin ko. lapsen pois vapauttaakseni oman muksuni.

Muuten mun mielestä ei saa tarttua kiinni, siis esim. nostaa pois hiekkikseltä.

Mielenkiintoisia vastauksia. :) Tottakai kaitsijan pitäisi mielestäni reagoida huudettiin sitten kauempaa tai tultiin lähempää sanomaan. Itse vain jäin miettimään, että miten sitten pitoisi toimia jos kaitsija EI REAGOI. Oikein olisi mielestäni poistaa kiusaaja tilanteesta, eikä kiusattuja. Ikävä kyllä todellisuudessa kiusattu yleensä poistetaan. Aivan kuten koulussakin koulukiusaaja saa jäädä tuttuun kouluun, mutta koulukiusattu siirretään uuteen kouluun. :(

Mielenkiintoisia vastauksia. :) Tottakai kaitsijan pitäisi mielestäni reagoida huudettiin sitten kauempaa tai tultiin lähempää sanomaan. Itse vain jäin miettimään, että miten sitten pitoisi toimia jos kaitsija EI REAGOI. Oikein olisi mielestäni poistaa kiusaaja tilanteesta, eikä kiusattuja. Ikävä kyllä todellisuudessa kiusattu yleensä poistetaan. Aivan kuten koulussakin koulukiusaaja saa jäädä tuttuun kouluun, mutta koulukiusattu siirretään uuteen kouluun. :(

Jos lapsen kaitsija ei reagoi mennessäsi juttelemaan asiallisesti hänen viereensä hän on joko kuuro, ei ymmärrä käyttämääsi kieltä tai hänellä on mielenterveysongelmia ja näissä tapauksissa on käytettävä maalaisjärkeä miten selittää asia niin että hänkin sen ymmärtää. Suurin osa normaaleista ihmisistä vastaa puhuteltaessa.

Mun mielestä toisen lapseen saa koskea vain sillon jos jotain fyysistä loukkaantumista on sattumassa.

Minähän olin ap tossa toisessa ketjussa ja vaikka teki mieli viedä kädestä pitäen se poika äitinsä luokse niin en sit tietenkään tehnyt. Menin kyllä väliin kuristamiseen ja irroitin kädet toisen kaulalta.

Alkuperäinen kirjoittaja Arwen Undomiel:
Mun mielestä toisen lapseen saa koskea vain sillon jos jotain fyysistä loukkaantumista on sattumassa.

Minähän olin ap tossa toisessa ketjussa ja vaikka teki mieli viedä kädestä pitäen se poika äitinsä luokse niin en sit tietenkään tehnyt. Menin kyllä väliin kuristamiseen ja irroitin kädet toisen kaulalta.

Mun mielestä olisi kyllä ollut hyvä, mikäli olisit pojan äidin luokse kädestä taluttanut. :) Mutta kyllä se itselläkin olisi ollut korkea kynnys näin tehdä. Kuten sanoin, tuntuu vaan niin ikävältä, kun aina kiusatut poistetaan ja kiusaaja jää sitten vapaasti rellestämään. :(

Sama kuin muutki, eli en koskis toisen lapseen jos kiusaaminen olis "vain" sanallista. Sanoisin varmasti tälle kiusaajalle että lähtee leikkipaikalta menee jos ei osaa leikkiä toisten kans nätisti ja noin oon sanonukin pari kertaa.

Täällä miedän pihapiirissä on yksi äiti jonka lapsi on jatkuvasti puremassa, tönimässä, lyömässä tai heittämässä hiekkaa muiden päälle. Eikä äiti ollenkaan lopeta tätä touhua. Kerran tämä lapsi hakkasi omaa lastani lapiolla päähän koko ajan eikä äitinsä reagoinut mitenkään, niin lopulta otin lapion pois tältä riiviöltä. Ja usein olen sitä joutunut komentamaan ja estämään fyysisestikin tekemästä väkivaltaa lapselleni. Ja niin teen jatkossakin, jos ei äitinsä tee mitään.

Yhteistyössä