saako esim.neuvolalta kotiin,kotitöihin apua?

• Viestiketjun aloittaja äippä
  • Ensimmäinen viesti
äippä
mies joutui sairaalaan. mä oon yksin lapsen ja vauvan kanssa. vauva nukkuu 2-10kerralla ja yhteensä n.30min päivässä päiväunia. muuten roikkuu jatkuvasti tissillä tai muuten vaan sylissä(lue huutaa jos jää itsekseen pötköttelee). eli aamusta iltaan teen hommia joka sekuntti kun lapsilta liikenee,mutta kämppä on silti sekaisin,koska vauva vie niin paljon aikaa.

eli saanko tällä perusteella jostain siivous tai lastenhoito apua? ja seuraako siitä jotain?

vieras
Riippuu kunnasta. Apua voi saada perhetyöntekijältä (työnkuva vaihtelee kunnittain, jotkut ovat vain keskusteluapuna) sekä kotiavusta (maksullista). Neuvola ei palveluja järjestä, mutta sieltä saat varmasti yhteystiedot.

vieras
Ei seuraa mitään jos tarkoitit että tuleeko sossut pyörimään nurkissa ja tarkistamaan kotiolojanne! Kaupungista riippuen kotipalvelu on sellainen, joka juuri tuollaisissa tilanteissa auttaa. Maksaa hieman perheen tuloista riippuen, mutta ei kuitenkaan montaa euroa/tunti

vieras
ei sitä apua oikein saa, ellei sitten mainitse neuvolaan taikasanoja "en enää jaksa", jolloin apua saattaa saadakin perhetyöntekijän kautta. nythän on onneksi alkuvuosi, joten määrärahoja on ainakin vielä jäljellä. mitä jos palkkaisitte itse apua, esim. siivousfirma siivoamaan, sehän ei maksa kotitalousvähennyksen kanssa kuin reilu 10 e tunti? koliikkikeinu voisi auttaa vauvan kanssa? tai isovanhemmat apuun? naapurit apuun? ystävät apuun? pyydä vaan reippaasti apua!!!

Voisithan sä kysyä apua vaikka neuvolasta? Joissain paikoissa saattas saadakkin apua. Me ei saatu, kun mä jouduin sairaalaan ja olin kotiäitinä silloin :/ sairaalassa mulla oli vielä sosiaalityöntekijä apuna, mutta silti ei mistään apua saatu (hoitamaan siis lapsia kotiin)... Toivottavasti saat apua :)

Riippuu varmasti kunnasta, jos kunnalla paljon resursseja ja ylimääräistä väkeä vailla mitään tekemistä niin voit saadakin. Muuten tuskin saat.
Minulla kolme alle 4-vuotiasta lasta, pienin 2,5 kk ja kyllä se tuota vaan on se elämä. Sillä erotuksella että mies on illat kotona. Kantoliinaa voin suositella lämpimästi.

Mulle ainaki neuvolasta sanottiin kun kuopus syntyi että jos joskus apua tarvin, tai haluan vaikka yksin lenkille tms. (meillä ei sukua lähellä ) niin neuvolan kautta järjestyy kaupungin olikohan perhetyötekijä.

Yhteistyössä