Saako äitiyslomalla tukea alle 3-v. sisaruksesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mm

Vieras
Jään pian äitiyslomalle ja esikoinen on tuolloin 2,5 v. Saanko esikoisen kotihoidosta mitään tukea äitiyslomalla? Jos jään myöhemmin hoitovapaalle niin tuolloin esikoinen on jo yli 3v. eli eikö hänestä silloinkaan saa mitään? Jos ei saa niin taitaa hoitovapaa jäädä väliin, täällä kun ei ole edes kuntalisää enkä saa hoitolisää vaan pelkän kotihoidon perusosan.

Kotihoidon tuen saat alle 3v lapsesta kunhan häntä kotona hoidetaan. Sillä saatko äitiysrahaa ei ole merkitystä kotihoidon perusosaan. Lisät ovat sitten tulosidonnaisia.

Jos saat äitiyspäivärahaa VÄHEMMÄN kuin kotihoidontukea, silloin saaat myös esikoisesta rahan. Jos sibnulla siis on tulojenmukainen äippäraha, et esikoisesta saa mitään.
Hoitovapaalla yli 3v sisaruksesta maksetaan 50e/kk.

-Santtu äippärahalla ja 2v esikoinen "ilmaisessa hoidossa kotona" sekä vauva 9kk

Vielä kelan sivuilta: "Kun perheeseen syntyy uusi lapsi, kotihoidon tuen hoitorahaa ja hoitolisää voidaan maksaa vanhempainpäivärahan maksuaikanakin perheen muista lapsista. Silloin hoitorahana maksetaan laskennallisen hoitorahan ja äitiys- ja vanhempainpäivärahan erotus. Hoitolisässä vanhempainpäiväraha otetaan tulona huomioon. "

"Hoitoraha on 294,28 euroa. Se maksetaan yhdestä alle kolmivuotiaasta lapsesta. Alle kolmivuotiaista sisaruksista maksetaan lisäksi 84,09 euroa ja muista alle oppivelvollisuusikäisistä sisaruksista 50,46 euroa."

Mä en nyt siltikään ymmärrä noita Kelan perusteitä... (nolo)Siis mikä erotus, mikä vähennetään mistä? Noissa ois hyvä aina olla jotain esimerkkejä (siis Kelan sivuilla), kun tuntuu, ettei perusteita osata ihan selkokielellä kuitenkaan kirjoittaa...

Sorry jos oon tyhmä...

Tämä aihe on itsellenikin ajankohtainen sillä jään kohta kotiin vauvan ja 1v7kk kanssa. Eli saan ilmeisesti saman äippärahan kun ekasta eli n. 1000 €/kk tämän lisäksi saan lapsilisät kahdesta lapsesta eli reilut 200 € ja sitten saan vielä tämän hoitorahan 84.09 €. Eikö se näin mene? Ja sitten kun tipun hoitovapaalle niin saan lapsilisät reilut 200 €, kodinhoidontuen 294 € ja 84 € ja lisäksi on mahdollisuus saada hoitolisää ja kuntalisää jos ne perheen tulot ei mene liian isoiksi. Eli äippälomalla rahaa tulisi kahdesta alle kolmivuotiaasta n. 1300 € ja hoitovapaalla n. 600 € + mahd. hoitolisä ja kuntalisä. Eiköhän noilla nyt kuitenkin ole kannattavampaa pitää se ekakin kotona kun maksaa sen hoidosta 200 €/kk jos siis vain taloudellisia puolia ajatellaan.

Esikoiseni on nyt 1,2v ja vauvan laskettuaika 29.11. Olen siis jo äippälomalla. Vanhempainrahaa saan n.1450€/kk -verot. Esikoisesta saan n.50€/kk, eli käytännössä ei juuri mitään. Hoitovapaalla ollessani sain esikoisesta tuon 294€/kk + hoitolisää n.140€/kk. Ihmetyttää kelan toiminta siinä mielessä, ihan kuin esikoisen kulut loppuisivat kun taloon tulee uusi vauva. Mutta olen silti onnelllinen näistäkin tuista, ja tuleehan ne lapsilisät vielä lisäksi.. Mutta kyllä kelan kanssa aina saa kättä vääntää, ja kukan sen taas aina voittakaan?! prkl.

Niin. Ei aina ymmärrä tätä lainlaatijan logiikkaa. Koska nyt mennessäni töihin saan uudestaan kotihoidontukea palkan lisäksi. Kun sain työttömyyskorvausta, niin silloinhan en saanut kotihoidontukea.

Jotenkin ymmärtäisin paremmin tuon kotihoidontuen jos sitä maksettaisiin kaikille, ketkä ei käytä kunnallisia lastenhoitopalveluja. Riipumatta siitä onko työssä, opiskelijana, työttömänä, yrittäjänä, keikkatöissä jne.

Tai sitten että sitä maksettaisiin pelkästään, niille ketkä ovat "virallisesti" kotihoidontuella, hoitamassa lapsia kotona.

Mä kysyin Kelasta tuosta kotihoidontuesta, kun jään äitiyslomalle esikoisen ollessa 1v6kk.
Kun saan äitiysrahaa 1450€ miinus verot niin en saa kotihoidontukea, enkä kuntalisää esikoisesta ollenkaan, koska mulla on "niin hyvät tulot", tuosta 84,09€ miinus mun tulot siis "olen hyvä tuloinen" kelan mukaan, enkä ansaitse kotihoidontukea hoitorahana, enkä kuntalisänä.

Mä:lle ei siis todellakaan pahalla. Mutta olet myös minun näkövinkkelistäni hyvätuloinen ;)

Itse olin akat. alalla asiantuntija töissä, jatkuvissa määräaikaisuuksissa tietenkin ja oletettavasti julkisella puolella. Oma äitiyspäivärahani oli n. 700 euroa. Ja nettopalkkani 1000 euroa. Joten menet hyvätuloisten kastiin, minun palkkakategoriani mukaan.

Mutta tuo kotihoidontuki menee kyllä mielestäni vähän väärin. Jotenkin sitä pitäisi saada kaikkien tai vastaavasti ei sitten muiden kuin niiden ketkä ovat pelkästään kotihoidontuella. Kun joten jos olet äitiyslomalla niin taaskin ielestäni silloin pitäisi maksaa myös kotihoidontukea. Samaten, kuin nyt oleessan työttömänä. Ei ole mieltä alkaa maksaa itsellenikään sitä ENÄÄ nyt kun menen töihin.

Yhteistyössä