Saako 3-vuotiaalla käyttää autossa korokeistuistuinta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Alkuperäinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Alkuperäinen

Vieras
Täällä oli eilen joku keskustelu jostain uusista sakotusjutuista sun muusta, jonka innoittamana tämä nyt tuli mieleen. Siinä oli maininta, että alle 135 cm pitkät olisi syytä pitää turvaistuimissa. Oliko käytössä nyt joku termivirhe, vai onko tuo aivan totta? Minä olen elänyt uskossa, että 3-vuotiaasta eteenpäin lapsella voi käyttää korokeistuinta. Onko asia siis yhä näin?

Minua ei nyt yhtään kiinnosta se, että joku täällä tulisi käskemään käyttää laista huolimatta 3-vuotiaalla ihan kunnon turvaistuinta. Minä haluaisin vastauksen vain ja ainoastaan tuohon otsikon kysymykseen. Kiitokset! :)

Ja siis vielä, kun täältä löytyy näsäviisaita, niin ei palkästään tarvitse vastata otsikon kysymykseen, vaan siis noihin muihinkin esittämiini kysymyksiinki saa vastata. Tarkoitus oli ilmaista, että älkää jaksako alkaa moittimaan ketään, jos joku haluaa käyttää 3-vuotiaalla "vain" sitä korokeisuinta. :)

http://www.liikenneturva.fi/www/fi/turvalaitteet/lasten_turvalaitteet/pikkulapsi_autossa.php

Minusta istuinasiaa katsotaan myös painon mukaan. Ehkä noilta sivuilta löytyisi, jos ehtisi etsimään.

Ja siis vielä, kun täältä löytyy näsäviisaita, niin ei palkästään tarvitse vastata otsikon kysymykseen, vaan siis noihin muihinkin esittämiini kysymyksiinki saa vastata. Tarkoitus oli ilmaista, että älkää jaksako alkaa moittimaan ketään, jos joku haluaa käyttää 3-vuotiaalla "vain" sitä korokeisuinta. :)

Pakko silti kysyä, minkä takia haluat laittaa sen 3v pelkästään korokeistuimeen?
Epäilen, että jos rahasta kiinni ni vaikka miten halpa tahansa turvavyöistuin on kuitenkin ton ikäselle parempi.
Meillä poika täyttää pari kuukauden päästä 4v ja ollaan nyt ostamassa turvavyöistuinta. Mummon autossa matkustaessa on kyllä korokepallilla, mutta ei sillä autolla liikuta kuin harvoin.

Alle 135 cm pituisten lasten
on Tieliikennelain mukaan käytettävä hen-kilö-, paketti- ja kuorma-autoissa lapsen painon mukaan määräytyvää turvalaitetta.

Alle 3-vuotiaita lapsia
ei turvalaitteettomissa autoissa saa kuljettaa lainkaan.

Yli 3-vuotiasta lasta
voi satunnaisesti kuljettaa lyhyitä matkoja takapenkillä turvavöissä, jos turvalaitetta ei ole.

Tällaisen löysin.

Okei, vastataan nyt sitten täältäkin päin, eli... Me ajellaan aika vähän. Meillä on pieni farkku ja kohta 3 pientä lasta. Me ei millään saada taakse mahtumaan kolmea turvaistuinta. Ei sitten millään. Autoa me ei voida vaihtaa, sillä meillä on siihen vain käyttöoikeus. Taakse saataisiin siis juuri ja juuri mahtumaan kaksi turvaistuinta ja korokeistuin vanhimmalle. Kaiken kukkuraksi, minä en ole hysteerinen tällaisten asioiden kanssa. Me osaamme ajaa autoa (ja kyllä tiedostamme, ettei välttämättä muut osaakaan), ja nykyajan autot ovat muutenkin turvallisempia kuin ne vanhat, joissa minä matkustin pienenä ilman mitään ylimääräisiä turvajuttuja. Tietenkin valitsisin muuten turvallisimman vaihtoehdon jos se olisi mahdollista ihan vain huvinkin vuoksi, mutta kun se ei ole, niin olen täysin tyytyväinen ja levollisin mielin tämän vaihtoehdon kanssa. :)

Kiitos teille vastaajille ihan mielettömästi!!! :)