No mun vastaus alkuperäiseen kysymykseen on että ei missään nimessä! Lasta ei saa sitoa ja jättää yksin. Useimmat 2-3 -vuotiaat sen sijaan voi jättää hetkiseksi yksin <5 min, kunhan asian selittää heille ja lapset ovat itse samaa mieltä. Paljon tosin riippuu lapsestakin ja hänen luonteestaan & kypsyydestään. Minä esim. saatan kysyä 3v:ltä, että voiko äiti pikaisesti viedä roskat samalla kun vien pikkuveljen ulos nukkumaan (takaterassille ikkunan alle). Lapsi poikkeuksetta vastaa tähän ok, ja jatkaa leikkiään poissaoloni ajan. Mieleeni ei kylläkään tulisi sitoa häntä tai lukita johonkin huoneeseen roskisreissuni ajaksi (n. 3 min). Samoin saatan jättää lapsen (lapset) autoon lyhyeksi hetkeksi. Esimerkkinä: 1v jää turvaistuimeen siksi aikaa, kun vien 3v:n mummulle (asuu omakotitalossa, jätän ovelle), tai vien esikoisen kerhon ovesta sisälle (riisuu itse). Olen myös jättänyt lapset autoon, kun olen käynyt hakemassa paketin Siwasta (auto parkissa kaupan edessä). Sen sijaan jos menen tekemään kauppaan ostoksia, niin lapset lähtevät mukaan. Kylään mennessä (omakotitalo maalla), kauppareissun jälkeen omaan pihaan (okt maalla) olen saattanut jättää lapsen nukkumaan autoon itkuhälyttimen kanssa, jos on nukahtanut matkalla. Hakenut vasta sitten kun lapsi herää...Mun mielestä tässä keskustelussa (ja niissä aiemmissa) on ihan järjetöntä ehdottomuutta. Maalaisjärkeä tulisi käyttää ja huomioida olosuhteet. One eri asia piipahtaa äkkiä Prismassa kuin Salessa. On eri asia nukuttaa lasta ulkona maalla omakotitalossa kuin kaupungissa lähiökerrostalon pihassa. Ja ennen kaikkea on eri asia jättää lapsi hetkeksi ilman näköyhteyttä (jos lapsi on itse siihen valmis) kuin sitoa lapsi ja jättää hänet lukkojen taakse 10-15 minutin ajaksi.