Saako 2-3 vuotiaan lukita sisätiloihin?

• Viestiketjun aloittaja kuhan kysyn
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="...";25931170]Hups, huomasin että kyse isommista lapsista. Miksi tuon ikäiset pitää sitoa kiinni?
Kuinka typeriä lapsia teillä oikein on?[/QUOTE]

Typeriä?

2 vuotiashan on todella fiksu, järkevä ja tottelevainen eikä ikinä saa päähänsä mitään tyhmää..

"vieras"
näissä autoon jättämisissä olikin kyse siitä että jätetään nukkuva lapsi hetkeksi autoon kun piipahdetaan kaupassa ettei tarvitse sen takia lasta herättää. se nukkuva lapsi varmaan siitä istuimesta mihkään lähde :D kyllä te olette hölmöjä.ja toki voi hetkeksi jättää nukkuvan lapsen kotiinkin pinnasänkyyn ja piipahtaa pihahommissa,näin minä teen ;) ja voi hereilläolevanki hetkeksi jättää kunhan kertoo että missä käy ja kauvan menee ja jokainen tuntee oman lapsen voiko vai ei...ja kuka nyt lasta jättäskään,jos sillä hätä tulisi ja rupeisi itkemään !!! maalaiskjärki kunniaan...harmi vaan ettei suurimmalla paapotulla nuorella äitillä sitä ole :/

blaablaa
[QUOTE="vieras";25931194]näissä autoon jättämisissä olikin kyse siitä että jätetään nukkuva lapsi hetkeksi autoon kun piipahdetaan kaupassa ettei tarvitse sen takia lasta herättää. se nukkuva lapsi varmaan siitä istuimesta mihkään lähde :D /[/QUOTE]

Mä ainakin sanoin edellisessä ketjussa jättäväni lapseni piirtämään tai pelaaman siksi aikaa. Joskus kyllä nukkuukin, mut harvemmin.

Ja mitä näihin "lapses sitten juoksee pihalla kun on karannut autosta"... Ei mun lapsi oo koskaan karannut vaikka on yksin autossa eikä oo sidottu? Kyllä se on ymmärtänyt kun olen sanonut että istuu kiltisti ja odottaa. Tietää että pihalla on vaarallista yksin. Ehkä mun lapsi sitten vaan on jotenkin rauhallisempi kun ei oo ehti ekana menossa ympäriinsä.

"Vieras"
Haloo, ne vyöt siellä autossa on lapsen turvallisuuden takia. Ei meidän vauveli ainakaan omasta tahdostaan istuimesta osaa poistua vaikka vyöt ois aukikin. Ei vaan pääse tippumaan ku pistetään kiinni. Sikshän aikuisellakin on turvavyö ettei lennä jos tulee kolari. Ja kyllä voin jättää pinnasänkyyn yksin siksiaikaa kun imuroin ja vien roskat

"vieras"
niinkun sanottu kaikkia lapsia ei voi jättää ja jokainen äiti varmasti itse tietää voiko vai ei. luulen,että nämä äidit jotak ei voi lastaan jättää juurikin siksi koska pääsevät penkistä irti ja hätäntyneenä ja itkusena juoksevat äitinsä perään kauppaan...niin juurikin nämä äitit kateuksissaan täälä syyllistävät näitä äitejä joilla ne hommat vaan sujuu hitusen helpommin ;) en voi ymmärtää tollasta kateutta en !

blaablaa
[QUOTE="Vieras";25931281]Haloo, ne vyöt siellä autossa on lapsen turvallisuuden takia. Ei meidän vauveli ainakaan omasta tahdostaan istuimesta osaa poistua vaikka vyöt ois aukikin. Ei vaan pääse tippumaan ku pistetään kiinni. Sikshän aikuisellakin on turvavyö ettei lennä jos tulee kolari. Ja kyllä voin jättää pinnasänkyyn yksin siksiaikaa kun imuroin ja vien roskat[/QUOTE]

tässä on nyt puhe 2-3 vuotiaista, ei vauvoista

Sateenkaaren väärässä päässä
Mie yhdistän ulkoiluun nuo pakolliset tehtävät hommat. Leikimme taaperon kanssa pihalla, haetaan postit, viedään roskat ym. Haravoinnissa ja lumenluonnissa on innokas apulainen. Joskus tulee sellainen homma, että lapsi ei voi osallistua, niin silloin laitan hänet rinkkaan ja otan selkääni ja selostan sitten, että mitä me teemme. Tai sitten odotan, että isi tulee töistä kotiin ja teen hommat vasta silloin. Vähän tympeältä tuntuu, että lapsi sidotaan kiinni ja lähdetään tekemään hommia. Ei hyvä juttu lainkaan.

ku
Mä ainakin sanoin edellisessä ketjussa jättäväni lapseni piirtämään tai pelaaman siksi aikaa. Joskus kyllä nukkuukin, mut harvemmin.

Ja mitä näihin "lapses sitten juoksee pihalla kun on karannut autosta"... Ei mun lapsi oo koskaan karannut vaikka on yksin autossa eikä oo sidottu? Kyllä se on ymmärtänyt kun olen sanonut että istuu kiltisti ja odottaa. Tietää että pihalla on vaarallista yksin. Ehkä mun lapsi sitten vaan on jotenkin rauhallisempi kun ei oo ehti ekana menossa ympäriinsä.
Ai se lapsi kun saa itkupotkuraivarit kaupassa ja siksi et ota häntä mukaan? Niin kuin asiaa perustelit? Jos kerta on niin kiltti ja rauhallinen niin miksi ei voi ottaa kauppaan mukaan ;)

"vieras"
juu tässä ouhuttiin 2-3 vuotiaista mutta sivuttiin myös ketjua vauvan autoon jättämis ketjuun,jos et vähä-älyisenä huomannut ! ja tosiaan 2-3 vuotias normaalilla älyllä ja rauhallisella luonteella ymmärtää kyllä ohjeita jo ihan täysin ja osaa odottaa hetken ja ymmärtää ettei äiti hylkää ja tulee takaisin. mutta tietenkään tätä samaa ei voi odottaa pienempiälyiseltä ja vilkkaalta lapselta,sillon on kiikutettava mukana joka sekuntti :D

"vieras"
meillä kun rempattiin taloa ulkopuolelta ja piti käydä välillä jotain pihalla kattomassa siihen liittyen niin istutuin 2veen telkkarin ääreen ja sanoin käyväni pihalla (lapsi näki minut ikkunasta). Ovi on sellanen mistä lapsi ei pääse itse ulos. Hyvin viihtyi ne muutamat minuutit useamman kerran lähes liimaantuneena telkkariin. Mut en olis mihinkään sitonut kiinni sentään.. enkä olis ollut ulkona jos en olisi kuullut mahdollista itkua tms. Mutta ulko-oven lukitseminen on varmasti turvallisempaa kun että lapsi pääsee vaarallisiin paikkoihin tai esim ulos juoksemaan huomaamatta.

Paljon enemmän lapsi ehtii saada vahinkoja aikaseksi kun luen päivän lehteä ihan vieressä..

blaablaa
Ai se lapsi kun saa itkupotkuraivarit kaupassa ja siksi et ota häntä mukaan? Niin kuin asiaa perustelit? Jos kerta on niin kiltti ja rauhallinen niin miksi ei voi ottaa kauppaan mukaan ;)
En oo tuollasta sanonut, taitaa arvon rouva/neiti/herra lukea rivien välistä mitä tahtoo. Sanoin että tulee suru puseroon kun ei saa karkkia tms. jos ei oo karkkipäivä. Mikä meidän lapsen kohdalla ei tarkoita mitään raivaria, vaan että sitten huuli mytryssä ja tippa silmäkulmassa raahustaa äidin perässä kuin ois maailmanloppu tullut justiinsa :D

blaablaa
[QUOTE="vieras";25931450]juu tässä ouhuttiin 2-3 vuotiaista mutta sivuttiin myös ketjua vauvan autoon jättämis ketjuun,jos et vähä-älyisenä huomannut ! ja tosiaan 2-3 vuotias normaalilla älyllä ja rauhallisella luonteella ymmärtää kyllä ohjeita jo ihan täysin ja osaa odottaa hetken ja ymmärtää ettei äiti hylkää ja tulee takaisin. mutta tietenkään tätä samaa ei voi odottaa pienempiälyiseltä ja vilkkaalta lapselta,sillon on kiikutettava mukana joka sekuntti :D[/QUOTE]

Aika mainiota haukkua muita vähä-älyiseksi sellaisen, jonka omat sisäluku- ja oikeinkirjoitustaidot on hyvin alkeellisella tasolla :whistle: Jos lukisit noita viestejä vähän paremmin, niin EHKÄ saattaisit tajuta niistä sen oleellisen pointin. Ja yleensä on myös hyvä katsoa KUKA sen viestin kirjoitti, niin et tulisi haukkuneeksi väärää puuta :xmas:

"vieras"
no anteeksi,jos en kerkiä tässä monen muun jutun ohella katsoa kirjoitusasua tarkemmin.jokainen fiksu ihminen kuitenkin osaa tuon tekstin lukea oikein,jos vaan tahtoo haluta! turhaa vittuilet blaaablaa!

blaablaa
[QUOTE="vieras";25931540]no anteeksi,jos en kerkiä tässä monen muun jutun ohella katsoa kirjoitusasua tarkemmin.jokainen fiksu ihminen kuitenkin osaa tuon tekstin lukea oikein,jos vaan tahtoo haluta! turhaa vittuilet blaaablaa![/QUOTE]

Jos sanon suht kohteliaasti että kannattaisi lukea ennenkuin kommentoi, itse taas haukut vähä-älyiseksi, ja MINÄ olen se joka vittuilee? Jep :xmas:

Muutenkin fiksu aikuinen ihminen miettii vähän mitä sanoo ja miten, ei tarvitse nimitellä vähä-älyiseksi.

"vieras"
no ei täälä voi olla sanomatta vähä-älyiseksi, kun lukee näitä tekstejä! kyllä se minusta on jo merkki alentuneesta älystä,jos 3 vuotias ei ymmärrä puhetta tai ettei äiti osaa lukea omaa lastaan. ja sinua blaablaa en vielä sanonutkaan vähä-älyiseksi..oisko tarvetta?

blaablaa
[QUOTE="vieras";25931647]no ei täälä voi olla sanomatta vähä-älyiseksi, kun lukee näitä tekstejä! kyllä se minusta on jo merkki alentuneesta älystä,jos 3 vuotias ei ymmärrä puhetta tai ettei äiti osaa lukea omaa lastaan. ja sinua blaablaa en vielä sanonutkaan vähä-älyiseksi..oisko tarvetta?[/QUOTE]

Jospa vaan katsot vaikka peillin ja sanot sinne... On aika hassua että väittelet ihmisen kanssa, joka on samaa mieltä sun kanssa. Mut jatka vaan, jos se tekee sut iloiseksi :D Mä seuraan vierestä.

antipatia
[QUOTE="vieras";25931647]no ei täälä voi olla sanomatta vähä-älyiseksi, kun lukee näitä tekstejä! kyllä se minusta on jo merkki alentuneesta älystä,jos 3 vuotias ei ymmärrä puhetta tai ettei äiti osaa lukea omaa lastaan. ja sinua blaablaa en vielä sanonutkaan vähä-älyiseksi..oisko tarvetta?[/QUOTE]

Mä sanoisin vähä-älyiseksi ihmistä joka luottaa 3 vuotiaaseen niin että uskoo tämän tekevän ihan kaiken just niin kuin äiti sanoo.

Eikös se yksi kolme vuotias tässä kadonnut kun lähti kissan perässä metsään? Sellaisia ne 3 vuotiaat on. Ei tahallisesti ehkä tee väärin, mutta kun joku kiinostavampi juttu tulee, sen perään mennään... Äiti ei ole jumalolento joka kykenee menemään sen 3v päähän. Ja ei, äidillä ei ole telepaattista yhteyttä lapsen aivoihin. Lapsesi voit kyllä tuntea mutta et käytöstä joka tilanteessa. 3 vuotias on aika pieni kuitenkin ymmärtämään ympäröivät vaarat, niiden todellisuus.

Mutta teitä on paljon jotka kuvittelette tuntevanne ne lapset läpi kotaisesti. Löytyy teinienkin vanhemmista : ei meidän poika, kyllä mä lapseni tunnen

"mies"
En oo tuollasta sanonut, taitaa arvon rouva/neiti/herra lukea rivien välistä mitä tahtoo. Sanoin että tulee suru puseroon kun ei saa karkkia tms. jos ei oo karkkipäivä. Mikä meidän lapsen kohdalla ei tarkoita mitään raivaria, vaan että sitten huuli mytryssä ja tippa silmäkulmassa raahustaa äidin perässä kuin ois maailmanloppu tullut justiinsa :D
Oliskos sitten aika reenata että maailmaa kuuluu myös pettymys? Äidin laiskuutta, ei muuta. Tottahan se on,yksin on helpompi käydä kaupassa. Ja se ainoa syy tässäkin. Tunnusta pois. Et sä lapsen tunteita oikeasti mieti, vaan omaa helppoutta.

blaablaa
[QUOTE="mies";25931760]Oliskos sitten aika reenata että maailmaa kuuluu myös pettymys? Äidin laiskuutta, ei muuta. Tottahan se on,yksin on helpompi käydä kaupassa. Ja se ainoa syy tässäkin. Tunnusta pois. Et sä lapsen tunteita oikeasti mieti, vaan omaa helppoutta.[/QUOTE]

Välillä tulee mielen että lukeeko KUKAAN täällä KUNNOLLA niitä kirjoituksia mihin sitten niin vimmaisesti vastailee? Huoh. Tähän vielä vastaan ja sit poistun ennenkuin turhaudun teihin kaikkiin uunoihin ( :heart: ) Eli juurikin siellä edellisessä ketjussa sanoin, että jätän lapsen sinne autoon, koska niin on HELPOMPAA ja ennenkaikkea NOPEAMPAA kuin mennä sinne lapsen kanssa. Eli kyllä, todellakin jätän lapsen autoon jos on kiire, koska se on mulle niin paljon helpompaa. Mutta usein se on helpompaa myös lapselle, jos se on väsynyt jo valmiiksi. En minäkään tykkää käydä väsyneenä ja kiukkuisena kaupassa.

Ja mitä tuohon pettymyksen treenaamiseen ym tulee niin TOTTAKAI lapsikin on useimmiten mukana kaupassa. Jos sanon jättäväni lapsen joskus autoon, ei se tarkoita sitä että mun lapsi on ikuisesti 24/7 siellä autossa. Uskokaa tai älkää. :xmas:

terveydenhoitaja
No mun vastaus alkuperäiseen kysymykseen on että ei missään nimessä! Lasta ei saa sitoa ja jättää yksin. Useimmat 2-3 -vuotiaat sen sijaan voi jättää hetkiseksi yksin <5 min, kunhan asian selittää heille ja lapset ovat itse samaa mieltä. Paljon tosin riippuu lapsestakin ja hänen luonteestaan & kypsyydestään. Minä esim. saatan kysyä 3v:ltä, että voiko äiti pikaisesti viedä roskat samalla kun vien pikkuveljen ulos nukkumaan (takaterassille ikkunan alle). Lapsi poikkeuksetta vastaa tähän ok, ja jatkaa leikkiään poissaoloni ajan. Mieleeni ei kylläkään tulisi sitoa häntä tai lukita johonkin huoneeseen roskisreissuni ajaksi (n. 3 min). Samoin saatan jättää lapsen (lapset) autoon lyhyeksi hetkeksi. Esimerkkinä: 1v jää turvaistuimeen siksi aikaa, kun vien 3v:n mummulle (asuu omakotitalossa, jätän ovelle), tai vien esikoisen kerhon ovesta sisälle (riisuu itse). Olen myös jättänyt lapset autoon, kun olen käynyt hakemassa paketin Siwasta (auto parkissa kaupan edessä). Sen sijaan jos menen tekemään kauppaan ostoksia, niin lapset lähtevät mukaan. Kylään mennessä (omakotitalo maalla), kauppareissun jälkeen omaan pihaan (okt maalla) olen saattanut jättää lapsen nukkumaan autoon itkuhälyttimen kanssa, jos on nukahtanut matkalla. Hakenut vasta sitten kun lapsi herää...Mun mielestä tässä keskustelussa (ja niissä aiemmissa) on ihan järjetöntä ehdottomuutta. Maalaisjärkeä tulisi käyttää ja huomioida olosuhteet. One eri asia piipahtaa äkkiä Prismassa kuin Salessa. On eri asia nukuttaa lasta ulkona maalla omakotitalossa kuin kaupungissa lähiökerrostalon pihassa. Ja ennen kaikkea on eri asia jättää lapsi hetkeksi ilman näköyhteyttä (jos lapsi on itse siihen valmis) kuin sitoa lapsi ja jättää hänet lukkojen taakse 10-15 minutin ajaksi.

"vieras"
sinulle blaablaa:mähän tähän pistinki,että sua en ole vielä sanonutkaan vähä-älyiseksi ja huomasin kyllä jo aijemmin että myös olet lapsesi autoon sillontällön jättänyt...itsehän rupesit mulle vittuilemaan.sitä saa mitä tilaan,kysyinkin tuossa,että pitäskö sua jo vähä-älyiseksi sanoa????

"vieras"
ja kaikille teille jotka väitätte laiskaksi, kun emme nukkuvia lapsia raahaa sinne kauppaan niin se ei ole laiskuutta vaan VIISAUTTA! tai miksi ihan väsynyt lapsi pitäisi raahata parin minuutin takia mukaan,mitä järkeä siinä on??? voi teitä jotka teette elämän vaikeaksi ja nyt kateellisena purattesen meihin viisaisiin =D

Yhteistyössä