Saako 2-3 vuotiaan lukita sisätiloihin?

• Viestiketjun aloittaja kuhan kysyn
  • Ensimmäinen viesti
kuhan kysyn
Siis voiko lapsen laittaa vaikkapa kiinni huoneessaan tuoliin ja laittaa lukemaan kirjaa siksi aikaa että äiti tekee pikaisesti jotain hommia ulkona? Ja varmuuden vuoksi lukita talon ovet ettei lapsi pääse karkaamaan tuolla välillä?

aaappp
Mua vaan tosiaan hämää se että autoon voi jättää pienen lukkojen taakse ja kiinni istuimeen kauppareissun ajaksi - mutta kun kysyy näin päin niin vastaus tuntuu olevan kaikille vesiselvä EI

Heh, kyl mä olen pistäny sällin syöttikseen ja vyöt kiinni, jättäny siihen kirja kourassa tapittaa siks aikaa kun oon ite tehny jotain missä ei tartte lapsen olla jaloissa.. Postin haen niin et muksu on portin takana omassa huoneessaan tai pinniksessään..

"vieras"
Meillä kans on pienin ollut kiinni syöttärissä sen aikaa, kun käyn postin ulkoa hakemassa tai sit on pinnasängyssä. Isommat on sit lukenut hänelle kirjaa tai leikkinyt siinä keittiön pöydän luona. Ja meidän 3-v on usein yksin sisällä, kun me muut ollaan ulkona, hän kun ei viihdy ulkona. Tosin ovi ei ole lukossa vaan pääsee ulos jos on joku hätä.

hei hevosta tyhmemmät
Ihminen ei ole kone. Lapsi tietää olevansa autossa aina kiinniköytettynä, ja siinä ollaan kiinni jo valmiiksi. Joutua köytetyksi sisällä ja yksinjättö jälkiruuaksi ei kuulu normaaliin ohjelmaan. Jopa sitomiskammoinen hevoseni tietää noiden eron. Ei riehu trailerissa vaikka siellä sidotaan, mutta teepä sama tallissa, niin tulee asiaa eläinlääkärille äkkiä...

2-3-vuotias leikkikehässä?

No, mutta siis ei, en laittaisi mihinkään kiinni, ovea lukkoon tmv. En myöskään jätä lapsia autoon yksin.

Meillä saattaa lapset olla tässä tuvassa leikkimässä kun mä käyn äkkiä hakkaamassa pari polttopuuta saunan uuniin tmv. Mutta ihan tossa vapaasti leikkivät, on ovi auki ja opastettu että jos tulee hätä niin olen ihan lähellä siinä liiterissä.

"vieras"
Millään omatekoisislla jutuilla ei tietenkään sidota (ja henkisistä syistä nyt ei muutenkaan). Siihen voi vaikka kuolla, jos rimpuilee itsensä niin, että menee kurkun ympäri side. Mutta pinniksessä voi tietysti hetken istuttaa tai pitää leikkikehässä.

Jos mun on siivouspäivänä ollut pakko viedä vaikka roskat ulos, niin vajaa 2v on kyllä itse ollut sisällä sen aikaa itsekseen. Oon sanonut, että voi katsoa ikkunasta, kun äiti vie roskat.

Mitään sen pitempää en menisi tekemään. Postia mun ei tarvitse saada kesken päivän saada.

Pinnasängyssä tuo vanhempi ei ole ollut enää vuoteen, joten ei häntä todellakaan sinne vois sysästä, sehän olis sille ihan hirveetä, sitä paitsi kyllä sieltä pois pääsis kiipeämään.

Kerran olen roskat vienyt kuopuksen (6kk) syntymän jälkeen, leikkivät veljen kanssa duploilla sillä välin. :)

Mihinkään en kiinni sitoisi, enkä pinnasänkyyn tyrkkäisi. Se on niin lapsesta kiinni, iästä ja persoonasta. Jos vanhempi tietää, että lapsi pärjää yksin esim. polttopuiden haun ajan, niin tottakai jättää.

niin¨
[QUOTE="Vieras";25931003]Ei oo sama asia, autossa kuljetaan aina vöissä[/QUOTE]

No pääseekö lapsi hädän tullen sitten itse niistä vöistä pois? Lukittujen auto-ovien takaa? Ei pysty edes liikkumaan?

blaablaa
Kylläm mä jättäisin (ja jätänkin) sisälle niinkuin snaoin toisessa ketjussa jättäväni autoonkin. Mutta en sido kiinni tai jätä turvavöihin, ettei iske paniikkia. Ja kun 3-veelle selittää että äiti piipahtaa nyt tuolla, tulen heti takaisim, piirrä sen aikaa, niin ei oo tullut mitään ongelmia. Toki täällä te tykkäätte maalailla piruja seinille että mitä jos talo palaa, saan sydärin jne. mut voi se taivas tipahtaa mun niskaan vaikka seisoisin siinä lapsen vieressäkin.

"minttu"
Alkuperäinen kirjoittaja hei hevosta tyhmemmät;25930825:
Ihminen ei ole kone. Lapsi tietää olevansa autossa aina kiinniköytettynä, ja siinä ollaan kiinni jo valmiiksi. Joutua köytetyksi sisällä ja yksinjättö jälkiruuaksi ei kuulu normaaliin ohjelmaan. Jopa sitomiskammoinen hevoseni tietää noiden eron. Ei riehu trailerissa vaikka siellä sidotaan, mutta teepä sama tallissa, niin tulee asiaa eläinlääkärille äkkiä...
Voihan lapsen opettaa siihenkin että on normaalia että äiti sitoo tuoliin kiinni ja tökkää kirjan käteen kun lähtee pihalle. Ihan normi proseduuri. Siinähän kököttää eikä pääse liikeelle vaikka hätä tulis (miksi tulisi, äitihän on vaan hetken poissa).

Mä ymmärrän että lapsen jättää hetkeksi sisälle jos hakee postia, vie roskia, lakaisee terassin tms. mutta kiinnisidottuna jättäminen kyllä kammottaa. Pinnasängyssäkin sentään voi liikkua tai leikkikehässä. Mutta kiinni vöillä...

"tine"
Kylläm mä jättäisin (ja jätänkin) sisälle niinkuin snaoin toisessa ketjussa jättäväni autoonkin. Mutta en sido kiinni tai jätä turvavöihin, ettei iske paniikkia. Ja kun 3-veelle selittää että äiti piipahtaa nyt tuolla, tulen heti takaisim, piirrä sen aikaa, niin ei oo tullut mitään ongelmia. Toki täällä te tykkäätte maalailla piruja seinille että mitä jos talo palaa, saan sydärin jne. mut voi se taivas tipahtaa mun niskaan vaikka seisoisin siinä lapsen vieressäkin.
Niin kolmevuotiashan todellakin vaan istuu penkillä. Ei missään vaiheessa esim yritä ulos kun sä olet siellä kaupassa. Toki 3 vuotias, yksin harhailemassa parkkipaikalla on ihan ok juttu. Kovasti te luotette siihen että muksu ei tee mitään muuta kuin sitä mitä sanotta...

"tyyris"
Niin yhtä todennäköistähän on se että salama iskee ja kolmevuotias ei tottele äitiä. Se on meinaan aika harvinaista että tollanen 3 v tekis jotain muuta mitä äiti on sanonut. ihan taatusti niin harvinaista että salamakin iskee todennäköisemmin kahdesti samaan paikkaan.

Yhteistyössä