Saako 1v 3kk huudattaa ruokapöydässä jos ei syö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja b
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

b

Vieras
Tämä tekee usein sitä että syö liharuoasta tai iltapuurosta muutaman lusikallisen ja sitten tulee stoppi. Välipalat uppoaa oikein hyvin. Ei saa herkkuja tai ylimääräisiä ruokia väliaikoina.

Annanko mä tuon oikeasti päättää että ei tarvi syödä kun vaan alkaa huutamaan? Onhan se pieni vielä mutta...

Mitä mä teen?

no ei tuonikäistä pysty väkisinkään syöttämään,ainakaan meillä asuvaa taaperoa :D Jos ei ruoka maistu niin hän kyllä sylkee pois tai kaivaa käsin suusta. Eli jos ei maistu niin ruokailu vaan lopetetaan siihen. Anna juomista päälle (vettä tai maitoa) sen verran kuin menee ja sitten odotellaan seuraavaan ruokailuaikaan :)

muoks: niin ja jos esim lämmin lounas ei maistu niin tarjoaisin lämmintä ruokaa seuraavallakin ruokailukerralla enkä välipalaa.

Kyl mää nostin pois pöydästä ton ikäsen ja nostan edelleen. En ala kantamaan montaa lajia eteen jos ei kelpaa vaan seuraava kerta on sitten ajallaan. Joskus se miettii hetken ja palaa syömään, toisinaan ei.

Alkuperäinen kirjoittaja noh:
Pois pöydästä vaan, jos ei ruoka maistu. Seuraavalla aterialla sitten lisää.

peesi.

meillä 1v 3kk:lle ei saa uppoamaan MITÄÄN muuta kuin sormiruokaa. niin ja maissivelliä. neuvolasta juuri sanottiin, ettei se nälkään kuole, osaa kyllä itse syödä sen verran, kuin tarvitsee.

Minä en huijaa enkä huudata. Jos lapsi ei suostu syömään tai aukaisemaan suutaan niin sitten ruokailu on siltä erää loppu. Lapsilla vaihtelee kai kovasti päivän ruokamäärän tarve, joten itse olen ainakin ajatellut, että nälkäinen lapsi kyllä syö sen minkä tarvitsee.

Pakkosyöttö ei kannata ja huijauksessakin on se ongelma, että sen avulla lapsi saattaa vahingossa syödä liikaa.

Mua vähän häiritsee kuitenkin tuo että "makeat" välipalat uppoaa mutta liharuokaa ei tarvitse syödä :/
Pitäisi ehkä kokeilla sitten tuota että seuraavallakin ruoalla liharuokaa, kunnes syö edes 10 lusikallista.
Maitoa tuo vetäisi litratolkulla, joten en kyllä anna juomaa ruoan korvikkeeksi kuin lirauksen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mua vähän häiritsee kuitenkin tuo että "makeat" välipalat uppoaa mutta liharuokaa ei tarvitse syödä :/
Pitäisi ehkä kokeilla sitten tuota että seuraavallakin ruoalla liharuokaa, kunnes syö edes 10 lusikallista.
Maitoa tuo vetäisi litratolkulla, joten en kyllä anna juomaa ruoan korvikkeeksi kuin lirauksen.

Miksi yrität noin hirveästi jo hallita lapsesi syömisiä, pienihän se vasta on. Ja anna nyt hyvä ihminen maitoa, jospa lapsellasi janottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Ei tule meillä mitään makeaa jollei ruoka mene. Korkeintaan leipää jos pyytää välipalaa. Mä en samaa tyrkytä jokakerralla vaan panen pois ja sellasina päivinä ei tasan oo tarjolla mitään hyvää,

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Miksi yrität noin hirveästi jo hallita lapsesi syömisiä, pienihän se vasta on. Ja anna nyt hyvä ihminen maitoa, jospa lapsellasi janottaa.

Mä olen kyllä varmaan liian kontroloiva, tiedetään.
Alan nyt tehdä niin että ruokailu loppuu siihen kun ei enää kelpaa (joskus tätä harrastinkin), mutta ei kai nyt siihenkään sovi opettaa että sitä maitoa saa sitten vatsan täydeltä jos ei suostu syömään?
Kivempi se kuitenkin on kaikille kun ei tarvitse huutaa.
Ja seuraavalla ruoalla sitten samaa tai jotain vähemmän herkullista välipalaa kuten leipää?

Mä olen vaan vähän huolissani kasvusta, kun alkaa näyttää aika laiheliinilta tuo tyttö :( Ei nyt liian mutta ei kaukanakaan ole.

"Hallita"? "Kontrolloiva"??

Jessus, ei ihme että on ihmisillä nykyään vaikeaa kun syömisistäkin täytyy näin syvällisiä pohdintoja harrastaa.

Ensinnäkin, lapsi tosiaan ei nälkään kuole vaikka söisikin hämmästyttävän vähän.

Toisekseen, ruokaa ei tarvitse tarjota kaikille lapsille yhtä usein ts. aterioiden määrää voi vähentää jos tuntuu että ruoka ei maistu.

Ja ihan ehdottomasti välipalaa vähemmän ja ns ankeampia vaihtoehtoja, jos oikea ruoka ei maistu!

Kasvujuttujen suhteen ei kannata mutua harrastaa, jos tosissaan huolestuttaa niin kysy neuvolasta kasvukontrollia. Maidon määrä vakioksi esim. puoli mukia aterian kanssa ja puoli mukia aterian jälkeen. Huudattaa ei kannata, vaan poistaa pöydästä jos syöminen ei suju. Noin pieni ei vielä huudattamisista ymmärrä - jos sitten isompikaan. Helposti kehittyy turhaan isojakin syömisongelmia jos siitä iso numero jo tuossa vaiheessa tehdään.

Yhteistyössä