rytmitön uni

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 2,5kk vauvan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
2

2,5kk vauvan

Vieras
Meidän vauvalla ei ole minkäänlaista vuorokausirytmiä, tai siis on niin, että yöt valvoo ja päivät nukkuu. Moni joilla on ollut samanlaisia ongelmia, ovat sanoneet että kyllä vauva lopulta itse löytää oikean päivärytmin. Nyt kysyisin, että miten vauva sen tekee? Oletteko vauvan vain antaneet nukkua silloin kun nukuttaa jne. Meillä ruvettiin viime yönä tai siis nyt aamulla vasta kahdeksan aikaan nukkumaan, vauva valvoi muuten läpi yön (miten ihmeessä jaksoikin). Ja nyt tietysti kun on yön valvonut, nukkuu koko päivän ja se taas tietää valvottua yötä. Ja näin on jatkunut alusta asti, nyt vain valvoo entistä pidempään eli mistä ihmeestä on kysymys ja mitä ihmettä voisi tehdä, että rytmi muuttuisi toisin päin?

hei!mulla on neljäs lapsi ja jokaisella ollut nukkumisongelmia öisin..kuten nytkin 3kk ikäinen tyttömme meinaa yöt pistää lööperiksi...no ei ne vauvat aivan itekseen mitään opi,olen nyt alkanut valvottamaan todenteolla ,ensin illasta pikkuhiljaa ja sitten muutenki päivisin,laitan vaunuun 10-12 ja 14-16 unille ja muutoin annan torkahtaa vain sitterissä tai sängyssä hetkisen,illalla tankkautan kunnolla ja nyt ainaki ensimmäinen yön pätkä tuntuu rauhoittuvan 21-00 nukkuu,vielä kun loppuyönkin saisin rauhalliseksi niin hyvä tulee...velliä alan parin viikon päästä antamaan iltaisin jotta tulee masu yötä vasten täyteen!jaksamista ja onnea yritykselle!

Vauvasi on vielä niin pieni, että kyllä se rytmi siitä sitten löytyy itsekseen, kun pidätte iltarutiinit kunnossa ja illalla huoneet pimeäksi ja hiljaiseksi. Yöllä ei vaihdeta vaippaa (jos ei ole pakko) eikä seurustella. Päivisin taas huoneissa valot, kun on hämäriä päiviä ja paljon seurustelua.

Meillä neuvolasta ei juuri apua saa, kysyi mitä tahansa, tuntuu vastaus olevan "" en kyllä nyt osaa sanoa mitään"". Rutiinit yms on käytössä, mutta silti rytmi ei parane. Kaikki kyllä sanovat, että kyllä se lapsi itse löytää rytmin, mutta milloin? Meinaan että alkaa pää hajoamaan tästä reilun kahen kuukauden valvomisesta. Päivälläkin poika nukkuu korkeintaan kahden tunnin erissä (niitäkin harvoin) ja kieltämättä aikuiselle ihmiselle tällainen unen vähyys ja ainainen keskeytyminen alkaa ottaa veronsa. Outoa, että toisilla vauvoilla rytmi on heti veressä ja toisilla ei sit millään...

Tuon ikäisellä ei ole vielä mitään rytmiä noissa nukkumisissa/valvomisissa, se on vaan vanhemman jaksettava valvoa silloin, kun pikkuinen valvoo.
Mä olen itse jo vähän reilu kolmekymppinen ja lapsi on 4 kk ja on sanottava, et on tehny aika tiukkaa sopeutua tuon lapsen rytmiin, etenkin kun lähes kolme ensimmäistä kuukautta tyttö nukahti yöunilleen 01 -04 välillä. Sit kun ei tajunnut edes päivällä levätä jos/kun oli mahdollisuus, niin sitä alkoi jossain vaiheessa olla aika kuutamolla.
Nyt olen kuukauden verran (tyttö on nyt 4 kk) saanut tytön nukkumaan jo 00.30 mennessä. En tiedä miten, koska päivärytmi meillä on ollut oikeastaan koko ajan ihan samanlainen.
Oletko kokeillut kylvettää mahd. myöhään lastasi. Se kun on aika rauhoittavaa. Itse kun kylvetän, niin se tapahtuu yleensä aina vasta klo 23:n jälkeen ja sen jälkeen on tyttö ollut kyllä ihan kypsä yösyötölle ja nukkumaan.
Yritä vaan päivällä mahdollisimman paljon levätä silloin, kun vauva nukkuu, tai jos hän syö pullosta, niin voisiko mies vaikka hoitaa jonkun syötön päivällä/ illalla, niin että saisit itse nukkua.
Ja edelleen jos syö pullosta, niin saisitteko vaikka päiväksi mummolle hoitoon, niin saisitte ihan kunnolla levätä..
Jaksamista!
Niin siitä rytmin löytymisestä.. Yleensähän esim. unikoulun aloittamis-ikä on se n. 6 kk, jonka jälkeen ilm. on edes teoriassa mahdollista saada lapselle jonkinlainen rytmi luotua.

Esikoiseni oli heti alus alkaen todella ""hyvä"" nukkumaan. Nyt kun toinen tyttäreni on vajaan 4 viikoinen, jonkunlainen rytmi on jo tullut nukkumiseen, MUTTA VÄÄRÄ!! Tuntuu nukkuvan oikein hyvin päivät, kun on meteliä (esikoinen touhuilee omiaan, tv tai radio on aina auki, imuroimiset yms.), mutta yöllä, kun talo hiljentyy, tyttö herää. Vaikka ei ole vasta kun vajaan kuukauden vanha, valvoo yöllä sellaisen 4 tunnin pätkän kaikista pahimpaa uniaikaan. Ja mikä vaikeinta, tutti ei kelpaa, vain tissi, jonka pitäisi olla suussa kokoajan..tai vaihtoehtoisesti vaatii hyssytystä..kävelyä tms. Päivällä ei ole aikaa itsellä nukkua, koska esikoisen kanssa on pakko touhuta.
Ajattelin ensiyönä laittaa makuuhuoneeseen radion yöksi päälle. Jospa se ""meteli"" rauhoittaisi tytön syvempään uneen=)

Me pyritään poika kylvettämään niin, että siitä olisi hyvä mennä iltaunille syötön jälkeen. Joskus hän nukahtaakin, mutta saattaa nukkua tunnin pari korkeintaan ja sitten se alkaa, yövuoro. Eilenkin poika nukahti kello 23.00 ja mekin miehen kanssa jo mentiin nukkumaan toiveekkaana. Tunnin päästä poika heräili, kolmeen asti mentiin niin, että hyssyttelemällä saatiin poika toviksi nukahtamaan (max 15min.). Sittenpä hällä olikin nälkä ja syötin hänet, mutta sen jälkeen sänkyyn meno ei kelvannut, vaan kantelua ja sylissä oloa kesti aina kello kahdeksaan tänä aamuna (syliin kyllä nukahti, mutta jos sänkyyn tarjosi, heräsi heti). Ja kyllä nyt päivällä hälle on uni maistunut. Nyt yritämme häntä epätoivoisesti pitää hereillä (hellävaraisesti) ja tarkoitus on hänet kylvettää, mutta ei ihan vielä. Mutta tuskaista on hereillä pitäminen, toisella vain silmä luppasee...

Ymmärrän, että nimimerkki ""pieni vielä"" tarkoittaa vain hyvää, mutta kommentit saivat minut silti ärsyyntymään. Meidänkin pienokaista on vaikea saada yöunille, rutiineista huolimatta. Illalla hämärretään valot ja lopetetaan leikit, yritetään paijata ja heijata, laulaa tuutulaulua ym. mutta ei mitään tehoa. Pikkuinen nukahtaa tavallisesti joskus 23 - 02 tienoilla, ja nukuttamissessio on usein 3 - 4 tuntia. Missään muussa vaiheessa päivää hän ei valvo noin pitkää aikaa yhteenmenoon.

Toisilla vauvoilla tuntuu olevan oikea rytmi luonnostaan ja sitten vanhemmat kuvittelevat, että he ovat onnistuneet hoitamaan vauvaa oikein ja me toiset taas hoidamme muka väärin, kun emme saa rytmiä kohdalleen.

Täytyy vielä kommentoida, että itse valvoin samanlailla vauvan ensimmäiset kaksi kuukautta. Parhaimmillaan saimme vauvan nukkumaan klo 9 aamulla. Että taatusti tiedän, mitä toi valvominen on. Itse itkin öisin yhdessä vauvan kanssa, kun olin niin väsynyt ja välillä teki mieli heittää vauva seinään. Itse nukuin aina päivisin, kun vauvakin. Kotihommia en tehnyt oikeastaan mitään. Meidän vauva kun on esikoinen niin näin oli mahdollista tehdä. Mutta en tiedä mikä auttoi, ikä, maitohappobakteerit vai vyöhyketerapia, mutta kun täytti 2kk niin heti alkoi yöunet pidentymään ja meillä oli vielä niin ""hyvä tuuri"", että siitä lähtien nukkui yöt heräämättä tuonne 8kk ikäiseksi saakka. Liikkumiset kun tuli kuvioihin niin sitten alkoi heräilemään uudestaan. Nykyisin 1v. heräilee vaihtelevasti. Viime yönä heräsi kaksi kertaa ja toisinaan nukkuu koko yön. Nimenomaan nukahtaminen on meillä ollut ja on edelleen todella vaikeaa. Yleensä menee tunti/puolitoista siihen, että lapsi nukahtaa. Ja voin sanoa, että yleensä joka ilta (myös tänäänkin) mulla menee hermot tossa nukuttamistouhussa. Onneksi meillä on mies pitkäpinnaisempi. Mutta useimmiten on niin, että vain minä kelpaan nukuttamiseen. Eli hermoja koetellaan täälläkin edelleen. Ilmeisesti vaan on niin, että toiset nukahtaa tosta vaan ja toiset vaatii sen nukuttamisen. Meille on vaan siunaantunut nuo vaikeasti nukahtavat lapsukaiset.

Nukahtaisiko niin, että imetät sängyssä maaten ja nukkuisitte perhepedissä, jos kerran herää aina kun laittaa omaan sänkyyn. Jos mahdollista, niin siirrätte sängyn seinään kiinni niin, että vauva on seinän ja sinun välissä ja häiritsee näin mahd. vähän.

Meillä on alussa asti nukuttu perhepedissä, mutta kun valvominen vain jatkui, ollaan kokeiltu niin, että poika nukkuu omassa sängyssä, josko siten saisimme kaikki paremmin nukuttua. Ei ole kuitenkaan vaikuttanut asiaan. Nyt on taas pari yötä ollut ihan järkkyjä. Tunnin välein poika heräilee ja kärsii joko ilmavaivoista tai sitten hänellä on nälkä. Näin tiehään hän ei aikaisemmin ole syönyt, vaikka ruoka onkin maistunut. Nyt mennään jo kolmatta viikkoa parin tunnin syönti tahdilla. Tää tilanne alkaa jo masentamaan... pahus!

Oletko kokeillut antaa pullosta maitoa niin paljon kun syö? Nukkuuko senkään jälkeen pidempään? Siitä ainakin tietäisit herääkö nälkään. Syötätkö molemmat rinnat samalla kerralla? Meillä vauva tuli tyytyväiseksi jo yhdestä rinnasta, mutta heräsi tosiaan sitten parin tunnin välein myös. Kun hoksasin syöttää molemmista samalla kertaa niin johan alkoi nukkumaan 4-5 h kerrallaan ja siitä vaan unet piteni ja piteni.

Olen kokeillut niin, että olen ennen nukkumaan menoa antanut pullosta nania (korvike kuulema nukuttaa paremmin) ja sen päälle vielä imettänyt ja eipä tuo poika pidempään nukkunut. Tuosta molempien rintojen imettämisestä, miten se kannattaisi parhaiten tehdä. Joskus olen sitä yrittänyt, mutta poika on saattanut nukahtaa jo ensimmäisen rinnan jälkeen tai sitten hän pulauttelee ja eikö se ole merkki siitä, että maha on täynnä? Jos tuohon imetys/syönti asiaan saisi hyviä vinkkejä, voisin tänä iltana kokeilla =).

Itse vaihdoin vaan tissiä, kun tuntui siltä, että toisesta tissistä ei enää oikein tule tai kun alkoi imeminen hiipumaan. Jos tuntuu, että vauva meinaa nukahtaa niin vaihda vaikka siinä välissä. Kokeilemalla se selviää.

meillä myös ""uniongelmainen"" vaavi. alettiin sitte miehen kans alkuillasta (klo 22-23) nukuttaan vaunuihin. nukahti hyvin kun heilui vaunut ja heräs kahden maissa syömään. silloin heti syötöstä kannoin omaan sänkyyn ja nukahti aina siihen ja hyvin nukkui aamuun asti. joskus taas vien illasta omaan sänkyyn ja pullosta annan imeä sängyssä ja monesti nukahtaa siihen. muuten huutaisi vaan jos veis sänkyyn.
päivisin nukahtaa omaan sänkyyn heti ku alkaa haukotuttaan. miksei illalla. yöt kuitenki nukkuu hyvin. :)

Yhteistyössä