Rytmi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Milloin löytyy/vakiintuu?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Milloin löytyy/vakiintuu?

Vieras
Hei!
Milloin vauvan rytmi oikein löytyy tai vakiintuu? Vauva on nyt 5kk ja muutaman viikon luulimme jo säännöllisen päivärytmin löytyneen, mutta nyt taas eletään eri rytmissä kuin viikko sitten. Kuinka paljon vanhempana minun tulisi rytmiin vaikuttaa vai jatkammeko vain ""vauvantahtiin elämistä"" ja odottelemme, että hän itse löytää sen vakiorytmin päiviin. Jotain säännöllisyyttä kyllä on esim. nukkumaan meno ja yölliset vakioherätykset kahden tunnin välein, mutta päivä rytmittyy sen mukaan moneltako vauva herää. Nyt on muutamana aamuna herännyt yllättäen vasta 8lta, joten seuraavat päiväunet ovat siirtyneet 11 pintaan, niin että lounassose on syöty vasta 1-1.30 välillä. Tänään sitten syötin ennen eka päikkäreitä perunaa, sillä edellisellä aikataululla iltasoseet syödään aika myöhään vasta klo 18-19 ja kaveri laittaa jo yöunille puoli 8. Nyt, kun aiempi ""vakiorytmi"" on sekaisin, niin minusta tuntuu, etten osaa laittaa vauvaa edes oikeaan aikaan nukkumaan päivisin. Aiemmin, kun nukkui jo kahden valveillaolotunnin jälkeen...

Joo, tiedän tunteen - juuri kun luulee oppineensa vauvan rytmin, se heittääkin häränpyllyä! =)

Meillä tyttö 7 kk ja ollaan vihdoin saatu jonkinlaista rytmiä elämään. Tai siis kellonajat vaihtelevat edelleen riippuen siitä milloin tyttö herää aamulla, mutta sen mukaan pystyy jo ennustamaan seuraavien unien ja aterioiden ajankohdan.

Rytmi on heitellyt eniten kun päiväunien lukumäärä on lyhentynyt: ensin neljännet iltatorkut jäivät pois, nyt vuorossa ovat kolmannet unet.

Mukavaa yrittää tehdä suunnitelmia jotka eivät jousta, esimerkiksi varata neuvola-aikaa... Onneksi äitiyslomalla on aikaa! =)

ihan samallalailla meillä oli, tavallaan rytmiä oli (nukkui tietyn määrän päikkäreitä päivässä) mutta just ne ajankohdat saatto vaihdella paljonkin riippuen miten myöhään nukkui aamulla tai vaikka edellisillä päikkäreillä. Rytmiä alko tulla sitten (niin että voipi jo varmemmin suunnitella jotain tunnintarkuudella) kun kiinteitä alko menemään enemmän, jossain 6-7kk paikeilla.

tota... meidän esikoinen on nyt 11 ja vieläkin ne rytmit vaan muuttuu... enää ei mennäkään klo 21 nukkumaan ja äiti&isä on ihmeissään, millos sitä nykyään sekstaillaan... =)

no, ihan vakavissaan.. meillä alkoi vauvalla (kohta 7 kk) siinä 5-6 kk paikkeilla juuri muuttua olennaisesti tuo hereilläoloaika. hieman yli 6 kk iässä jätti kolmannet päiväunet itsellään pois. aamutorkkujen (0,5h) sijasta alkoi nukkua 3 h putkeen aamupäivisin ja sitten 1-2 h unet iltapäivästä. Nyt tämä tuntuu aika selkeältä rytmiltä ja koska reippaasti yli 1v lapsetkin vielä nukkuu kahdet päikkärit - voisin kuvitella tämän rytmin säilyvän jonkun aikaa.

Mä kirjoitin 2-3vk päivittäin ylös syömiset ja nukkumiset. Sitten tein niistä vähän yhteenvetoa ja alkoihan se rytmi hahmottuu en vaan ollu ite huomannut tahtii.

Tosin meillä on nukahdettu aina klo 20 (edes muista koska aloitti). Nyt tiedän 1/2t tarkuudella päikkärit, jos en itse sotke aikatauluu.

Yhteistyössä