rytmi 2kk?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamma84
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mamma84

Vieras
Pitääkö kaksikuukautisella vauvalla olla jonkinlainen päivärytmi tai ohjelma, onko teillä?
Meillä potkutellaan vielä ihan vauvantahtisesti, ei minkäänlaista rytmiä... en vaan tiedä pitäisikö olla..
onko normaalia että vauva käy nukkumaan vasta siinä yöllä yhden maissa, on käynyt jo pitkään...?
voiko nukkumaanmenoa aikaistaa?

Saako imetysvälejä mitenkään pidennettyä, poika imee tiheästi ja lyhesti, jopa vartin välein pitkin päivää... alkaa vaan voimat olee lopussa
voiko silleen tehdä että pitää karskisti kolme tuntia väliä imetyksessä ja vasta sitten antaa rintaa, imisikö vauva silloin kerralla enemmän? toisaalta en tiedä miten meidän muutenkin levotonta, itkuista ja temperamenttista vauvaa sais siinä välissä rauhoiteltua, tutti kun ei maistu niin millään!

Meidän tytöllä (vajaa 2 kk) on suhteellisen tasainen rytmi. Illalla menee klo 19-21 nukkumaan ja nukkuu sitten noin 8 tuntia. Sitten tankataa masu täyteen ja jatketaan unia. Herätys sitten seitsemän aikaan ja siitä eteenpäin leikitään syödään nukutaan käydään kävelyllä ja ihmetellään. Me kylläkin ollaan siirrytty pulloruokintaan niin silloin aina tietää paljonko kerrallaan tulee syöttää. niin siis mä pumppaan pulloon ja jos tarve vaatii niin sitten korviketta. Oon huomannu sen, että tuttikin maistuu paremmin kun on ""tuttu"" materiaali (=tuttipullon kumi). Vain aamuisin tyttö imee tisua. Jokaisen syötön jälkeen röyhtäytetään niin, että kaikki tulee varmasti pihalle (nukkuu paremmin ja pidempään jos ei ole kuplaa masussa). Jokainenhan on yksilö, mutta näin meillä. Mä olen huomannu, että on paljolti itsestään kiinni, minkälainen rytmi kehittyy. Täytyy vaan muistaa aina tehdä samoin, ni siihen meillä ainakin tyttö on tottunut... (tästä pari hyvää esimerkkiä: 1. Illalla nukkumaan mentäessä laitetaan aina yökkäri päälle, niin silloin tyttökin tietää että nyt on pitkien yöunien aika ja yleensä nukahtaakin heti ekalla yrittämällä :) 2. Meillä oli vielä pari viikkoo sitten hirvee ongelma päikkäreitten kans: ei meinannut millään nukkua niitä ja valvoi siis aamu seitsemästä ilta seitsemään melkein putkeen, pari kertaa vaan torkahti ""unille"". Mun sitkeyteni palkittiin kun vaan aina laitoin suht samaan aikaan päiväunille ja nythän tuo nukkuukin tuolla ihan hiljaa :)). Tulipa sekava viesti... Mut kyl se siitä sutviintuu!

Mutta kun meidän vauva on ihan iltavirkku ja vaikka oon yrittänyt laittaa aikasemmin nukkuu niin iltasin saattaa vaan vähän torkahtaa mut yöunille käy keskiyön jälkeen, ei koskaan aikaisemmin!
Mä oon ihan sekaisin väsymyksestä, en tiedä mitä tehä!

Ja pitäiskö siis aina samaanaikaan laittaa päikkäreille?

mä laitan samaan aikaan aina päikkäreille. Kuullostaa siltä, että teidän vauvalla on yö ja päivä sekaisin :) mut usko pois, kyl se rytmi siitä tasaantuu! Ja koita nukkua aina silloin kun vauvas nukkuu, se helpottaa huomattavasti! Yritäpäs joku ilta aloittaa ""iltapuuhat"" aikaisemmin. Esim: kylvetät (masu puoliks täynnä) kuuden aikaan, jonka jälkeen yökkäri päälle, leikkimistä ja seurustelua ja sitten kuuntelette vaikka jotain rauhallista musaa ja syötät siinä samalla (voisit myös kokeilla sitä pulloruokintaa) sitten taas leikkiä ja seurustelua jonka jälkeen nukkumaan... ja jos herää huutamaan, niin käyt vain laittamassa tutin suuhun, jos ei kelpaa niin anna huutaa hetken ja kokeile uudestaan. Mut kitkeytettynä mä sanoisin, et kun vauva on ""väsytetty"" seurustelemalla ja leikkimisellä ja kun hänellä on maha täynnä niin kyllä nukkuu! Tietty eri asia on, jos masu ei ihan kokonaan täyty, niin sillon alkaa huuto (niinku meillä) mut tosiaan se pulloruokinta on ihan kätevä... Voimia sulle!

Meidän kaksikuisella on rytmi, mutta ei mitenkään kellontarkka. Ennen ei ollut, mutta onnistuttiin luomaan. Luulen, että on turha yrittää laittaa aina samaan aikaan unille, siitä tulee vaan hirveää huutamista. Sen sijaan itse venytin lapsen hereilläolojaksoja sekä unijaksoja. Silloin ehtii itse palautua ja levätä.

Meidän malli päivisin: vauva herää, syö n. 10 min (niin kauan kuin haluaa), vaihdetaan vaippa ja jutellaan ja laulellaan, vauva syö toisesta rinnasta, leikitään lattialla ja tehdään kotitöitä (siinä kun vauvaa kanniskellessa pystyy) kunnes alkaa kitinä ja sitten vielä syödään ""jälkiruoka"". Tällöin vauva syö aika tiheästi syötön aikana, ja on hereillä ainakin puolitoista tuntia. Siis päivällä, yöllä tietty vähemmän aikaa.

Sitten nukutan vaunuihin. Vauva nukkuu vajaan tunnin, mutta vaunuja heijaamalla sen saa nukahtamaan uudestaan ainakin kerran. Heijata sai aluksi kyllä aika kauan. Sitten herää paljon hyväntuulisempana. Heijaamalla olen saanut vauvan rytmiä pidennettyä vähän kerrallaan niin, että se nykyään usein nukkuu itsekin yli kahden tunnin unia, ilman jatkuvaa heijaamista. toivottavasti saisit jonkun avuksi jos olet jo tosi väsynyt.

Eiköhän ole ihan normaalia että tuon ikäisellä voi vielä olla yö ja päivä sekaisin. Minusta on vauvan kunnioittamista että toimitaan vauvan oman rytmin mukaan vielä noin pienen ollessa kyseessä eikä yritetä väkisin sopeuttaa siihen rytmiin mikä sattuu olemaan äidille sopivin. Kyllä se rytmi sieltä löytyy kun vauva on siihen valmis. Ja unikoulujen aika on puolen vuoden jälkeen.

Varmaan vauvakohtaista tämäkin asia. Mutta meillä tuli rytmi jo reilun kuukauden ikäisenä kun lasta otettiin pois ja alettiin pulloruokintaan. Meillä pojan ei ole tarvinnut itkeä, että sillalailla ollaan kuitenkin pojan mukaan menty. Jotenkin itekseen kaikki on rytmittynyt, syönnit aikalailla samoihin aikoihin joka päivä. Nyt ihmettelenki miten se tietääkin kellon´. :)
Minusta ainakin meillä tuohon rytmiin on vaikuttanut se, että kaikki tehdään joka päivä samoihin aikoihin (siis yritetään). Eli meillä näin; pyritään venyttämään illalla kylpy vähintään puol kasiin, jotta syönti olisi lähellä kasia. Edellinen syönti noin kuuden aikaan. Yöpuku kylvyn jälkeen päälle. Ei-kylpyiltana yöpuku laitetaan vaipan vaihdon yhteyssä (vaippa vaihdetaan meillä aina ennen syöntiä) noin kasin aikaan. Syönnin ja röyhtyjen jälkeen aletaan nukuttaan, meillä sylissä tutti suussa, kun nukahtaa niin sänkyyn. Alussa meni toistatuntiakin, ennenkuin nukahti. Huomannut myös sen, että kylpyiltoina laittoi nukkumaan yöunille heti kylvyn ja syönnin jälkeen. Muina iltoina oli vielä kasisyönnin jälkeen yksi syönti. Tämä oli silloin alussa n. 1,5 kk ikäisenä. Nyt 2,5 kk ikäisenä joka ilta mennään n. kasin aikaan nukkuun. Kun huomasin, että kylpyiltoina nukahtaa sen kasisyötön jälkeen niin aloin laittaan muinakin iltoina iltaunille kasin aikaan. Nyt yöunilla ollaan viimeistään ysiltä, näin siis joka ilta nykyään.
Meillä on tietty asento sylissä missä nukahtaa, muu ei kelpaa...ei ole totutettu vaan huomasin kerran kun kokeilin eri asentoja että tähän nukahti, seuraavan päivänä kokeilin taas eri asentoja ja tämä yksi tepsi jälleen, ja tutti pitää olla suussa. Muuten meillä ei tuttia imetä kuin nukkumaan pantaessa, eli päikkäreillä, vaunuissa ja kaukalossa ollessa.
Aamulla herää n. klo 5, jolloin syödään, nukutaan vielä 7-8 asti. Joinakin öinä nykyään herännyt jo kolmelta, syönti silloin, nukkuu ja kuudelta syödään taas...kasilta herätään kokonaan ja syödään. Aamulla on tuo kasinsyönti myös, joka on jokapäivä aina samaan aikaan. Siitä lähteekin sitten 2-3 tunnin välit. Yritän aina pitkittää syöntiväliä, esim. seurustelemalla. Meillä poika sievästi aina ilmoittelee kun on nälkä tai väsy, itkee vain jos joutuu ilmoitteleen esim. vartin ajan.
Niin ja iltasyönti/nukuttaminen tehdään makkarissa, hämärässä ja hiljaisessa. Näin joka ilta. Koko talo hiljennetään silloin kasin aikaan. Tällä se tarkoitus, että vauva oppisi päivän ja yön eron, eli päivällä kuuluu ääniä, on valosaa, ja touhutaan, illalla on hämärää/pimeää, ja hiljaista, ja rauhallista.
Viime yönä poika nukkuikin hyvin. Puol ysi illalla nukahti, heräsi syömään ja vaipanvaihtoon viiden aikaan, nukahti vartin yli viisi, nukkuin ysiin asti, jolloin taas syötiin. Hyvät unet. :)
Meillä tuo pullo oli se avain rytmiin ja rauhaan. Esim. kitinät ja itkut loppui. Nyt itketään vain unta ja nälkää, ja nekin ensin ilmoitetaan sievästi, ennenkuin alkaa itku.

joo kyllä meillä tuossa iässä mentiin aika lailla vielä vauvantahtisesti. Muistaakseni nukkui n. 3 päikkärit. Ne vimpat tahto sitten olla aika myöhään iltasella joten yöunet siirtyi sitten eteenpäin, mut aika pian aloin vähän kattoa ettei nuku koko iltaa että päästään yöunillekin. Eli herättelin sitten tossa 3-4 kk iässä vimpoilta päikkäreiltä jos aikoivat venähtää. Siten alkoi olla parempi yörytmi. Muut päiväunet oli suht koht säänn. siis että 3x pvssä mutta ajankohdat vaihteli ihan sen mukaan miten myöhälle kunakin aamuna oli nukuttu tai jos ekat päikkärit nukkui pitkältä sitten siirtyi seuraavat vähäsen jne.

RUokailun kanssa elettiin täysin vauvan tahtisesti tuossa iässä vielä. Päin vastoin, vauva alko pitää just noita tiheään syömistä, välillä 2 tuntia teki tiukkaa syötön välillä.

Yhteistyössä