rypäleraskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Suru
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Suru

Jäsen
21.01.2005
65
0
6
Onko kenelläkään kokemuksia rypäleraskaudesta?
Jouduin eilen kaavintaan, koska epäilivät rypäleraskautta..
Ensi viikolla verikokeisiin ja odotetaan patologin tutkimus tulosta , mitä kohdussa oikein oli..
Melkoinen järkytys..

Hei!

Minulla oli myös juuri ennen uutta vuotta rypäleraskaus. Olihan se järkytys. Olin 11viikolla, sitä ennen 1kk todella voimakasta pahoinvointia. Kohtu oli normaalia suurempi ja raskaushormonia 1,6 miljoonaa (josta myös johtui tämä pahoinvointi) eli sitä oli huomattavasti enemmän kuin normaaliraskaudessa. Ja nuo on usein normaalit "oireilut". Haluaisitko kysyä jotain?

Tsemppiä!

Kaavinnan jälkeen olin pari päivää kotona, mutta sitten mulla tuli jonkinlainen tulehdus ja korkean hcg(rask.hormoni) pitoisuuden takia munasarjat jotenkin suurenivat ja aiheutti sairaalloiset vatsakivut kuumeineen kaikkineen eli olin kolme päivää sairaalassa ja söin kahta antibioottia yli viikon verran, muuten kai ei lääkitä mitenkään jos kaikki menee hyvin.
Raskaushormonien määräähän ne sitten seuraa, että se lähtis laskuun ja sehän sitten määrää saako uutta raskautta yrittää puolen vuoden vai 2 vuoden jälkeen...Joudun kyllä vielä menemään ultraankin.
Normaalisti keskenmenoja ei tutkita, mutta rypäleraskauden jälkeen aina. Jos myös tulee vielä raskaaksi niin istukka tutkitaan aina hyvin raskauden jälkeen ja myös jälkitarkastus tehdään tämän takia. Eli rypäleraskaus voi toistua, mutta hoidettuna se ei ole vaarallinen.
Eli näin minua on ainakin neuvottu ja nyt vaan toivon, että "raskaus" loppuisi mun kehossa...ja joskus voisin yrittää uutta vauvaa.
Nyt ei tule muuta mieleen...Kaikkea hyvää sulle ja kysele jos tulee vielä jotain mieleen!

Kiitos vastauksistasi! Toivotaan, että raskaus sun kehossa loppuu ja uutta raskautta voi taas yrittää! Miten niin onnellisen ihana asia voikin kääntyä näin surulliseksi!? Miten sä olet jaksanut, kun sait tiedon rypäleraskaudesta?
Mä oon ettiny netistä tietoa rypäleraskaudesta, eikä se tieto ole ainakaan parempaa mieltä tuonut.. :'( Vaikka rypäleraskaus onkin hyvin hoidettavissa..
Mulla on huomenna verikokeet ja lääkärille soittoaika.. Jospa patologin vastaus olisi jo tullut ja selviäisi onko kyseessä tosiaan rypäleraskaus.. Toivon hartaasti, ettei rypäleraskautta todeta!!
Voimia sulle ja uskoa parempaan huomiseen!

Hei tytöt!

Pahoittelut rypäleraskaus-tiedostanne. Se on kova järkytys! Sain itse rypäleraskaus-tiedon odottaessani esikoistani viime kesänä. Ensimmäisessä ultrassa (rv 12+6) paljastuikin, että kohdussa on rypälemäistä solukkoa. Kaavinta-aika oli heti seuraavana päivänä. hCG-arvoni oli 247 000. Jouduin käymään viikoittain verikokeessa niin kauan, että arvo oli alle 2. Tähän meni noin 12 viikkoa. Diagnoosini oli täydellinen rypäleraskaus (sitähän on myös osittaista muotoa). hCG-arvon mentyä negatiiviseksi (alle 2), olen käynyt sen jälkeen kuukausittain verikokeessa ja lisäksi ultra-ajat ovat 3kk:n välein. Raskauskarenssiaikaa en vielä tiedä. Vuosi oli alkuperäinen arvio (laskettuna kaavinnasta), mutta jos hCG-arvot pysyvät hyvin alle 2:ssa, niiin voi olla, että joskus 9kk:n jälkeen päästäisiin yrittämään.

Henkinen puoli toipuu koko ajan. Alussa olin todella masentunut ja ahdistunut. Päivät menivät itkiessä ja pelko kaikesta mahdollisesti, mitä tähän voi liittyä, oli suurta. Aika kuitenkin tekee tehtävänsä ja pikkuhiljaa elämä alkaa arkistua. Odottavan aika on tietysti hirveän pitkä, mutta loppujen lopuksi taaksepäin ajateltuna 6kk on mennyt nopeasti. Uuden raskauden yrittämistä odotan todella paljon!

Itseäni on auttanut valtavasti keskustelut samankokeneiden kanssa netin palstoilla. Lisäksi olen puhunut ystävilleni, kirjoittanut päiväkirjaa jne. Yksin ei kannata jäädä asioita murehtimaan! Lisäksi on hyvä tietää, että vaikka rypäleraskaudessa on isojakin vaaroja, se on yleensä helposti parannettavissa oleva tauti, vaikka esim. hCG-arvot eivät lähtisikään tippumaan alussa.

Keskustellessani kohtalotovereiden kanssa olen huomannut, että eri sairaaloissa on paljon eri käytäntöjä rypäleraskauden hoidossa, mm. siinä mikä hCG-arvo tulkitaan negatiiviseksi (vaihtelee 1-5), mikä on raskauskarenssiaika tai millaisia jälkitutkimuksia tehdään (osalla on useammin hCG-mittauksia, osalla on useammin ultraäänitutkimuksia, osalla otetaan röntgenkuvia keuhkoista yms.). Tämä on mielestäni erikoista!

Oikein paljon jaksamista teille! Toivon, että toipuminen lähtee teillä hyvin käyntiin! Tämä ei ole maailmanloppu, vaan tästä vielä selvitään! :hug:

Kiva kuulla myös muiden kokemuksista vaikka rypäleraskaus on ikävä asia..
Se etten saakaan vauvaa ja että uutta lasta ei voi yrittää välttämättä pitkään aikaan ovat todella masentavia uutisia.
Olin kuitenkin niin huonossa fyysisessä kunnossa (kuukauden maannut ja oksennellut) siinä vaiheessa kun rypäleraskautta epäiltiin, että pelkäsin terveyteni puolesta. Hcg arvoni oli siis 1,6 miljoonaa eli todella korkea ja koska pieni syövän mahdollisuuskin oli niin pelkäsin sitä ihan tajuttomasti. Minulta tosiaan otettiin keuhkokuvatkin ettei olisi etäpesäkkeitä ja jouduin sairaalaan munasarjojen takia.. niin kaiken tapahtuneen, yli kuukauden sairastelun jälkeen tunsin vain kiitollisuutta siitä, että olen tervehtymään päin. Ennen patologin vastauksia mielessä pyöri vaikka mitkä pelot. Minulle rypäleraskaus oli siis todella raskas fyysisesti, niin että psyykkinen suru on tullut nyt vasta jälkeenpäin.
Anteeksi, en halua pelotella sinua suru ja toivotaan, että sinulla todetaan jotain muuta. Ja ilmeisesti kaikilla ei taida olla näin kovat fyysiset oireet. Minulla oli myös jo mahaa tai kohtu oli jo aika iso niin eihän sitä tullut mieleenkään ettei siellä olisi vauvaa. Kohdusta löytyi yli litra "raskausainesta" eli sekin vissiin oli tosi paljon ja nosti hcg arvoja. Tästä viisastuneena aion tulevaisuudessa mennä heti yksityiselle ultraan jos voin näin pahoin enkä odotella 12vkon ultraa.
Mutta edelleen tsemppiä teille!

heippa kaikille.Täällä myös yksi kohtalotoveri.Minulla havaittiin ekassa ultrassa viikolla 11+6 rypäleraskaus.Hcg-arvo minulla oli 349 000.

Kaavinta minulle tehtiin 13 marraskuuta ja ainakin silloin lääkäri puhui puolen vuoden raskauskarenssista.Arvot ovat laskeneet hyvin ja viimeisin arvo oli 5.2.Seuraava arvo onkin sitten ratkaiseva tuon karenssiajan suhteen.

Päivä päivältä mennään eteenpäin,toisina päivinä itketään ja on sitten niitä parempiakin päiviä.Varsinkin illalla nukkumaan mennessä tämä asia pyörii mielessä ja varsinkin se että miksi minulle kävi näin.

Kyllä tästä selvitään ja toivottavasti saamme vielä kokea raskauden ihmeen.

P.s moi tullero t.mari78=)

Mun tuomio rypäleraskaudesta ei ote selvitäkseen..
Lääkäri soitti äsken verikokeiden tuloksista, että hyvin on hcg-arvot lähteneet laskuun. Perjantaina oli hcg 153000 ja tänään 16589, mutta vasta patologin lausunto kertoo onko kyseessä rypäleraskaus vai väärä hälytys.. Pari viikkoa kuulemma menee siihen..Piinaavaa odottamista!!

odottavan aika on pitkä.Ite muistan kun tuota patologin lausuntoa odottelin niin melkein seinille kiipeilin.Mielessä pyöri että onko vai ei..ja sitten kun piti saada tulokset niin vielä soittivat sieltä sairaalasta että menee seuraavaan päivään kun lääkäri on sairastunut \|O

Mikä sun vointi muuten on?

Odottavan aika tosiaan on pitkä..
Mun vointi on ihan ok. Perjantain kaavinnan jälkeen vielä pientä nipistelyä vatsassa ja vuotoa, eli fyysisesti olo ok. Mut sit muuten mieli maassa, pelottaa ja itkettää.. Ja kun nyt saisi tietää mikä on tilannne. Puolen tai vuoden raskauskieltokin kuulostaa niin pitkältä ajalta ja mielessäni oon miettiny pahintakin, jos en voikaan tulla enää raskaaksi. Niin sitä tulee mietittyä, että miksi just mulle piti käydä näin..
Mutta on lohduttavaa lukea täältä muiden kohtalotovereiden kokemuksia ja tiedostaa etten oo ainut.. Ja tästäkin selviää!
Miten nopeesti sulla nöpönuu laski hcg arvot?

Heippa.Mulla tuo arvojen lasku on ollut 3 viikkoa kaavinnasta 140,siitä 2 viikkoa 18,ja siitä 2 viikkoa 5.2.Ja nytsiis tuo seuraava 4 verikoe ratkaisee tuon karenssiajan.Se on 19 päivä ja tuloksia joudun ilmeisesti odottamaan maanantaihin,tulee piiiiitkä viikonloppu.

Puhuminen ja omasta surusta kirjoittaminen on ainakin omalla kohdalla helpottanut,unohduhan tämä ei ikinä ja sen tiedän että silloin kun olisi ollut laskettu aika niin se päivä tulee olemaan vaikea ja sattuipa vielä niinkin että se on vielä oma syntymäpäiväni.

Tuo epävarmuus on kaikista kauheinta,itse kyllä olin siihen jo valmistautunut että rypäleraskaustuomio sieltä tulee mutta oli se silti järkytys.Meillä nyt onneksi kuitenkin on jo reilu 2 vuotias poika oloa helpottamassa mutta siltikin vielä itkettää varsinkin öisin.

Hyviä vointeja ja jaksamisia tulosten kuulemisiin :hug:

Hei!

Pääsin iltapäivällä naistenklinikalta, jossa tehtiin km:n takia kaavinta. Kyseessä oli rypäleraskaus. Aivan kuten muillakin asiasta kirjoittaneilla olo on välillä synkkä, välillä jo vähän toiveikaskin. Raskaus oli edennyt vasta viikolle 8, mutta ajatukset olivat jo elokuun vauvassa. Minulle sanottin heti suoraan, että vuosi pitää odottaa, ennen kuin saa yrittää uutta raskautta. Mitenköhän he sen jo tässä vaiheessa sitten osasivat sanoa?? Onko kenelläkään kokemuksia onnistuneesta raskaaksi tulosta rypäleraskauden jälkeen? Voimia kaikille :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.01.2007 klo 13:09 odottaja kirjoitti:
hali teille kaikille :hug:

mutta voisiko joku vähän valaista mikä on rypäleraskaus? :ashamed:
kehittyykö siinä sikiötä ollenkaan?

Heippa.Rypäleraskauksia on kahta erilaista osittaista ja täydellistä.Ja täydellisessä ei ole sikiötä mutta osittaisessa saattaa olla tai sydänäänet on saatu kuuluviin.En nyt kyllä ihan sataprosenttisesti sano että asia on noin mutta noin sen itse olen ymmärtänyt :ashamed:

Rypäleraskaudessa kohdun sisältö on rypälemäistä solukkoa ja se pyritään keskeyttämään mahdollisimman pian.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.01.2007 klo 21:44 kultahippu kirjoitti:
Hei!

Mitenköhän he sen jo tässä vaiheessa sitten osasivat sanoa?? Onko kenelläkään kokemuksia onnistuneesta raskaaksi tulosta rypäleraskauden jälkeen? Voimia kaikille :)

Heippa.Koska rypäleraskaus on niin harvinainen niin eri sairaaloiden käytäntö raskauskarenssiajan suhteen vaihtelee kovasti,minulle silloin sanottiin että se olisi puoli vuotta mutta tuo seuraava verikoe ratkaisee karenssin pituuden.Ja muutenkin nuo jälkihoidot vaihtelevat kovasti,minulla on pelkästään nuo hcg-kontrollit mutta tuolla toisella palstalla on sellaisia kenellä on säännöllistä ultraa ja keuhkoröntgeniä.Ja samaisella palstalla on myös äiti joka on saanut terveen vauvan rypäleraskauden jälkeen eli toivoa on :)

Mutta kuitenkin jälkihoidosta tärkein on tuo hcg-seuranta.

Voimia sinulle ja jaksamista surupäiviin :hug:

Minulla todettiin rypäleraskaus pian viisi vuotta sitten. Olin normaalisti np-ultrassa, jossa todettiin sikiön kuolleen jo viikolla 8. Kaavinta tehtiin heti seuraavana päivänä. Vasta paria kuukautta myöhemmin sain tietää, että raskaus ei ollutkaan normaali vaan osittainen rypäleraskaus. Sen jälkeen hCG:tä seurattiin viikottain melkein puoli vuotta ja koska se ei laskenut tarpeeksi alas, sain hoidoksi metotreksaatti-kuureja. Myös keuhkot kuvattiin alkuvaiheessa. Kaiken päälle tuli vuoden kielto tulla raskaaksi.

Aika oli pitkä odottaa, mutta onneksi heti luvan saatuamme tulin raskaaksi ja meillä on nyt terve lapsi. Alkuraskauden aikana oli tarkempi seuranta kuten nyt myös toisen raskauden aikana. Ja ensimmäisen synnytyksen jälkeen myös istukka tutkittiin normaalia tarkemmin.

Kaikki on nyt hyvin ja huonoimmat muistot haalistuvat pikkuhiljaa. Eiväthän ne koskaan unohdu. Jaksoa ja pitkää pinnaa kaikille kohtalotovereille, siitä selviää kyllä!

Noniin, viime viikolla lääkäri soitti ja ilmoitti patologin tuloksen ja surullista kyllä mulla todettiin rypäleraskaus.. :(
Osasin odottaa tätä, mutta kuitenkin oli pieni toivo olemassa, jos se ei sittenkään olisi rypäleraskaus..
Nyt sitten keuhkokuvaan, verikokeeseen ja hcg arvojen lasku määrää jatkohoidon tarpeen.. ainakaan puoleen vuoteen ei saa yrittää uutta vauvaa..
:'( Sitä vaan miettii että miksi just meille piti sattua tämmöstä!!!
No mutta kyllä se elämä jatkuu.. Ja puoli vuottahan on loppujen lopuksi aika lyhyt aika (jos nyt sitten puolella vuodella selviää )..
Minkälaista ehkäisyä olette käyttäneet tuona aikana, jolloin raskaus ei ole sallittu.. Voiko käyttää ehkäisypillereitä?

Heippa.Voi olen kovin pahoillani että sinullakin tämä todettiin.Toisaalta tuloksen kuultua helpotti ja toisaalta suretti että miksi minulle kävi näin.Minulle kirjoitettiin kaavinnan jälkeen heti e-pilleriresepti mutta ehkäisynä voi käyttää myös kondomia jos ei pillereitä halua.Minulta ei edes kysytty että haluanko vaan resepti lätkäistiin suoraan käteen.

Omaa tilannetta on helpottanut kirjoittaminen ja toisten kanssa ilojen ja surujen jakaminen.Nyt minulla on tuo hcg-arvo 1.5 eli nega ja puolella vuodella siitä selvitään.Mutta vielä kyllä tulee noita surupäiviäkin ja niistä selvitään kun muistetaan ettei tämä maailmanloppu ole!

Voima :hug: sinulle.

Hei kaikki ja surulle pahoittelut saamastasi tiedosta! :hug:

Muistan itsekin erittäin hyvin sen järkytyksen ja ahdistuksen tunteen, mikä tuli, kun diagnoosi tehtiin, vaikka nyt minulla kaavinnasta on jo 6kk. Minullehan diagnoosi sanottiin jo suoraan ultrasta seuraavana päivänä - sen verran selvä tapaus oli jo ultralla katsottuna.

Alussa taistelin paljon kysymyksen "miksi juuri meille" kanssa, mutta ajan kanssa sekin ajatus on jäänyt pääosin pois. Tilanne on ollut vaan pakko hyväksyä ja olen yrittänyt kaivaa positiivisia asioita, mitä tapahtuma on tuonut. Alussa se oli tosi vaikeaa, koska olin katkera, surullinen, vihainen yms. mutta ajan myötä positiivisia asioita löytää yhä enemmän. Minua on helpottanut suunnattomasti myös ajatus "näin oli tarkoitettu tapahtuvaksi". Olen ns. perususkonnollinen, mutta myös turvautuminen "yläkertaan" on antanut mulle voimia.

Minun karenssiaikani tulee olemaan 10kk kaavinnasta lukien (jos/kun kaikki sujuu sinne saakka hyvin). Koska alku-hCG-arvoni oli korkea (247 000), niin siitä johtuen en selviä tästä puolella vuodella. Kuten aiemmissa viestissäni kirjoitin, jutellessani netin kautta kohtalototovereiden kanssa, olen huomannut, että eri sairaaloissa on eri käytännöt, mutta omassa sairaalassani karenssiaikani on tämä.

Suru, kun olet juuri saanut diagnoosin, karenssiaika tuntuu pitkältä, mutta omasta kokemuksesta voin sanoa, että se menee nopeasti. Kannattaa tosiaan jutella ihmisten kanssa ja netin kautta vaihtaa kuulumisia saman kokeneiden kanssa. Lisäksi itseäni on auttanut mukavan tekemisen keksiminen iltoihin ja viikonloppuihin ja mm. erilaisten pikkumatkojen tekeminen. On hyvä, että on lyhyitä etappeja, mitä odottaa, ettei pelkästään ajattele seuraavana etappina raskauden uutta yritystä.

Oikein paljon voimia sinulle - tästä kyllä selvitään ja sen jälkeen ollaan entistä vahvempia ihmisinä! Vaihdetaan kuulumisia netin kautta puolin ja toisin!

Ajoittain on hetkiä jolloin ei muista edes koko pahan rypäleraskauden olemassaoloa, mutta toisinaan taas iskee suru..
Paljon on auttanut muiden kokemusten lukeminen ja huomata että kyllä tästä selviää ja mikä lohdullista, niin myös uusi raskaus on joillakin onnistunut! Perjantaina menen verikokeisiin ja keuhkoröntgeniin ja sitten odotellaan reilu viikko lääkärin tapaamista, jossa voi sitten kysellä asiasta enemmän yms.
Oikein paljon haleja kohtalotovereille ja nautitaan aurinkoisista talvipäivistä!!

Hei kaikki!

On ihanaa lukea kohtalotovereiden kirjoituksia. Se antaa voima jaksamiseen! Vielä pitäs pari viikkoa odottaa patologin lausontoa ja sitten selviää oliko kyseessä rypäleraskaus vaiko ei. Eli toivoa on vielä.... Mulla raskaushormoniarvo oli ennen kaavintaa 8000, eli eikös se olekin aika matala? Meinaan vaan kun todella se voi olla monta sataa tuhattakin.

Palaillaan :)

heippa,mulla oli hcgarvo ennen kaavintaa 349 000 eli aika alhainen on tuo sun arvosi.Toivottavasti sulla ei ole tätä ja jos on niin muista että kyllä me tästä selvitään!! :hug:

Mulla toi hcg arvo oli 1,6 miljoonaa, että alhainen tuo sinun arvosi onneksi on. Olinkin todella huonossa kunnossa ja en kyllä ole vielä lukenut et kenelläkään olisi ollut niin korkea tuo hcg kuin minulla...
Karenssiaika minulla on ainakin vuosi ennenkuin saan yrittää uutta raskautta, mutta pääasia et sais olla terve:)

tsemppiä kaikille!

Yhteistyössä