rypäleraskaus?

Minulle tehtiin keskeytyneen keskenmenon vuoksi kaavinta viikko sitten ja tänään Kättäriltä soitettiin, että istukasta ottamansa näytteen perusteella epäilevät että kyseessä olisi saattanut olla rypäleraskaus. Löysin kyllä netistä lääketieteellisen määritelmän rypäleraskaudelle, mutta osaisiko joku saman kokenut tai muuten asioista tietävä kertoa, mitä se käytännössä tarkoittaa esim. minun terveyteni ja mahdollisten tulevien raskauksien kannalta. Sain ajan lääkärille ensi viikon lopulle mutta sitä ennen olisi kiva kuulla ihmisten kokemuksia asian tiimoilta. Koko asia tuntuu aika pelottavalta enkä haluaisi painkoida koko ensi viikkoa asiasta huolehtien. :eek:

Ransa
Olisiko tästä mitään apuja http://koti.mbnet.fi/enkelit/paketti3.html Toivottavasti linkki onnistui. Voimia sinulle! Minulla epäiltiin rypäleraskautta, mutta kaavinnassa todettiin tuulimunaksi. Joten on tullut otettua asiasta selvää. :hug: :hug: :hug:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.06.2005 klo 14:20 johku kirjoitti:
Minulle tehtiin keskeytyneen keskenmenon vuoksi kaavinta viikko sitten ja tänään Kättäriltä soitettiin, että istukasta ottamansa näytteen perusteella epäilevät että kyseessä olisi saattanut olla rypäleraskaus. Löysin kyllä netistä lääketieteellisen määritelmän rypäleraskaudelle, mutta osaisiko joku saman kokenut tai muuten asioista tietävä kertoa, mitä se käytännössä tarkoittaa esim. minun terveyteni ja mahdollisten tulevien raskauksien kannalta. Sain ajan lääkärille ensi viikon lopulle mutta sitä ennen olisi kiva kuulla ihmisten kokemuksia asian tiimoilta. Koko asia tuntuu aika pelottavalta enkä haluaisi painkoida koko ensi viikkoa asiasta huolehtien. :eek:
MOi Johku!
Tässä ensin minun tarinani, vastailen lopuksi kysymyksiin...
Olin raskaana tammi03 ja menin rv11 neuvola käynnille. Siel todettiin et kaik ei oo kunnossa, sain lähetteen eteenpäin. Siel mulle tehtiin kaavinta, ja todettiin et ei muuta kuin uutta yrittämään. Ois ollut ensimmäinen lapsi, joten oli kova paikka.
Kuukausi kaavinnan jälkeen sain kirjeen sairaalasta, siin todettiin et mun HCG (raskaushormooni) oli huomattavasti koholla. Jouduin käymään viikottain labrassa, katottiin jospa HCG laskis ihan itekseen alas. Niin ei valitettavasti käynnyt. Pitkien tutkimusreissujen/kokeiden jälkeen mulla todettiin rypäleraskaus- diagnoosi. Epäilivät että mulla oli keuhkoissa tälläsiä metastaasia muutoksia, siis syöpäkudosta, jonka on aiheuttanut kohollaan ollut HCG arvo.
Sain ensin lievää sytostaattia jolla HCG arvo laski jo kahden kuurin jälkeen normaaliksi, mutta keuhkoissa näkyi lääkäreiden mielestä vielä varjostumia. Hoitoja jatkettiin yhteensä 8kuuria. Vieläkään keuhkoista ei kaik ollut kadonnut. Pitkien keskusteluiden jälkeen lääkärit päättivät antaa vahvaa sytostaattia joka varmasti tuhoaisi kaikki syöpäkudokset/solut keuhkosta. Hoidot oli todella rankkoja, töissä en pystynyt olemaan, hiukset lähti....
SITTEN muutimme mieheni kanssa eteläsuomeen töiden perässä, joten vaihdoin myös sairaalaa. Siel annettiin hoito loppuun. Uusi Lääkäri oli tutkinut tuoreita keuhkokuvia ja todennut ettei keuhkoissani ole missään vaiheessa ollutkaan metastaattisia muutoksia, vaan ihan normaalian juotetta ja arpikudosta jollaista kaikilla ihmisillä on. Eli lyhyesti sanottuna mulla annettiin turhaan nämä vahvat sytostaatit...

Eli jos todellakin saat rypäleraskausdiagnoosin niin hcg-arvojen kontrolointi on ensimmäinen rulianssi mihin joudut ja varmaankin ultraavat, ottavat keuhkokuvat tms. varmuuden varalta. Jos arvot eivät laske normaalisti jatko toimenpiteisiin voidaan ryhtyä ja ne sitten on niin yksilöllisiä. Itse sain niitä pistoshoitoja lihakseen joiden avulla hcg laski normaalisti ja sitten vahvoja sytostaatteja joka on ehkäpä se pahin vaihtoehto.
Mutta raskauskielto on ehdoton 1 tai 2 vuotta jos todellakin on rypäleraskaus, aika riippuu taas tapauksesta.
Mulla kiellot takana ja yritystä kovasti päällä. Mitään mahdollisuutta että ko. tauti uusisi ei minun tapauksessani Ja kun tulen raskaaksi (toivottavasti mahdollisimman pian) niin pääsen heti rv6-7 ultraan jossa tarkistetaan että kaikki on ok ja sitten synnytyksessä istukkaotetaan talteen ja tutkitaan, haluavat selvittää mistä ko. tauti voisi johtua ja löytyykö istukasta se syy, vaikkakin minun tapauksessahan oli väärähälytys.
Toivottavasti sait jotain selkoa tekstistä.. =)
Elä kuitenkaan turhaan murehdi etukäteen, ja toivotaan että se on todellakin pelkkä epäily. Jos sulla on vielä jotain kysyttävää vastaan mielelläni.
=) Menninkäinen

Yhteistyössä