rv 6+5 ja kohtu yltää jo napaan asti!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pelokas"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pelokas"

Vieras
Siis eihän tällanen voi olla totta.
Ja raskaustesti näytti plussan viikoilla 3+4, haamun. Eli eihän tämä nyt voi pidemmälläkään olla, kai.
Ja eihän edes kaksosraskaus voi teettää näillä viikoilla näin suurta kohtua.

Mulla on todella voimakkaat oireet.

Onko kenelläkään samankaltaista kokemusta ollut. Mikä oli lopputulos. Pelottaa, että joku on vialla, kun en keksi tälle asialle mitään järkevää selitystä.

En siis koe turvotukseksi tätä, kun tunnen vatsanpeitteiden läpi kohdun. Se ei siis näy mihinkään, tuntuu vaan noin korkealla. Minulla ei taida olla varaa yksityiselle. En ole edes omalla paikkakunnalla ensi viikolla, joten oma terkkari antoi ajan sitä seuraavalle viikolle.

No kun sitäkin yritän miettiä, että jos se kohtu on hieman turvonnut, niin minkä elimen se sieltä voi nostaa. Virstarakko? Ohutsuoli?
Toisaalta jos on kohdun ulkoinen paisuisiko munanjohdin tai muu sijaintipaikka näin paljon, ilman että repeää.

Onko kenelläkään kokemusta rypäleraskaudesta sen aiheuttamasta kohdun äkillisestä kasvamisesta. Soitan kyllä ma th:lle, että onko mulla jo hätä asian kanssa. Mutta tällä haavaa en koe asian olevan niin akuutti, että pitäisi päivystykseen lähteä, mutta kuitenkin harmillisesti asia nyt viikonloppua vasten alkoi toden teolla vaivaamaan.

No kyllä mulla ainakin tuntui kohtu toista lasta odottaessa selvästi viikoilla 6-7, lääkärikin ihmetteli, ja näkyi hieman ulospäinkin. Olin silloin aika hoikka, en tiedä johtuiko siitä. Sitä en kyllä muista, että mihin asti se ylettyi, mutta sellainen selkeä "kupu" tuntui alavatsalla.

[QUOTE="Pinja";25388324]Jos sä meinaat lapsenkin elättää niin kai sulla nyt n. 60 euroa löytyy ultraan? :0[/QUOTE]
Isku vyön alleko?
Jos edellytys sille, että voi elättää lapsen on vara yksityisiin palveluihin, niin täytyy kai abortoida mahdollinen sikiö ja soittaa lastensuojelun päivystykseen, että hakevat jo olemassa olevat lapseni pois. Onneksi veronmaksajat maksavat puolestani nämä palvelut, sittenhän olisi tenkkapoo jos nekin täytyisi itse kustantaa.

No, nosto nyt kuitenkin tällä vastauksella. Pahoitteluni tympeästä tekstin sävystä. (provous, snobius mikä lie ei jaksa naurattaa tällä haavaa)

[QUOTE="Pinja";25388324]Jos sä meinaat lapsenkin elättää niin kai sulla nyt n. 60 euroa löytyy ultraan? :0[/QUOTE]

Aika harvassa on muuten paikat jossa saat ultran tuohon hintaan..Täältä perähikiältä sellanen paikka löytyy, mutta kun ajaa 34km tuonne isolle kirkolle, alle satasella et pääse mihinkää..

Mä oon viikolla 12 ja kohtu tuntuu just ja just häpyluun yläpuolella. Neljäs raskaus joten "venähtäneet" paikat jo valmiiksi, mutta silti. Ei se oo kohtu joka tuntuu, se on jotain muuta. Ei tossa vaiheessa kohtu tunnu vielä ollenkaan vatsan päälle, gyne ehkä voi tuntea sisätutkimuksessa ihan vähän kasvaneen kohdun. Kohtu on häpyluun alla vielä tiukasti etkä sä voi tuntea sitä mitenkään luun päältä vaikka olis kolmoset tulossa.

Epäilen että oot vaan turvonnu. Niin mäkin olin noilla viikolla, tosi pahasti turvoksissa ja oli iso maha, mut se turvotus laskee kyllä.

Mistä tiedät/miksi kuvittelet sen olevan juuri kohtu?

Mullakin on jo pitkään ollut pötsi turvoksissa lähes napaan asti, vaikka kohtu ja sikiö on olleet ihan jossain muualla vielä. Nyt 18. viikko eikä kohtu vieläkään navassa ole.

Turvotusta, sanoisin.

Turvotukseksi veikkaisin minäkin. Mistä päättelet sen olen kohtu? Mullakin on sellainen kupu tuossa ja se on kyllä ihan täysin turvotusta vaikka selkeästi sellaiselta kuvulta tuntuukin.

Päättelen sen siitä olevan jokin elin (kohtu nyt ekana tuli mieleen sijaintinsa vuoksi) koska se on kivikova ja erottuu selvärajaisena pallona. Se nousee esiin kun suoli tai virtsarakko on täynnä, mutta kun eritepesät ovat tyhjät se laskeutuu selkeästi, mutta on edelleen tunnettavissa. Jotenkin turvotuksen ajattelisin olevan pehmeämpää. Ja sekin, että se on kivikova, niin ei kyllä jotenkin terveeseen elimeen viittaa.

Kuinka mones raskaus sulla on nyt? Mulla oli tokasta eka neuvola rv 10 ja kohtu oli silloin noin sormenleveyden alle navan, th sanoi vastaavan noin rv 18 mittaa. Ehdin jo kuvitella ties mitä mutta ultrassa näkyi ihan normaalisti yksi vauva ja kaikki oli hyvin. Toisilla kohtu vaan kasvaa nopeammin, varsinkin jos ei ole ensisynnyttäjä, siksi sitä sf-mittaa aletaan mittailemaan vasta rv 20 jälkeen...

Uskoisin että kaikki on hyvin mutta jos pelottaa niin soita maanantaina neuvolaaan ja kysy asiasta. Mutta tosiaan mulla oli myös kohtu paljon viikkoja suurempi alkuraskaudessa ja kaikki oli ihan normaalisti... sitten kun sf-mittaa alettiin mittailla niin ihan normaalikäyrällä kulki joten kyllä se siinä tasaantui sitten. Onko sulla sektio takana, mä mietin että olisko sillä voinut olla asian kanssa tekemistä omalla kohdalla?

Ensimmäinen oli sektio. Toinen alateitse. En tiedä kyllä. Laitoin viestin jo th:lle tilanteesta. Mutta olen saanut tässä pitkän viikonlopun asiaa itsekseni hysterisoida, joten sen vuoksi tämänkin portin käytän hyväkseni. faktatieto jää joskus kakkoseksi vertaistuelle.

Mä joskus mietin että jospa sektion jäljiltä mun kohtu ei vaan ole enää niin joustava kuin ennen, eli ei olisi edes kutistunut täysin entiseen kokoonsa ja hyppäsi sitten uuden raskauden myötä suoraan napaan asti... :D en tiedä, arvailua. Kannattaahan se toki varmistaa mistä johtuu, että et esim. olekin jo pidemmällä kuin luulet.

Yhteistyössä