Rv 40+ ja mun paino on melkein 100kg!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "odottelija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"odottelija"

Vieras
Siis voi luoja, että ahdistaa. Lähtöpaino oli 75kg ja mä oon syönyt ihan tavallisesti ja mielestäni suht terveellisesti, mutta nyt viimesessä neuvolassa mun paino oli 97kg!!!!!! :'( Viimeset viikot on tulleet yli kilo viikossa. Ekasta raskaudestakin tuli 16kg, joka lähti pois 3 kuukaudessa, mutta nyt tosiaan jo tuo 22kg... :'( AHDISTAA!!!!!!!!!

Voin kuvitella. Mullakin tuli viimeisessä raskaudessa yli 25 kiloa painoa. Lähtöpaino 65 ja yli 90 painoin kun lähdin synnyttämään. Onneksi sairaalaan jäi jo 13 kiloa! Loput lähtivät muutamassa kuukaussa ilman sen kummempia ponnisteluja.

Onnellista loppuodotusta sinulle!

Itsellä tuli ekasta raskaudesta 26 kiloa joista osa tuli kyllä ihan syömisellä. Vuosi synnytyksestä 30 kiloa oli lähtenyt ja olin vain luuta ja nahkaa. Nyt päätin toista odottaessani etten syö itseäni lihavaksi...kas kummaa rv 27 ja 14 kiloa jo tullut, enkä ole nyt edes syönyt normaalia enemmän, joten jostain noita kiloja vain kertyy...Ahdistaa

Ihan mielenkiinnosta kyselisin aloittajalta, että mitä olet syönyt nyt loppuaikana? Jos vaikka listaisit yhden päivän syömiset. Jospa jokin tietty ruoka-aine olisi aiheuttanut turvotusta?

No tässä sitten mun syömiset:

aamupalalla kaurapuuroa ja kuppi kaakaota, puolikas omena

lounaalla jauhelihapihvi ja salaattia iso kasa, iso lasi maitoa

välipalaksi viilis, puolikas päärynä

päivälliseksi uunilohta ja perunamuussia, salaattia ja iso lasi maitoa

illalla kaurapuuroa, iso kappale tuoretta ananasta, kirsikkatomaatteja puoli rasiaa

Päivän mittaan paljon vettä. Tää oli sellainen keskivertopäivä. Onhan tuossa esim. hedelmää liikaa, mutta tykkään :) Ja parempi nekin kuin esim. karkit. Karkkipäivä mulla on kerran viikossa. Aamukaakao on mun pahe, siitä tulee paljon sokeria. Mutta onko tuo nyt sitten niin kummallinen määrä syötävää, mietin vain? Jos ihmettelette puolikkaita hedelmiä niin lapsi syö toisen puolen aina :D

Kuulostaa kyllä kieltämättä melko tavalliselta ja hyvältä ruokavaliolta. Mutta jos kokeilisit tuon puuron vaikka korvata jollain muulla? Itselläni se ainakin aiheuttaa nopeaa lihomista ja turvotusta. Viiliksenkin voisi ehkä korvata sokerittomalla, esim. rahkalla. Sokerihan sitoo nestettä vartaloon myös.

[QUOTE="odottelija";28415682]No tässä sitten mun syömiset:

aamupalalla kaurapuuroa ja kuppi kaakaota, puolikas omena

lounaalla jauhelihapihvi ja salaattia iso kasa, iso lasi maitoa

välipalaksi viilis, puolikas päärynä

päivälliseksi uunilohta ja perunamuussia, salaattia ja iso lasi maitoa

illalla kaurapuuroa, iso kappale tuoretta ananasta, kirsikkatomaatteja puoli rasiaa

Päivän mittaan paljon vettä. Tää oli sellainen keskivertopäivä. Onhan tuossa esim. hedelmää liikaa, mutta tykkään :) Ja parempi nekin kuin esim. karkit. Karkkipäivä mulla on kerran viikossa. Aamukaakao on mun pahe, siitä tulee paljon sokeria. Mutta onko tuo nyt sitten niin kummallinen määrä syötävää, mietin vain? Jos ihmettelette puolikkaita hedelmiä niin lapsi syö toisen puolen aina :D[/QUOTE]

Ellei annoskoot ole epänormaalin isoja tai "salaatti" tarkoita jotain majoneesi-perunasörsseliä tai iso lasi ole ämpäri tai maito punaista maitoa tai puuro puoliksi öljyyn keitetty, niin sinun energiansaantisi on aika alhainen. Ja ihan näin keskustelupalstalta en suostu uskomaan, että tuollaisella ruokavaliolla paino nousisi raskausaikana yli 20kg. Meillä lähtöpaino oli sama luokkaa ja söin varmasti enemmän kuin tuossa ruokapäiväkirjassa, ja paino nousi raskausaikana 5kg. Itse tietysti olet se joka tietää totuuden ruokavaliostasi, mutta olisiko jossain piilossa kuitenkin energiaa?

Toki paino nousee hormonaalisistakin syistä eri ihmisillä eri tavalla, sitä en kiellä. Johtui painonnousu mistä tahansa, toivottavasti olosi helpottuu pian ja ongelma ratkeaa! Onko sinulla vaikeaa turvotusta?

[QUOTE="vieras";28415885]Ellei annoskoot ole epänormaalin isoja tai "salaatti" tarkoita jotain majoneesi-perunasörsseliä tai iso lasi ole ämpäri tai maito punaista maitoa tai puuro puoliksi öljyyn keitetty, niin sinun energiansaantisi on aika alhainen. Ja ihan näin keskustelupalstalta en suostu uskomaan, että tuollaisella ruokavaliolla paino nousisi raskausaikana yli 20kg. Meillä lähtöpaino oli sama luokkaa ja söin varmasti enemmän kuin tuossa ruokapäiväkirjassa, ja paino nousi raskausaikana 5kg. Itse tietysti olet se joka tietää totuuden ruokavaliostasi, mutta olisiko jossain piilossa kuitenkin energiaa?

Toki paino nousee hormonaalisistakin syistä eri ihmisillä eri tavalla, sitä en kiellä. Johtui painonnousu mistä tahansa, toivottavasti olosi helpottuu pian ja ongelma ratkeaa! Onko sinulla vaikeaa turvotusta?[/QUOTE]

Sama tuli mieleen, tosin tuohan on vain yhden päivän menu ja muina päivinä syöt kaloreita paljon paljon enemmän, tai sitten tää oli vain kaunisteltu versio..

No kaurapuuroa syön siksi kun ehkäisee närästystä :)

Tuo oli tosiaan keskivertopäivä, että syönhän mä esim. karkkipäivänä pussillisen karkkia :)

Mikä lasketaan vaikeaksi turvotukseksi? Sukkien reunat on porautuneet nilkkoihin ennen puolta päivää... Ja siitä se vaan pahenee iltaa kohti.

Mulla tuli esikoista odottaessa lopussa se vajaa kilo viikossa. Ihan turvotusta, johtui mistälie+ mun kroonisesta sairaudesta. Se oli kauheaa, kun tuntui, että nahka repeää sormista.
Mut hei, älä viitsi stressata. Syöt vaan hyvin ja muistat juoda niin kaikki on oikeesti hyvin.

Kyllä mä joskus juon limsaakin, mutta se on lightia. Ja aiemmin kun söin mm. leipää, niin paino nousihitaammin... Nyt lopussa spurttaa taas, kuten teki esikoisenkin kanssa :( Ja yli 4kg vauvaa odotan, mikä myös ahdistaa entisestään...

Se on nestettä isoksi osaksi, nyt raskauden loppuvaiheessa, mitä tulee.
Seuraa tuota turvotusta ja jos lisääntyy, niin ilmoita siitä ehdottomasti terkkarille. Ja muutenkin kannattaa sille tuosta turvotuksesta sanoa.

Jos sinua lohduttaa yhtään, niin minulla tuli odotusaikana 35kg painoa lisää! Söin "ihan normaalisti", niin kuin ennen raskauttakin mutta liikuin huomattavan paljon ENEMMÄM kuin ennen raskautta.

Tosin olin aika hoikka ennen raskautta, mutta silti paljon painoa tuli. Neuvolassa ei asiasta oltu koskaan millään lailla huolestuneita, koska kaikki arvot ja muut olivat aina todella hyviä.

Meillä suvussa tuo raskaudenaikainen lihoaminen on yleistä, syy tosin epäselvä. Ehkäpä osin hormoonallistakin.

Kovasta painonnoususta huolimatta, minulla ei ollut lähes lainkaan turvotusta.

Mutta tsemppiä kovasti sulle:)

Voi herranjestas. Kysehän on silloin nimenomaan turvotuksesta, eikä siitä, että söisit liikaa. Koittakaa nyt vihdoin ymmärtää, että kaikki "lihominen" ei missään nimessä ole liikaa syömistä! Saatat näyttää siltä, että olet lihonut, mutta turvotushan on vain ja ainoastaan NESTETTÄ, eikä rasvaa! Jos sinulla on ämpärillinen nestettä sitoutuneena kroppaan, niin se myös näkyy peilissä, että puntarilla. Joku asia aina aiheuttaa turvotuksen, ja siitä pääsee myös eroon.

Lisäksi nämä painoasiat ovat kovin yksilöllisiä. Joku tuossa sanoi, että ap. syö melko vähän, minusta taas melko paljon verrattuna siihen, mitä itse syön. Mutta olen vasta rv 15, joten enpä mene sen enempää sanomaan. Toistaiseksi paino ei ole noussut, mutta saapa nähdä paljonko tulee loppupeleissä.

Sen vain sanon, että itselläni pahimmat turvotukset ovat olleet kun olen syönyt puuroa, muroja, leipää, pastaa jne. Eli siis viljoja. Kaikki lähti, kun jätin nuo pois.

[QUOTE="vieras";28415885]Ellei annoskoot ole epänormaalin isoja tai "salaatti" tarkoita jotain majoneesi-perunasörsseliä tai iso lasi ole ämpäri tai maito punaista maitoa tai puuro puoliksi öljyyn keitetty, niin sinun energiansaantisi on aika alhainen. Ja ihan näin keskustelupalstalta en suostu uskomaan, että tuollaisella ruokavaliolla paino nousisi raskausaikana yli 20kg. Meillä lähtöpaino oli sama luokkaa ja söin varmasti enemmän kuin tuossa ruokapäiväkirjassa, ja paino nousi raskausaikana 5kg. Itse tietysti olet se joka tietää totuuden ruokavaliostasi, mutta olisiko jossain piilossa kuitenkin energiaa?

Toki paino nousee hormonaalisistakin syistä eri ihmisillä eri tavalla, sitä en kiellä. Johtui painonnousu mistä tahansa, toivottavasti olosi helpottuu pian ja ongelma ratkeaa! Onko sinulla vaikeaa turvotusta?[/QUOTE]

Ai niin, ja vaikka mulle tuli painoa yhteensä vain viitisen kiloa niin kyllä ne pari viimeistä viikkoa tuli melkein kilo per viikko. Eli siinä vaiheessa ei ollut enää "mitään tehtävissä", se painonnousu oli jotain muuta kuin lihomista. Eli jos tiedät syöväsi NYT järkevästi niin se riittää, vaa'an viisaria on turha tuijottaa kuin piru raamattua.

Melkein vain toivon, että vauva päättäisi syntyä kohta... Mua ahistaa ehkä siksi kun sukulaiset on niin kovia vaakaan tuijottajia, että tuskin saan vauvaa ulos kun alkaa se voivottelu et kylläpä sulle jäikin tuota painoa. Äitini jaksaa muistuttaa että hänelle tuli aina max 7kg ja blaablaa. Siskoni, joka on laiha, meni mainitsemaan äidille että hänellä tuli 20kg raskausaikana ja nyt äiti hönkii niskaan, et pitäis tiputtaa vaikka nyt 3kk synnytyksestä on jäljellä alle 5kg. Mullaki tippu paino ekan raskauden jälkeen puolessa vuodessa yli 20kg ilman diettailua...

no kyllä mulle ainakin tuli niin älyttömästi turvotusta että näytin aivan valaalta ja paino nousi 19kg. iho oli ihan pinkeä ja tuli semmosia punaisia turvotuspilkkuja. raskausmyrkytys oli mulla ja alapaine oli 100-120, silmäluometkin niin turvonneet että näytti että olis pahempikin allergiakohtaus iskenyt. siltikin neuvolassa aina merkkasivat turvotuksen +.

sullakin varmaan on vaan ihan järkyttävät turvotukset. syöt kuitenkin tosi paljon sokeria+hiilaria että se kyllä lisää turvotusta ja painonnousua varmasti! raskaana kun tuppaa tuo aktiivisuustaso laskemaan niin suhteellinen energiankulutuskin on pienempi, kun ei se vauva niin paljoa sitä energiantarvetta nosta.

Noin minullekin kävi, mutta voi luoja mitä kyytiä on paino tippunutkin synnytyksen jälkeen :) Ei ahdista enää yhtään, synnytyksestä 3 vkoa ja ei ole kovin pitkä matka lähtöpainoon, sekin mitä on jäljellä, tuntuu olevan tuossa alavatsassa, kroppa muutenkin erimallinen kuin ennen.

Ja mitä te ihmiset taas hössötätte, "ei voi paino nousta tuollaisella ruokavaliolla" - ihmiset ovat erilaisia, kropat erilaisia, toisten elimistö suhtautuu eri tavoin raskauteen. Minä kyllä söinkin paljon herkkuja, joka ikinen päivä, mutta tiedän ihmisiä, joilla on paino noussut saman verran vaikkei olisi herkutellutkaan. Toisiin tarttuu paremmin raskaana ollessa, toisiin ei. Toisilla on turvotusta, toisilla ei. Toisilla tippuu paino synnytyksen jälkeen nopeammin, toisilla ei. Toiset kuihtuu imettäessään, toiset eivät saa edes raskauskiloja tiputettua.

Ja miksi pitäisi pelätä raskausmyrkytystä pelkän painonnousun takia? Kyllä ne neuvolassa seuraa paljon muutakin, ei se pelkkä painonnousu myrkytyksestä kerro.

Yhteistyössä