Rv 35, välilihan öljyäminen ja muu rasvaus??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja anski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

anski

Vieras
Heippa, oon nyt rv 35+3 ja muistelisin jostain lukeneeni/kuulleeni että n. kuukausi ennen laskettua aikaa voisi ryhtyä öljyämään välilihaa. Onko jollain tietoa ja/tai kokemusta että niinkun siis millä ja miten?? Asia on mulle suuri mysteeri... Raskausarpia on myös viime päivinä putkahdellut, mitäs olette mieltä että onko ne siis jossain alemmassa kudoksessa ja tulevat jos tulevat eikä rasvaaminen vaikuta - vai voisinko ahkeralla kosmetiikan shoppailulla välttyä uusilta? Kiitos jos joku jaksaa auttaa tietämätöntä! Erityisesti tuo öljyäminen kiinnostaa, olen valmis hörhöilemään turhaan jos sillä tosiaan vois estää repeämiä (kun vaan vielä käsittäisin mihin ja miten ihmeessä sitä öljyä alan tunkemaan...)!

Raskausarpia tulee jos on tullakseen. Ei siinä rasvaus auta.
Sama tossa välilihan repeytymisessä.
Rasvaus kosteuttaa ihon päälimmäistä kerrosta ja raskausarvet ovat syvemmällä. Toki rasvaus on sille pintanahalle ihan hyväksi...

Noh, ei siitä haittaakaan voi olla. Olen alusta alkaen öljynnyt vatsaa Weledan raskausöljyllä ja ainakin tuntuu, että iho on hyvässä kunnossa ja venyy paremmin varsinkin nyt loppumetreillä. (Rv 34 +). Samalla tulee hierottua vauvaakin. :) Öljy sisältää vitamiineja ym. ja hoidetun ihon pitäisi palautua raskauden jälkeen paremmin.

Olen alkanut käyttää Weledan välilihaöljyä samoista syistä, toiveena että paraneminen mahdollisen repeämisen jälkeen olisi nopeampaa. Välilihaöljystä on ollut muutenkin paljon iloa, varsinkin kun mies on auttanut hieronnassa ;)

Öljyt ovat aika kalliita, mutta käyvät myöhemmin myös muuhun hierontaan.

Vielä ap:n kysymykseen, miten öljyä käytetään. Kätilöni neuvoi aikoinaan hieromaan sitä emättimen ympärille ja hieman sisäpuolellekin. Välilihahan on emättimen ja perä-aukon välinen tila joka saattaa revetä synnytyksessä, tosin repeäminen voi ymmärtääkseni tapahtua mihin suuntaan tahansa.

Kätilö neuvoi myös "venyttämään" emättimen suuta öljyn kanssa, työntämään peukalon kanssa varsinkin alas- ja taaksepäin.

Kannanpa minäkin korteni kekoon koskien noita raskauarpia. Itselläni raskausarpia tuli runsaasti teini-ikäisenä rintoihin, lantioon ja takamukseen. Myös muuten arpikudosta syntyy helposti.

Ensimmäisen raskauden ajan rasvasin todella säntillisesti Body Shopin kaakaorasvalla mahaani melko alusta lähtien(en muista aivan oikeaa tuotenimeä) ja mahaan ei tullut ainoatakaan arpea!!! Oman kokemukseni perusteella suosittelen kyllä lämpimästi. Haittaa niistä ei ainakaan ole!:)

Ensimmäisen raskauden öljysin vatsaa ja rintoja natusanin baby oil:illa, eikä tullut ainuttakaan arpea. Nyt on toinen raskaus viimeisellä kolmanneksella ja olen alusta alkaen öljynnyt samaisella natusanin kevyt suihkeella, sekä rasvannut satunnaisesti bodyshopin kaakaovoi puikolla. Toistaiseksi ei arven arpea. Oman kokemukseni perusteella voin sanoa ettei siitä ainakaan haittaa ole. Iho on loistavassa kunnossa.

Välilihan rasvauksesta/öljyämisestä ei ole kokemuksia. Edelliseen synnytykseen mennessäni nimenomaan kielsin episotomian(välilihan leikkauksen) koska olin vakuuttunut sen olevan turha lähes rutiinitoimenpide.
Lopputuloksena selvisin ilman leikkausta, repeämiä tai tikkejä.

Tietysti "tietoa" löytyy rasvojen valmistajien sivuilta.
Mulla tuli teininä raskausarpia rintoihin ja reisiin. Ekan raskauden aikana rasvasin vatsaa ehkä 5 kertaa eikä yhtään uutta raskausarpea tullut.

Tietenkin välilihan rasvaus miehen avustamana on hauskaa :D

minä rasvailin kroppaani koko raskauden tien millaisilla rasvoilla. Yhtäkään arpea ei, tullut kunnes kaksi viimeistä raskausviikkoa ihoni ei enää kestänyt valtavaa vatsaani ja kivat arvet tuli. Mut nyt vuoden päästä synnytyksestä arvet ovat jo niin vaaleita, ettei niitä kunnolla enää erota:)

Heip!
Täytyy kyllä sanoa että tuo välilihan öljyämisohje kuullosti aikas.....esileikki hommalta. No, mikäs siinä, huvi ja hyöty yhdistettynä. En voi siihen mitään kommenttia sanoa kun en ole koskaan kokeillut.
Mutta ihon öljyämistä ja hoitamista kyllä suosittelen kaikille! Itsellä on vatsassa n. sentin kokoinen raskausarpi kun viimeksi jäi tuo öljyäminen hieman vähemmälle, mutta muuten ei ole vatsa, eikä reisi alueella mitään. Ensimmäisellä kerralla en tajunnut että rintoja pitää yhtälailla öljytä, niin ne on kyllä sen näköiset kun olisi joutunut jonkun petoeläimen kynsiin....
Öljyjä/ rasvaisia rasvoja vain koko kropalle! Muistakaa kuitenkin käyttää raskauden ajan rasvoja tai puhtaita öljyjä, ettei mitään sellaisia jotka on kyllästetty kaikenmaailman kemikaaleilla.

Pitää oma kommentti heittää myös kehiin, olen rasvannut vatsan ja reisien seutua raskauden alusta lähtien ja nyt viimeinen kk menossa, tähän mennessä kaksi raskaus arpea tullut ja nekin entisen leikkaus arven kohdalle, joten tuskin siitä rasvaamisesta haittaakaaan on..

Mäkin käytin ekan raskauden aikana weledan raskausarpiöljyä, clarinsin sekä biothermin raskausarpivoiteita ja yhtäkään arpea ei tullut. Nyt toista kertaa raskaaana olevana en uskalla jättää rasvaamatta jos tälläkin kertaa säilyis ilman arpia. Teininä myös mulle on tullut tisseihin ja reisiin aikamoiset jäljet.

Väliliha-asioihin en osaa ottaa sen kummemmin kantaa kuin että aion itsekin kokeilla tuota tässä raskaudessa kun viimeksi unohtui.

moista öljyämistä, enkä oo tikin tikkiä kahdessa synnytyksessä saanut. Ekaa kerta täältä edes luen tuollaisesta. Olen saanut lillua ammeessa avautumisvaiheessa molemmissa synnytyksissä ja se on riittänyt pehmentämään paikkoja ja tekemään vissiin joustavammaksi :)

Minä kokemukseni perusteella voin suositella myös masun ja rintojen rasvausta, mulla myös tuo kaakaosticki Bodyshopista (jota ei enää saa!!!) ja Weledan öljy.

Kokeilin myös Weledan välilihaöljyä kaksi kertaa ja melkeinpä ekasta kokeilusta alkoi lievät supparit, joista en osannut arvata, että vauva syntyisi 4pv myöhemmin (rv 34+6). Mahdollisessa seuraavassa raskaudessa jätän tuon välkkäriöljyn väliin...

Rasvailin mahaa koko raskauden baby oililla. Yhtään ainoata raskausarpea ei tullut, tai niin ainakin ehdin jo tuulettaa, kunnes viimeisellä viikolla vauva laskeutui alas ja siten myös mahani alapuoli oli hetkessä arpia täynnä. Se siitä rasvaamisesta...

Välilihaa en rasvaillut eikä siitä nyt olisi mitään hyötyä ollutkaan kun episotomia jouduttiin sitten tekemään.

Joo, arpia tulee jos on tullakseen - ja sama koskee myös välilihan repeytymistä. Mitään konstia raskausarpien estämiseen ei oikeasti ole.

Ei rasvailusta toki ole haittaakaan, mutta ihmeen sitkeässä elää usko, että sillä olisi jotain todellista vaikutusta. Vähän sama juttu kuin meidän naisten luja usko siihen, että on oikeasti olemassa ryppyvoiteita, jotka silottavat ryppyjä ;-) (Oikeastihan ne vain turvottavat ihoa sen verran, että hyvässä lykyssä rypyt näyttävät vähän siliävän...)

Taipumus raskausarpiin on muuten myös perinnöllistä: taipumus arpiin joko on, tai ei ole. Kysypä äidiltäsi saiko hän aikanaan raskausarpia? Jos ei saanut, olet ehkä perinyt häneltä samat geenit ja säästyt arvilta :-)

Äitini tai isoäitini eivät kummatkaan saaneet raskausarpia - eikä niitä tullut minullekaan. Mitään rasvailuja en harrastanut kun tiesin turhaksi. Normaalisti kosteusvoidetta suihkun jälkeen kuivalle iholle, ei muuta.

Ostin ekassa raskaudessa Weledan välilihaöljyä tai mitä lie pullollisen. Kallista kun mikä, ja parin kerran jälkeen totesin että ei ole mun juttu. Hieroa nyt alapäätään vähintään 10min iltaisin (pullon kyljessä muistaakseni luki että 10min on minimi, ei se minuutin hieronta mitään hyödytä). Ei mun miestä ainakaan kiinnostanu mun värkkiä hieroo sillä öljyllä vaikka kuinka kauan, ja ittestä se tuntu niin taukilta et homma loppu jo toisen illan jälkeen.
Vatsaa hieroin aika ahkeraan ekassa raskaudessa mutta ihan perusrasvoilla ja jollain apteekin ihoöljyllä, eikä tullu ensimmäistäkään raskausarpea. Ei mun ihossa ole niitä muuallakaan vaikka kyllä lihaa luitten ympärillä on aina näin raskausaikoina kiitettävästi. Niin ajattelin että mulle niitä ei tuu joka tapauksessa.
Nyt toisessa raskaudessa en todellakaan edes ajatellut mitään välilihan hinkkaamista millään ja vatsaan oon hieronu rasvaa ehkä muutaman kerran koko odotusaikana ja nyt ollaan jo viikolla 37. Eikä arpia näy. Että kyllä se ihotyyppi ja sellaset vaikuttaa siihen tuleeko arpia vai ei, mun ihoon ei onneks tuu vaikken oo jaksanu rasvailla.
Tosta välilihan rasvauksesta en osaa sanoo mut toisaalta mulle tehtiin se välilihan leikkaus koska vauva vedettiin loppujen lopuks imukupilla joten ei ois paljon rasvaukset hyödyttäny ku joka tapaukses värkki oli niin leväällään ku olla voi.
Turhaa hommaa sanon minä!

Itse en ekalta ja tokalta rasvannut ja arpia sain. Onneksi lähtivät äkkiä vaaleneen ja vuoden sisään hävisivät kokonaan, paitsi rinnoissa vieläkin vähän jälkiä. Nyt 7 vuoden jälkeen raskautuesaani aloin rasvailla ihan normi perusvoiteilla ja vauvaöljyllä aina pesun jälkeen ja ihon kutistessa. Ainoatakaan raskausarpea ei ole tullu. Repeämisestä en osaa muuta sanoa, kuin että onhan se iho kimmoisampi kun sitä rasvaa. Itse rasvailen alapään aluetta bepanthenilla ja niin olen aina tehnyt. Hyötyä tai ei, ainoatakaan repeämää en ole saanut synnytyksissä.

Perinnöllisyydestä voisin sanoa, että olenkin meidän suvun poikkeus..

Yhteistyössä