Rv 35 painoarvio alle kaksi kiloa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuulia-jolla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tuulia-jolla

Vieras
Eli tosiaan lääkäri ultrasi ja teki painoarvion, jonka mukaan vauva painaisi nyt 1800g. Mitä olen itse lukenut juttuja, niin tuohan on paljon alle sen, mitä sikiöt normaalisti tässä vaiheessa painaa.?

Kysyin lääkäriltä asiasta, mutta hän sanoi vain, että ei mitään syytä huoleen, kaikki vaikuttaa ihan hyvältä viikkoihin nähden, ja että hän todennäköisesti mittasi vähän väärin.. Ei sitten ruvennut kuitenkaan uutta mittausta tekemään.

Painoa minulle on kuitenkin tullut n. 8 kiloa lisää, mutta sf-mitta on ollut jatkuvasti alakäyrillä Siitäkään ei kuulema tarvitse olla mitenkään huolissaan, sanottiin vain, että monilla ensisynnyttäjillä vaan on todella siro maha.. Jotenkin vaan huolestuttaa ja epäilyttää, ja olen asiasta myös puhunut neuvolassa, mutta kaikki vaan sanoo, että ei syytä huoleen.

Huolestuisitteko itse, tai onko jollain muulla ollut noin alhaisia painoarvioita?

Mun vauvan painoarvio oli viikolla 36+1 2000g, syntyi 39+4 ja painoi 3660g :) Kävin raskausaikana myös kontrolliultrassa koska sf mitta jopa laski jossain vaiheessa.

Eli, tuo sun saama arvio on ihan okei, vauva olisi ehkä arvion mukaan kolmen kilon hujakoilla laskettuna aikana ja sehän on ihan ok. Viimeisen kuukauden aikanahan vauva kerää painoa jopa kilon verran. Lisäksi painoarviot voi heittää paljonkin, etenkin kun sinunkin lääkäri sanoi että mittaus saattoi olla epätarkka. Älä huoli kaikki on varmasti ihan ok :)

Minä jouduin käymään useamman kerran painoarviossa ja tutkimuksissa, kun sf-mitta lakkasi kasvamasta. Kerran kävi niin, ettei sikiön kokoarvio kasvanut ollenkaan, ja kun tästä huolestuin, lääkäri lohdutti tosiaan sitä miten epätarkka se arvio aina on ja riippuu sikiön asennostakin tosi paljon miten mittoja saa otettua. Myöskään sf-mittaa eivät pitäneet eksaktina mittana, sehän riippuu myös sikiön koosta, asennosta eri mittauskerroilla ja minulla oli myös lantiossa tilaa lapsen laskeutua. :D Tärkeintä oli että istukan virtaukset meni oikein, lapsivettä oli sopiva määrä ja sydänäänet oli ok, näin minulle vakuutettiin ja terve ja yli 3 kg painava lapsi sieltä sitten tupsahti.

Meillä vauva arvioitiin yliaikaiskontrollin ultrassa 4200g painavaksi, syntyi siitä kahden päivän päästä ja painoi 3800. Joten eipä noista arvioista tarkkoja saada ultrallakaan.

Noi painoarviot voi mennä tosi pieleen... mä sain 35+6 painoarvion 2 kg ja pari tuntia myöhemmin synnytin 2550 painosen pojan... puolen kilon heitto on musta melkosen iso tuon kokoisessa ihmisessä... joskin olin heitosta onnellinen koska 2,5 puoli on joku maaginen raja jolloin keskosesta tulee isokeskonen ja sain heti vierihoitoon eikä tarvinnu käyttää keskolan kautta... tutuilla on ollut kyl ihan täysaikasiakin 2,5 kilosia ja ihan terveitä ovat olleet...

Oliko ap:lla istukka yms. kuitenkin kunnossa? Voithan tietysti käydä yksityisellä puolella vielä toisen arvion teettämässä, saat ainakin mielenrauhan itsellesi.

Kokoarvio on niin käsialahommaa että yks lääkäri voi saada samana päivänä kilon kevyemmän tai painavamman kuin toinen lääkäri.

Mun esikoista seurattiin koska sf-mitta lakkasi kasvamasta. Mitattiin 37+ arvio 2,1kg. 10päivää myöhemmin arvio 2,5kg. Syntyi 2päivää myöhemmin tästä jälkimmäisestä mittauksesta ja painoi 2,1kg. Kyseessä oli eri lääkäri.

Ja vaikka sun vauva olisikin pieni mut napanuoran virtaukset on ok ja istukka toimii niin kaikki on todennäköisesti ok.

Minullakin heitti painoarvio reilulla puolella kilolla. Ei ollut edes vaan yhdestä mittauksesta kyse, vaan loppuaikoina vauvan kasvua seurattiin moneen otteeseen. Huoli vauvan koosta ei ollut syy seurantaan, vaan ongelmat oli toisenlaisia, joiden takia kävin monessa ylimääräisessä ultrassa. Niissä vauva näytti kasvavan keskikäyrän alapuolella, ihan ok, mutta pienenpuoleisena. Synnytys käynnistettiin viikolla 38+5 ja vauvan olisi pitänyt olla nippa nappa 3-kiloinen, mutta painoikin 3,64 kg.

Aikas isoja heittoja on palstalaiset saaneet. Mulla heitti arvio vain n.150g yläkanttiin kahden eri ihmisen ultraamana. Harmi vain, että vauva oli kilon pienempi kuin viikoillansa olisi pitänyt olla.

Toisen lapsen kohdalla käsikopelo ja sf-mittoihin perustuneet arviot onkin heittäneet melko paljon, melkein kilolla yläkanttiin.

Yhteistyössä