rv 29 ja todella huono olo, mikä voisi olla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mama rv 29
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mama rv 29

Vieras
Olen siis raskaana rv 29. Tänä aamuna tuli todella huono olo, sydän hakkaa, syke pilvissä. Huimaa, hengästyttää, happi loppuu, vähän kuin paniikkikohtauksen oireita. Pakko istahtaa koko ajan alas.

Ajattelin et alhainen verensokeri mut söin jo tunti sitten ja edelleen tosi huono olo.

Neuvola oli maanantaina ja siellä kaikki ok, painoa oli tullut reilusti mutta terkkari ei siihen puuttunut.

Soittelen kohta neuvolaan mut sillä välin ajattelin kysäistä et olisko jollain ajatuksia mikä voisi olla?

Mulla alkoi esikoista odottaessa tulla alkuraskauden pahoinvointia muistuttava olo takaisin loppuraskaudessa. Se paljastui närästykseksi ja helpottui Rennie-tableteilla.

Neuvolaan ei yllättäen pääse puhelimella läpi. Työterveys onneks on lähellä, siellä voivat varmaan katsoa ainakin ne verenpaineen ja sokerin. Nyt jo pikkasen parempi olo mutta kaukana normaalista.

Odottelen nyt neuvolan takaisinsoittoa.

Vointi aika paljon parempi eli uskalsin jäädä odottamaan. Edelleen huimaa ja hengästyttää, mutta se lienee ihan tavallista. Ja päässä tuntuu vähän oudolta.

Turvotusta ei ole kummemmin ollut, toki tuo viime viikkojen rivakka painonnousu yli kg / vko voisi olla sitäkin... Verenpaineet olleet koko raskauden ennemmin ala- kuin yläkanttiin, pissa puhdas, hg 119 eli kaikin puolin olen ollut ihan terve.

Mulla oli noilla viikoilla samoja oireita, todettiin sen olevan sydämen lisälyöntisyyttä (vaaratonta). Pahenee syömisen jälkeen ja ajattelin närästyksen aiheuttavan sitä. Suosittelisin silti minäkin käymään neuvolassa tms varmuuden vuoksi, kun raskausmyrkytys voi oireilla samoin!

Neuvolasta käskettiin seurailla oireita ja jos uudestaan pahenee niin yhteys äitiyspolille. Samoin vauvan liikkeitä seurailen tarkkaan.

Tota lisälyöntisyyttä itsekin mietin, täytyy nyt vielä seurailla ja olla herkästi yhteydessä sinne polin suuntaan.

Mulla samoja "oireita" päivittäin, jopa tunneittain. Mulla johtuu siitä että lapsi perätilassa ja niin korkealla että painaa keuhkoja ja näin ollen en saa (tai tuntuu etten saa) happea kunnolla, hyperventiloin jopa istuessani ja seisoessani ja sydän hakkaa miljoonaa. Maailma mustuu ja oksettaa. Kaikki muut arvot mulla ok, eikä myrkytykseen viittaavia (muita) oireita. Kyljellään maatessa usein menee ohi, mutta joskus ei menisi millään. Viikkoja nyt 30.

Verenpaine, närästys, raudanpuutos, lapsen asento...syitä on vaikka kuinka paljon, ei kaikki ikävät oireet aina viittaa raskausmyrkytykseen, mutta lääkärissä tai äitiyspolilla on hyvä käydä tarkistuttamassa tilanne, jos ei ala rauhoittua.

Samat oireet palas päivän aikana uudelleen kohtauksenomaisena. Työterveydessä tsekattiin verenpaineet yms ja otettiin labrat, ja niiden perusteella lähete taksilla Meilahteen, keuhkoveritulppaepäily. Täällä nyt pötkötellään. Toistaiseksi näyttäs et kaikki ok, mutta hyvä että menin sinne työterveyteen.

Äitiyspoli ei huolinut mua, vaan komensi ensin yleislääkärille ja sit tosiaan päädyin tänne.

Yhteistyössä