Rv 25, taapero ja väsymys - asiaa päivän kulusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja liinu.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

liinu.

Vieras
Mitä tekisit tässä tilanteessa?

Mua väsyttää, oikeastaan koko ajan. Mutta en tiedä oikein mistä sen kaivatun oman ajankaan muuten ottaisin, niin ei malttaisi päikkäreitä nukkua tai mennä illalla hurjan aikaisin. Siis päivämme menee näin:

06 herätään koko porukka, mies töihin ja me lapsen 15kk kanssa muuten vain. Poika siis aamunvirkku.

07.30 mies töihin ja meillä menee väli 06-08 leikkimiseen, puuron keittoon, pukemiseen, laittautumiseen, tiskikoneen tyhjentämiseen ja täyttöön, petauksiin, koiran ulkoiluttamiseen jne. Olen todella huono herääjä varsinkin väsyneenä ja siksi aamutoimet kestää. Tämän jälkeen leikitään vielä 09 asti, ennen kuin lähdetään ulos.

09 ulos, siksi vasta tässä vaiheessa, että puistossa olisi edes joku kaveri. Tai sitten kerhoon puoli kymmeneksi tai kaverille 09-10 aikaan.

11 nurkilla lounas kotona tai kaverilla (meillä omat siis mukana)

12 kotiin nukkumaan. Lapsi nukkuu reilun tunnin, jonka aikana minäkin lepään eli teen omia juttujani. En kuitenkaan nuku kuin harvoin, sillä kaipaan omaa hetkeä päivääni.

13-14 pojan välipala ja vaipanvaihdot sun muut pottailut kuten muutenkin ruokien yhteydessä. 14 maissa koiran kanssa ulos.

15 tulemme kotiin ja alamme valmistaa ruokaa päivälliseksi. Menee ruuasta riippuen 30min-90min, sis. myös salaatin ja mahd. jälkkärin.

16.15 mies kotiin ja syödään - mies hoitaa tämän jälkeen pojan vaipat sun muut ja mä laitan keittiön kuntoon. Menee yleensä klo.17 asti. Mies leikkii pojan kanssa 17-19 suunnilleen, mä hoidan tällä välin pyykit, pölyjen pyyhkimiset, vessan pesut, imuroinnit, mikä nyt sattuu olemaan mikäkin päivä ohjelmassa.

18.30 jälkeen alan laittaa iltapalaa ja klo.19 aikaan poika syö ja menee iltapesulle. Isä yleensä kylvettää tai pesee. Mulla jää tähän pieni hengähdystauko (voi jäädä tuonne 17-19 välillekin, riippuu päivästä).

19.30 mä laitan pojan nukkumaan, nukutus kestää noin 30min, riippuu päivästä (ja muuten kestää saman tuolla päivälläkin). Mies lähtee harrastuksiin.

20-21 omaa aikaa

21 mies tulee harrastuksista ja käyttää vielä koiran pitkällä lenkillä, yhteistä aikaa ehkä siellä 22 jälkeen, noin 23 asti jos jaksetaan valvoa

23 nukkumaan

Mä hoidan viikolla yönukutukset ja muut heräämiset, sillä mies käy töissä. Lapsi herää yössä noin kolme kertaa huutamaan ja nukutus kestää noin 5-30min riippuen vähän.

Olen silti koko ajan väsynyt ja haluaisin pitää omasta rauhallisesta ajastani kiinni, kaipaan sitä todella. Silloin luen kirjaa, kirjoitan ystävilleni sähköposteja, olen koneella tai muuta. Enkä haluaisi yhteisestäkään ajasta napsasta pois. Mutta miten voisin olla pirteämpi? Käyn liikkumassa iltaisin kolmena iltana viikossa, joista yksi on miehen kanssa pojan mentyä nukkumaan (meillä vakkarilapsenvahti hoitaa aina yhden illan viikossa).

Saathan tarpeeksi vitamiineja? Mites rauta? Mulla oli tässä raskaudessa väsynein vaihe juuri about noihin viikkoihin ja yhtäkkiä se loppui, nyt taas pirteä ja hyväntuulinen olo rv29.Koita jaksaa, toitottavasti menee ohi itsestään.

Onhan teillä yhteistä aikaa iltaisin, hellitä vähän ja touhua perheesi kanssa, ei jokapäivä varmasti tarvitse tehdä kotihommia. Ja mene aiemmin nukkumaan, tehkää yhdessä pitkä koiralenkki illalla yms, pakko jostain on luopua jos haluat enempi unta.

Raskaana ollessa tarvitset enemmän unta!

Itse olen raskaana ollessa nukkunut lähes joka päivä päiväunet 1-3 h ja yöuntakin on tullut 8-9 h (vessassa tietysti öisin pitänyt ravata).

Ei ihmekään että väsyttää noilla nukkumisilla.

Meillä suunnilleen samanikäinen lapsi ja raskausviikkoja saman verran. Tuollaistahan se arki on, paitsi että kotitöihin ei mitenkään mene noin paljon aikaa päivittäin. Hoitajaa meillä ei ole käytettävissä, joten tuota viikoittaista yhteistä menoa miehen kanssa vähän kadehdin.

Meillä lapsi nukkuu aamuisin pidempään, mutta myös valvoo selvästi pidempään. Väsymykseen olen saanut helpotusta, kun olen mennyt yhtä aikaa lapsen kanssa nukkumaan.

Mä karsisin ensin kotitöistä..:) Tee jotain pataruokaa valmiiks pakkaseen tai käytä välillä eineksiä niin ei mee ruokiin niin hirveesti aikaa.

Mua väsytti kauheesti tokan raskaudessa vaikka esikoinen heräili tosi harvoin. En usko et siihen väsymykseen ois mikään nukkuminen ees auttanut. Rautalisä helpotti vähän.

Vitamiineja syön sellaista monivalmistetta päivittäin ja rautaa en, kun hemppari oli viime neuvolassa 130. Ei joka päivä tuo 17-19 aika menekään kotitöihin, välillä voin leikkiä perheen kanssa ja välillä ihan lepäilen. Kuitenkin kahtena iltana viikossa olen tuohon aikaan jumpassa, joten kolmelle arki-illalle jää niidenkin iltojen työt :) Jos tehtäisi yhdessä lenkki koiran kanssa, sinne pitäisi lähteä klo.17 aikaan, että poikakin jaksaa olla hereillä. Joka tapauksessa on käytettävä sitten vielä illalla erikseen.

Kaipa sitä pitäisi sitten vain jostain antaa periksi. Helpointa olisi ottaa tuolta omasta ajasta, mutta se ei oikein kuulosta muuten hyvältä ratkaisulta :) Ehkä vaan sitten kylmästi nukkumaan iltaisin klo.21, ennen kuin mies tulee harrastuksista takaisin :(

Mies muuten herää yhden yön viikossa + saman yön aamun eli saan viikonloppuna nukkua periaatteessa koko yön (ei tarvi nukuttelemaan nousta, vessaan kyllä) :)

Pystyiskö mies herään kaksin taaperon kanssa kuudelta ja sä vaikka nukkusit vielä tunnin verran? Vähennä kotihommia tosta 17-19 välistä ja ota omaa aikaa silloin, niin voit nukkua päivällä. Tai teet kotihommia aamupalan jälkeen taikka siinä samalla kun ruokaa teette. Tee ruokia myös isompia satseja, että saat vaikka pakkaseen asti, niin ei tarvi joka päivä tehä ruokaa ja sinä aikana saa niitä kotihommia tehtyä.

Mulla vähän sama tilanne ku sulla, 1,5v taapero ja just tänään 28+0 raskausviikot. Meidänkään taapero ei nuku kovin hyvin, joka yö pitää mua ainakin jonkin verran hereillä ja oon aika väsyny. Sitten vaan vähän luistetaan kotihommista. Ja välillä kun oikein väsyttää, tingin omasta ajasta ja nukun sitten. Ja meillä ku mä hoidan yöt, mies herää pojan kanssa aamulla ja hoitaa aamutoimensa sen kanssa ja herättää mut, kun lähtee töihin, saan siin aamusta riippuen nukkua välillä jopa 2 tuntia. Joskus en ollenkaan.

Mies voisi varmaan joskus herätäkin aamusta kaksin pojan kanssa. Toisinaan sitten käyttää koiran jo niin aikaisin, niin se vähenee sitten meidän aamusta.

Meilläkin lapsi ollut aina huono nukkuja. Nyt tosin nautin noista 1h päikkäreistä, sillä ihan vauvana nukkui vain 20min kerrallaan, puolivuotiaana 3 * 40min ja 8kk vanhana 2*30min. Nyt oppinut nukkumaan jo tunnin putkeen päivälläkin :)

Nuku tai lepää aina kun mahdollista. Iltapäivällä ei ole pakko mennä ulos. Mies voi käyttää koiran kun tulee töistä. Laita kerralla ruokaa moneksi päiväksi esim. lasagnea tai mustikkakiisseliä iso satsi. Hanki siivoaja 2krt/kk. Voit nettailla tms. taaperon leikkiessä.

Mulla nyt rv 27jotain ja taapero 2v7kk, jota kotona hoidan. Itse nukun öisin 8-9h, päiväunet silloin tällöin lapsen nukkuessa. Astianpesuhommia on kyllä pitkin päivää, meille kun mahtuu vain se pienin pesukone. Mutta onpahan edes jonkunlainen pesukone. :)

Ruokaa teen kahdeksi-kolmeksi päiväksi eteenpäin ja/tai pakastan osan, jotta välillä voidaan syödä "pikaruokaa". Siivoan hiljalleen päivän mittaan, lelut esim. kerätään kerran päivässä lattioilta. Saadaan iltaisin miehen kanssa molemmat säännöllisen epäsäännöllisesti omaa aikaa tarpeen mukaan, mä en ainakaan suostu kuluttaa joka iltaani siivoamalla.. Mielummin vaikka lähden lapsen kanssa ulkoilemaan, kauppaan, tai kyläreissulle tms.

Meillä helpottaa sekin, ettei lapsi enää (vihdoin ja viimein) heräile öisin.

Voit nettailla tms. taaperon leikkiessä.

Muuten hyviä neuvoja, mutta tuo meillä ei onnistuisi, enkä kyllä haluaisikaan. Miehen kanssa on sovittu, että lapsen nähden ei nettailla. Ja lapsi on tottunut siihen, että jos kone otetaan päiväsaikaan esille, sillä pelataan tai katsotaan lastenohjelmia.

Sen sijaan olen kokenut arkea todella helpottavaksi, että lapsi tekee pieniä kodinhoitotehtäviä kanssani. Pyykkihuollon jälkeen lapsi oikein säteilee riemua, ja yksinleikkikin sujuu taas.

Siivooja ei kyllä ole vaihtoehto näillä tuloilla :)

Teenkin muuten ruokaa yleensä isoja annoksia - yhdestä iltaruuasta riittää yleensä se päivällinen ja koko porukalle ruoka seuraavan päivän lounaaksi. Mies siis ottaa kotoa eväät töihin ja me syödään tietty kotona. Joskus ruoka riittää jopa pidemmälle, esim. myös seuraavaksi lounaaksi, jolloin saatan päivälliseksi tehdä esim. pihvejä, joita en kyllä etukäteen paista toisille päiville.

Välillä olenkin netissä kun poika leikkii, mutta yleensä touhuan kaikkea muutakin samalla (niin kuin nyt!). Lapsi osallistuu myös kiitettävästi kotitöihin, esim. äsken toi märkiä pyykkejä narulta mulle, että taittelisin ;) Joten jotkut hommat sitten saa tehdä kahdesti...

Nuku hyvä ihminen silloin kuin lapseskin nukkuu!! Sit älä ressaa niistä kotitöistä, ne voi jäädä muutama arkipäivänä ja miehes voi auttaa silloin kun on vapaalla. Ite sain vauvan kun esikoinen oli vähän reilu vuoden ni mä kyllä karsin kaikki ylimääräiset hommat pois, eli tavarat oli välillä missä sattuu mut so what! Muistat syödä ja juoda hyvin, otat vitamiineja tarpeeksi!

Ja sitä se kuule on kahden pienen kanssa jos ei hoitoon vie tai palkkaa hoitajaa, oma- aika on tiukilla, puhumattakaan kahdenkeskisestä ajasta miehen kanssa. Mut aikansa kutakin!

Sun täytyy oppia vähän oikomaan mutkia suoraks, eihän tossa oo järkeä että suurin osa päivästä menee ruonlaittoon ja siivoukseen. Teillä on varmasti siisti koti ja hyvää ruokaa mutta tarviiko sen olla sun ja vauvan kustannuksella?
Mitä sä ajattelit tehä sitten kun suuri osa päivää menee vauvan imetykseen?
Levätä voit myös oikasemalla pitkäseen tasperon keikkien viereen lattialle. Laps tykkää ku oot lähellä, ei se sen kaa tarvii koko aikaa leikkiä.
Vauvan ja taaperom kanssa aamutoimiin ja uloslähtöön pelkästään meni se 1,5-2 tuntia, ilman koiraa. Kiire oli että pääsi liikkeelle ennenkuin vauva nukahti ekoille unille.

Meillä esim siivotaan keittiö kaks keittiö kaks kertaa päivässä, välipala-aikaan ja iltapalalla. Muu aika kerätään astioita pinoon tiskipöydälle ja pyyhitään enimpiä talouspaperille. Laitan tiskit ja Iltaruoan valmistelut sillä aikaa kun lapset syö välipalaansa, ite juon kahvin silloin kun lapset nukkuu päikkyjä. Vastaavasti mies siivoaa keittiön ja laittaa tiskikoneen päälle sillä aikaa kun lapset syö iltapalaa. Alle vuoden ikäisen kanssa tietty on hankalampaa kun joutuu syöttämään.
Pyykkiä pestään ja siivotaan vain viikonloppuisin.

Nii ja syosin uuniruokia ja muuta yksinkertasta, ruoan voi tehä uunivalmiiksi vaikka jo lasten nukkuessa tai välipala-aikaan ja heittää vaan uuniin sopivalla hetkellä.
Salaatteina usein raasteita, niissä ei montaa minuuttia mee ja lapsiin ne uppoaa paremmin ku varsinainen salaatti. Varsinkin kun höystää ananasmurskalla, raastetulla omenalla tai vaikka appelsiininpaloilla

Yhteistyössä