Rv 23+0, supistukset, paineentunne, vatsavaivat, Neuvoja? Ja anteeksi etukäteen pitkä romaani...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mamma88"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mamma88"

Vieras
Supistuksia on ollut rv 17 lähtien, takana 2 onnistunutta raskautta (1 synnytys ja 1 sektio) ja viime vuonna keskeytynyt keskenmeno. Tässä nyt ollu monenmoista vaivaa koko raskauden ajan, ensinnäkin alussa ei ollut pahoinvointeja ym, vaan ne alkoivat rv 14+ jotain. Primperan menee niihin. Vatsa on toiminut vaihtelevalla edulla, nyt kuitenkin ollut muutaman päivän ripulilla. (välipäiviä aina ja sitten iskee taas. Oisko joku ruoka? Tosin syön kuituja jne, gefilus menee etc. ) Ripulikohtaukset (tunnin sisällä 2-3 kertaa ja sitten loppuu älyttömään vatsakipuun) provosoi supistuksia myös. Pää ollut kipeä myös, heikko olo, väsyt jne, ei proteiinia virtsassa. Vatsani on aina ollut jokseenkin herkkä, mutta nyt ei ole kiva kun tulee supistuksia myös. :( Selkä hemmetin kipeä, lihakset kovilla. Vatsan alue hemmetin kipeä (ylävatsasta lähtien + sektiohaava + umpparihaava + koko alavatsa.) , eilen käyty päivystyksessä, kaikki kokeet ookoo, ei pissatulehdusta ja verenkuva ookoo. Sisätutkimus ookoo, ollut aina. Silti on itsellä sellainen olo jottei kaikki ole aivan hyvin. Supistuksia tulee jos vähänkin on ylhäällä/kävelee. Paineentunne alapäässä (ponnistamisen tunne tms ja liikkeet) tuntuu sekä kävellessä että makuullakin välillä. Kauhea olo. :( Anteeksi pitkä ja sekava selostus, mutta jos kokemusta löytyisi? :/

Onko otettu sivelynäyte kohdunsuulta, ettei vain olisi tulehdusta? Itsellä streptokokkitulehdus oireili juuri ponnistamisen tarpeena. Sitten kohdun kaula lyheni 1,9 cm mittaiseksi rv. 17. ja siitä tuli melkein 3 viikon sairaalakeikka tukilankoineen sun muineen. Kohdunkaulan pituuttahan ei pelkällä sisätutkimuksella voi todeta, vaan siihen tarvitaan ultra alakautta.

Muoks: Noihin kramppeihin voit kokeilla magnesiumia. Täällä sitä annetaan aina alkuraskaudessa ja myöhemminkin, jos supistaa tai kohdunkaula lyhenee. Minulle siitä on ollut todella paljon apua. Magnesiumia voit ottaa 300-600 mg, riippuen ruokavaliostasi. Parhaiten se toimii, kun ottaa sitä pieniä annoksia usean kerran päivässä. (Itsellä annostus tällä hetkellä 5x100 mg.) Jos sitä
ottaa liikaa, se voi aiheuttaa hieman ripulia. Eli varovaisuutta kehiin. Mutta supistuksiin se auttaa ihan oikeasti.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="mamma88";28840777]Ei ole otettu.. Nyt eilen ei supistellut yhtään ja tänään taas hankalampi päivä (maha sekaisin,selkäkipu ym...) , voisko olla jotain hormonaalista? :/[/QUOTE]

Minä lähtisin jo noilla oireilla sairaalaan. Meillä on ohjeistus, että jos tulee yli 10 supistusta PÄIVÄSSÄ (siis näillä viikoilla), täytyy käydä näytillä. Minulle lääkäri sanoi, että jos niitä tulee enemmän, kuin 3-4 päivässä, haluaa hän joko itse mitata kohdunkaulani tai jos ei ole paikalla, niin sairaalaan.

No täällä pikkupaikkakunnalla kun käy niin huomaa että lääkäritkin turhautuneita ym.. Lähin synnäri 70km päässä. :/ ja aina kuittaa oireet jollain. Ja nyt siis eilen ei supistellut, tänään tullut pari ja selkä kipeä, maha sekaisin. Primperan ollut nyt vuorokauden pois käytöstä...

Huh... Kyllä tuossa pitäisi jo gynekologin katsoa. Hormoonit voi kyllä aiheuttaa ripulia, mutta nuo supistelut ja etenkin selkäsärky ei kuulosta hyvältä. : / Minä lähtisin kyllä ajamaan sen 70 km ja vaatisin hoitoa. Soita sinne ja kerro, että supistaa, on painon tunnetta ja ripulia. Siis ihan oikeasti.

Voi että, minua rupeaa oikein suututtamaan sinun puolesta, kun et saa apua. Vauva kun kuitenkin on jo sen ikäinen, että tosi paikan tullen selviäisi tehohoidon avulla. Ja ennenaikaisen synnytyksenkin pystyy noilla viikoillla jo estämään.

Tsemppiä oikein kovasti ja ilmoittele ihmeessä, mikä on tilanne.

Neuvolaan yritin soittaa, ei vastaa puhelinajallakaan. Lähin sairaala kans niin ylibuukattu ja jotenkin muutenkin sellainen olo että voimat loppuu. :( Päivä kerrallaan vaan. Selkä on tosi kipeä, en tiedä onko sitä lihaskipua sitten ja vatsaa vihloo. Jotenkin yritän kuitenkin ajatella että jos kuuluu vaan asiaan nää kaikki oireet... :/ kohdunsuut ym tunnusteltu (yleislääkärit ja pari kertaa gyne) niin aina vaan todennut jotta kiinni on. En sitten tiedä, heikko olo vaan ja kun haluisin kuitenkin pystyä sitä normielämääkin viettämään. Ja kaikkialta käsketään vaan seurailemaan tilannetta... :O

Yhteistyössä