RV 11 ja RD!!!Apua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :( :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

:( :(

Vieras
Viikkoja vasta 11 ja tänään todettu raskausajan diabetes! Paastoarvo oli ok,kaksi muuta arvoa koholla mutta en vielä tiedä miten paljon.
Huomenna saan mittarin kotiin ja ohjeita ruokavalioon neuvolasta.

Ihan uusi juttu tämä ei ole kun edellisen raskauden lopussa huomattiin kohonneet sokeriarvot (kaikki) ja ruokavaliota piti seurailla synnytykseen asti.Poika painoi 4 kg syntyessään.
Onkohan mulla tuo diabetes nyt sitten ollut koko ajan!!?????????????? Synnytyken jälkeen en käynyt rasituksessa vaikka olisi pitänyt.

Mitä on odotettavissa? Käynnistys? Iso vauva? Sairas vauva?
Nyt voisitte vähän tsemapata ja antaa vinkkejä,raskaus on näin alussa joten tammikuulle asti joutuu nyt elämään tämän diabeteksen kanssa!

Rauhotu nyt vaikka ensin :). Ei tuo mikään kuoleman tuomio ole. Joudut vain kiinnittämään enemmän huomiota siihen mitä syöt, ja se voi riittää.

Ei rd tarkoita sairasta vauvaa, ei edes isoa. Katso vaikka Anatoliaa, juuri synnytti pienikoikoisen (normaalikokoisen, mutta siis paljon syntymäpainoaan pienemmäksi arvioidun) pojan :).

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Hoidat nyt itseäsi kunnolla. Sun painonnousuun kiinnitetään tarkempaa huomiota. Lapsi voi kasvaa vaikka yli 4kg, joka on sitten riskisynnytys sulle. Ei autom. tarkoita käynnistystä. Ruokavalio ja liikuntahoito oikeestaan. Eli paljon kasviksia nyt ja liikuntaa. Ei ole diabetesta koko loppuelämääs, vaan nyt tän raskauden ajan. Menet sit uudestaan terkkariin synnytyksen jälkeen ja niihin kokeisiin. Sulla on vaan nyt altistus sairastua myöhemmin T2DM :een, varsinkin jos jätät elämäntavat huomioimatta. Googleta raskausdiabetes / gestaatiodiabetes tai tyypin 2 diabetes

Minulla kaikki rd vauvat ollee alle 4kg,synnytyksekin lähtivät kaikki itsestää käyntiin ja vauvat kaikki terveitä ja heillä sokerit normaalit synnytysten jälkeen.Muuten ihan normaalit raskausajat,ainoa että mittailin noita arvoja,ja kun ne pysyivät hyvinä sain jo loppu raskaudessa mittailla harvemmin noin kerran viikossa.
Syöt terveellisesti ja liikut,siinä se.

Samoilla viikoilla sain GDM-diagnoosin kolmannessa raskaudessa. Ruokavaliolla ja sokerien seurannalla pärjäsin viikolle 37 asti, sitten aloitettiin metformiinilääkitys.

Synnytys käynnistettiin rv 41+3 lapsiveden vähäisyyden takia ja vauvan koko oli 2920 g & 53,5 cm, eli PIENI vauva. Myös edellinen raskauteni kesti 41+3 asti, ekakin meni yli lasketun ajan.

Vauva joutui syntymänsä jälkeen teholle, mutta sillä ei ollut mitään tekemistä raskausdiabeteksen kanssa, vaan se johtui rajusta nopeasta syntymisestä & siitä että lapsivesi oli vihreänruskeaa. Hänen sokeriarvonsa olivat koko ajan hyvät. Ekoina tunteinaan oli silti käsittääkseni sokeritipassa - meni vähän ohi kaikki, kun tuli niin shokkina se, että vauva joutui teholle, enkä oikein tiedä mikä letku ja tippa oli mitäkin varten.

Ekassa raskaudessakin mulla oli raskausdiabetes. Silloin vauva painoi 2,8 kg ja oli 50 cm pitkä, eli pieni hänkin. Ja kaikki meni normaalisti, pääsi vierihoitoon samantien jne.

Hyvin se menee, kuule :). Pääset varmaan ravitsemusterapeutille ja/tai sairaalaan osastolle päiväksi. Saat kunnon ohjeet sokereiden seurantaan ja ruokavalioon sekä liikuntaan. Jos saat lääkityksen, niin sitten saat: vauvan parhaaksi sekin. Tsemppiä, ei se ole ollenkaan niin paha juttu miltä alussa voi vaikuttaa :hug:

Ok kiitos viesteistä! Näin alkuun aikamoinen shokki.
Ruokavaliossa ei ole mitään vikaa (kun plussasin aloitin samantien syömään terveellisesti),mutta pitääkö nyt sitten jättää PERUSRUOKAAKIN pois,eli peruna,riisi ym..?

Oikeesti voin syödä vain pelkkiä kasviksia koko loppuajan,ja kävellä monta tuntia päivässä,jos se vauvalle ja itselle on hyväksi...

[QUOTE="Aapee";26649218]Ok kiitos viesteistä! Näin alkuun aikamoinen shokki.
Ruokavaliossa ei ole mitään vikaa (kun plussasin aloitin samantien syömään terveellisesti),mutta pitääkö nyt sitten jättää PERUSRUOKAAKIN pois,eli peruna,riisi ym..?

Oikeesti voin syödä vain pelkkiä kasviksia koko loppuajan,ja kävellä monta tuntia päivässä,jos se vauvalle ja itselle on hyväksi...[/QUOTE]
Hiilareita pitäisi vähentää, juu, ja kiinnittää huomiota niiden "laatuun". Perunaa voi varmaan syödä aika ajoin, pastat ja leivät kannattaa vaihtaa täysjyvään. Lihaa, kalaa, kanaa, vihanneksia runsaasti. Vähärasvaista ruokaa. Kyllä mä sitä riisiäkin söin, kohtuudella.

Liikunta tekee hyvää, ja lisäksi se pitää virkeänä ja hyvässä kunnossa, eli jos vaan pystyt tekemään kävelylenkkejä yms niin tee ihmeessä :)

Olen liikkunut joka päivä kun on jo valmiiksi pelännyt lihomista..... Eli ahkerammin vaan koirien kanssa lenkille.
Täytyy lähteä salaattikauppaan :D Harmittaa kun olen sellainen perinteisen ruuan ystävä,eli esim.perunaa kuuluu jokapäiväiseen ruokavalioon.Ja maitoa en voi pahoinvoinnin takia juoda, joten olen juonut mehuja joissa kalsiumia lisätty.Nyt kiellettyjä ne mehutkin! :(

Kiitos Anatolia vastauksista <3

[QUOTE="Aapee";26649276]Olen liikkunut joka päivä kun on jo valmiiksi pelännyt lihomista..... Eli ahkerammin vaan koirien kanssa lenkille.
Täytyy lähteä salaattikauppaan :D Harmittaa kun olen sellainen perinteisen ruuan ystävä,eli esim.perunaa kuuluu jokapäiväiseen ruokavalioon.Ja maitoa en voi pahoinvoinnin takia juoda, joten olen juonut mehuja joissa kalsiumia lisätty.Nyt kiellettyjä ne mehutkin! :(

Kiitos Anatolia vastauksista <3[/QUOTE]
Mehut oli mun kohdalla sellaisia, jotka nosti sokereita. Hyviä ne olisi olleet, mutta... : /

Kalsiumin voi ottaa purkistakin :) jos ei juustot, jogurtti yms nappaa. Ja minä join sitten veden lisäksi light-limua (joojoo, joidenkin mielestä niitä ei saisi juoda raskausaikana, mutta oikeasti kyllä saa) sekä maustettuja kivennäisvesiä.

Yritän perehtyä asiaan nyt mahd.paljon, mutta aika sekavaakin tekstiä löytyy...MM.perunaa suositellaan yhdellä sivustolla.
Hyviä nettisivujen osoitteita kellään?
Ylipainoa mulla ei ole mutta massu kasvanut jo nyt,eli olenko sitten lihonut jo,vai turvonnut...

Millä perusteilla Anatolia sulle määrättiin insuliinin sijasta tbl-hoito?
Insuliinihoidon kohdalleen saaminen vie kuulemma muutaman viikon, ja vaatii osastolla oloa. Ei siis mitään järkeä, kun raskaus on jo viikolla 37, ja kun sokerit on olleet pääasiassa hyvät & vauvakaan ei ole isokokoinen. Silleen lääkäri asian perusteli :)

...ja toinen lääkäri, kokeneempi sellainen, muuten kyseenalaisti koko lääkityksen tarpeellisuuden. "Sun sokerithan on pysyneet hyvinä!". Nii-i...no, ei tullut edes vatsavaivoja vaikka sellaisia luvattiin lääkärin ja apteekin toimesta, joten tulipahan syötyä sitten niitä tabuja :)

[QUOTE="aapee";26649474]Minäkin luin juuri että lääkehoitoa pitäisi VÄLTTÄÄ.[/QUOTE]

Toki, mutta lääkehoito on pienempi paha kuin radi:n vaikutukset vauvaan.

Anatolia: Aah okei :)

Juu ihan totta :)

Itse tein tuossa jauheliha-salamipizzaa ja koetin koko ajan miettiä että mitä saan oikeasti syödä.
Juomana menee enää vain vesi tai piimä,mehu ja maito on pois.Ja aamut alkaa täysjyväleivällä + kurkulla ja tomaatilla.
Mun on PAKKO saada aika diabeetikkohoitajalle (sellainen meidän kunnassa on,toimii vieläpä neuvolan tiloissa). Ei tästä muuten mitään tule,olen tosi hölmö näiden ruokavalioiden suhteen..

Yhteistyössä