Ruumiillinen työ vs. henkinen työ

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysymys

Vieras
Ihmettelen seuraavaa: Miksi niin monet fyysistä työtä tekevät tuntuvat vähättelevän esim. toimistotyötä, tutkimusta tai jopa jahtajatason työtä?
Ja miksi samat henkilöt usein olettavat, että kaikki osaavat kotona tehdä "pieniä korjaushommia" kuten asentaa uudet laminaatit lattiaan tai korjata vanhan auton moottorivian? Eikö se ole samalla oman ammattitaidon väheksymistä? Lähinnä tämä jälkimmäinen ihmetyttää.

Tai siistiä ja fyysisesti kevyttä siäsätyötä tekevät vähättelevät fyysisesti raskaampia ja likaisempia töitä...

Loppupelissä haluaisin kyllä uskoa että valtaosa ihmisistä arvostaa työtä myös silloin kun se on erilaista mitä itse tekee. Pienempi, mutta sitäkin äänekkäämpi vähemmistö taas puolestaan on aina vähättelemässä kaikkea toisen tekemistä.

Olen ymmärtänyt sen "vähättelyn" kyllä sellaisena, että siinä ei tehdä niin fyysistä työtä, ei sellaista työtä kuin vaikka raksamies tekee ja tämä raksamies kuittailee siitä. Mutta en näe sitä huonona juttuna. Kyllä kai jokainen tietää että kaikkia tarvitaan?

Sitä ei useinkaan arvosta mistä ei tiedä mitä se sisältää.

Mun mies ei arvostanut mua pätkääkään (assarin hommia, suurin osa ulkomaankontakteja ja mies rekkakuski) kunnes olosuhteiden pakosta odotteli meillä töissä puoli päivää ja seurasi sitä härdelliä vierestä. Sitten tajusi miksi mä haluan olla ihan rauhassa kotona ekan 30 min :D

Siksi, kun heillä ei ole kokemusta siitä toisesta työstä ja henkisestä paineesta, mitä fyysisesti helpompi työ tuo usein mukanaan. Mutta eipä nykyään kannata paineita johtajatasolla ottaakaan, vaikka mokais kuinka pahasti ja saa kenkää niin siitähän saa suuret erorahat!!! Sikäli ymmärrän fyysisen työn tekijöitä.
Työn kuormittavuus kohdentuu eritavalla, mutta raskasta kumpikin työ, siis fyysinen ja henkinen.

[QUOTE="vieras";22173978]Sitä ei useinkaan arvosta mistä ei tiedä mitä se sisältää.

Mun mies ei arvostanut mua pätkääkään (assarin hommia, suurin osa ulkomaankontakteja ja mies rekkakuski) kunnes olosuhteiden pakosta odotteli meillä töissä puoli päivää ja seurasi sitä härdelliä vierestä. Sitten tajusi miksi mä haluan olla ihan rauhassa kotona ekan 30 min :D[/QUOTE]

No tätä mä just meinaan. Mutta moniko assari tosissaan kuvittelee rekkakuskin työn olevan helppoa, vaikkei sitä käytännössä tunnekaan?

En aina ymmärrä jyrkkää jaottelua ruumiillisen ja henkisen työn välillä. Toimistotyössä voi olla fyysiseti kuormittavia tekijöitä ja siivoojalla henkisestikin rasittavia fyysisen kuormituksen lisäksi.
Rakennusmies joka tulee tekemään toisen kotiin remonntia tarvitsee paljon myös ihmissuhde taitoja. Itse arvostan ainakin ammatissaan päteviä ja ennen kaikkea osaavia työntekijöitä.

Tupunalle tiedoksi, että Suomessa on vielä suurin osa yrityksistä pieniä ja keskisuuria, joissa ei todellakaan puhuta suurista erorahoista. Ja se, että pk yrityksissä se johtaja on yleensä omistaja joten sillä on ne paineet hyvin suuret.

Suurin syy on tietämättömyys. Ei ymmärretä/tiedetä toisen työn vaatimuksia. Helpompi arvostella kuin kunnioittaa toista.

Aika monet on vittuilu mun miehelle, kun hän välillä purkaa laivoja normaalin työn (toimistotyön) ohessa, että kerrankin menee oikeisiin töihin, ja nää vittuilija istuu ittekin toimistossa. Vaikka tämä laivan purku on ns. helpompaa työtä, kun työt on loppu kun laiva on purettu, toimisto hommat seuraa aina kotiin ja joskus viikonloppuisinkin joutuu töitä tekemään. Kai se on vaan ihmisen perus kateus, ettei voi arvostaa toisen työtä. Itsekin olen ollut molemman tyyppisissä töissä ja osaan arvostaa monenlaisia osaajia...

Yhteistyössä