ruumiillinen kuritus?

  • Viestiketjun aloittaja isi72
  • Ensimmäinen viesti
Miettikääs
Näköjään on keinot vähissä. Joko tukkapölly tai sitten lapsi saa tehdä mitä haluaa. Onko kukaan ajatellut, että lapsen voi panna jäähylle, pitää tiukasti sylissä, arestia tms??? Vaikka raivoan välillä pää punaisena, en antaisi tukkapöllyä. Muutoinkin voi opettaa. Meidän lapset osaavat käyttäytyä niin kuin pikkulapset, riehuvat tietysti, mutta osaavat käytöstavat. Toivottavasti oppi menee perille, ja kasvavat fiksuiksi aikuisiksi.
 
Ajatelkaas hyvät ihmiset, mitä tapahtuu, jos menette vetämään aikuista hiuksista tai hakkaamaan remmillä? Eiköhän siitä napsahda pahoinpitelysyyte ja miksi ihmeessä lapsi olisi aikuista huonommassa asemassa?!?!? Jos lapsen tärkeimmät ihmiset lyövät lasta, niin lapsi oppii yhdistämään kiintymyksen ja kurituksen -ja näin sama homma jatkuu tulevaisuudessakin. Tässä olen huolestunut myös vaimojen ja miesten hakkaajista, uskon, että lapsena saatu kuritus on ko. käyttäytymisen takana.

Ilman ruumiillsta kuritustakin voi lapsia kasvattaa ilman, että heistä tulisi "pellossa kasvaneita". Jospa seuraavan kerran, kun tekee mieli repiä hiuksista, kokeilisitte viedä lapsen vaikka jäähylle omaan huoneeseensa! Kyllä nekin vanhemmat, jotka eivät napsi tai lyö lapsiaan suuttuvat, miksi ihmeessä sitä pitäisi olla aina rauhallinen? Lapsikin oppii, että on olemassa myös kielteisiä tunteita, mutta niitä ei tarvi purkaa fyysisesti toiseen ihmiseen. Niin, ja anteeksi pyydetään puolin ja toisin, jos on hermot mennyt. Mistäs muualta kuin vanhemmilta se anteeksipyytäminen opitaan?!
 
Siis uskomatonta!!! Aivan käsittämätöntä!!! Enpä ihmettele agressiivisiä lapsia jos kotona omatkin vanhemmat hakkaavat. Kyllä on avuttomuutta aikuiselta ihmiseltä jos ei osaa kurittaa lastaan muuten kuin lyömällä. Se on RIKOS!!! Ei yhtään sen vähempää.
Se että itse on saanut penskana selkään ei ole mikään puolustus omien lasten hakkaamiselle. Toivon sydämestäni, että nämä tukasta "sievästi" roikotetut lapset osaisivat ottaa asian puheeksi esim. koulussa tai päiväkodissa. Heillä on oikeus onnelliseen lapsen elämään, se ei sisällä isän ja äidin aiheuttamaa kipua ja pelkoa. Kurittaa voi ja pitääkin mutta ei IKINÄ ruumiillisesti! Olen kauhuissani! :eek:
 
Oma lapsi vielä alta kuukauden joten ei ainakaan vielä ajankohtainen asia meille. Itse olen saanut vyöstä takamukselle monet kerrat lapsena. Silloin isä antoi vyöstä ja piti ottaa housut pois, muistaakseni 7vuotiaasta 9vuotiaaseen sitten loppui. Mutta joka kerta tunsin suurta häpeää ja halusin vain kuolla, tunsin niin suurta vihaa ja kuin minuun olisi kajottu seksuaalisesti kun täytyi riisuutua siitä on jäänyt pahat muistot jotka ei lähde pois vaikka jo aikuis iässä olenkin, en siis kannata tälläistä ollenkaan.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.08.2005 klo 15:22 äippä kirjoitti:
Oma lapsi vielä alta kuukauden joten ei ainakaan vielä ajankohtainen asia meille. Itse olen saanut vyöstä takamukselle monet kerrat lapsena. Silloin isä antoi vyöstä ja piti ottaa housut pois, muistaakseni 7vuotiaasta 9vuotiaaseen sitten loppui. Mutta joka kerta tunsin suurta häpeää ja halusin vain kuolla, tunsin niin suurta vihaa ja kuin minuun olisi kajottu seksuaalisesti kun täytyi riisuutua siitä on jäänyt pahat muistot jotka ei lähde pois vaikka jo aikuis iässä olenkin, en siis kannata tälläistä ollenkaan.
jos isäs on vielä elossa niin vie asia käräjille.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.08.2005 klo 08:45 Kristalli kirjoitti:
Kaikella on rajansa, sanotaan. Sellainen lapsi joka saa yhtäpaljon rakkautta kuin kuriakin kasvaa tasapinoiseksi vanhempiaan arvostavaksi aikuiseksi jolla on ollut rajat jotka hän pystyy sen aikuisena antamaan *perintönä omille lapsilleen*
:LOL: :LOL: :LOL:

aika surkeeta eikö yhtään hävetä :ashamed:
 
Minulla oli juuri puhetta tästä mieheni kanssa, lapsemme on vasta 9kk, joten vielä ei rangaista muutenkuin sanomalla ei ja viemällä lapsi pois pahanteosta.
Mieheni sanoi että aikoo antaa selkään kun tyttö on isompi ja
minä taas olen niin vastaan. En halua kenenkään satuttavan lastani ruumiillisesti.

Minulle annettiin selkään pienenä ja siitä jäi traumat. Oli niin nöyryyttävää olla perspaljaana ja isä löi risulla takapuoleen. Ei se auttanut minua olemaan kiltimpi tai fiksumpi, pelkäsin vaan vanhempaa. Ei minulle ennen sitä edes kunnolla selitetty, miksi niin ei saa tehdä....
Mietin monesti, että miksi aikuiset saavat lyödä ja minä en.
Miksi aikuiset saavat vetää hiuksista, mutta minä en.

Enemmän minua kadutti ja nolotti se kun äiti läksytti kyseisestä töllöntyöstä puhumalla ja "karjumalla",
arestilla tai ottamalla viikkorahan pois. Hän myöskin selitti, miksi niin ei saa tehdä.
 
hi-5
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.08.2005 klo 00:14 hippimamma kirjoitti:
Minulla oli juuri puhetta tästä mieheni kanssa, lapsemme on vasta 9kk, joten vielä ei rangaista muutenkuin sanomalla ei ja viemällä lapsi pois pahanteosta.
Eihän vauvat vielä tee pahojaan tarkoituksella, he vain tutkivat maailmaa (ja syövät kukkamullat ruukuista) :LOL: Me ollaan selitetty vauvasta asti, miksi niitä multia ei saa tonkia, niin tottuu siihen selittelyynkin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.08.2005 klo 12:15 hi-5 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.08.2005 klo 00:14 hippimamma kirjoitti:
Minulla oli juuri puhetta tästä mieheni kanssa, lapsemme on vasta 9kk, joten vielä ei rangaista muutenkuin sanomalla ei ja viemällä lapsi pois pahanteosta.
Eihän vauvat vielä tee pahojaan tarkoituksella, he vain tutkivat maailmaa (ja syövät kukkamullat ruukuista) :LOL: Me ollaan selitetty vauvasta asti, miksi niitä multia ei saa tonkia, niin tottuu siihen selittelyynkin.
Niinhän se on... Tosin tytär oli tänään jo valmiiksi nolon näköinen ja painoi leuan rintaan, kun toruin ettei saa koskea tietokoneen nappuloihin. Ei tarvinnu selitellä sen enempää enää tai viedä pois paikalta :)
 
Möyry
Mun mielestä itse olen saanut tarpeeksi kuria. Jos olen tehnyt pahoja, tai tapellut oikeen kunnolla veljeni kanssa (eikä kumpikaan myönnä olevansa se ketä aloitti..) ym. Jouduin eteisen seisomaan 15min hiljaa. Aina yhdestä sanasta tuli 5min lisää ja siinä seisottiin niin kauan, kun myönsi tehneensä väärin ja ennenkaikkea ymmärtäneensä sen! Toki ensin aina keskusteltiin, mutta jos ei mennyt perille. Muutaman kerran olen saanut koivuniemen herrastakin. Rikoin isän autosta sivuikkunat (olin5-vuotias, veljeni pääsi kauppaan, minä en koska olin aukaissut barbipaketin edellisellä kerralla) ja siitä sitten keskusteltiin ja jouduin eteiseenkin seisomaan ja kun siitä pääsin, niin enköhän ollut juossut ulos rikkomaan tuulilasin. Piiskaa sain. Ja mielestäni ihan ansaitusti.
Itse aioin noudattaa samoja periaatteita.. sanokaa mitä sanotte.
 
pikkuviikinki
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.08.2005 klo 16:28 IceBlue23 kirjoitti:
En hyväksy ruumiillista kuritusta,jokainen kuitenkin tekee vanhempana kuten parhaaksi näkee.
ei se ihan noinkaan mene, ruumiillinen kuritus on suomen laissa rikos ja siitä on myös rankaistu vanhempia.
 
marbababa
Kyllä huonosti on jos ei osaa lastaan kasvattaa ilman väkivaltaa.Itse olen saanut joskun selkäsaunaa, enkä ikinä unohda sitä! juoksin karkuun ja huusin äitiä apuun.Sain traumat.Voisin verrata sitä kuoleman pelkoon.
se ei auta.Äitinikin on sen myöntänyt.Isä oli se joka antoi selkään.Äitini hoiti tukkapöllyt.Ja poti siitä aina huonoa omaa tuntoa.
aijoo, ja kuri on vanha suomalainen sana, se on tullut siitä kun lehmiä ohjataan laitumelle, pidetään "kurissa".Ettei lehmät eksy.Kuri ei tarkoita piiskaamista.

 
koivuniemenherra
Jos sallii kurinpitokeinona piiskaamisen tms., niin eikö se kynnys antaa puolustuskyvyttömälle lapselle remmistä alene? Mistä piiskaa antava tietää antavansa hyvästä syystä lapselleen selkää? Mitä ovat ne hyvät syyt? Mikä on oikea määrä piiskaa lapselle, jotta se tehoaa? Katoaako ruumiillisen kurituksen teho esim. rasavillin lapsen kohdalla, joka jatkuvasti tekee pahojaan? Jos kurituksen teho alenee, niin lisäättekö esim. piiskan iskuja tai voimaa, jota käytätte iskuihin? Annatteko lapselle selkään ollessanne raivon vallassa, vai odotatteko oman mielenne laantumista ennen toimitusta?

Jos kerta on hyväksyttävää antaa lapselle selkään aikuisen toimesta, niin eikö silloin tasapuolisuuden merkeissä aikuisia ihmisiäkin tulisi rangaista vääristä/laittomista/yleisen moraalin vastaisista teoista kurittamalla ruumiillisesti kuritettavaa paljon vopimakkaamman ja isomman ihmisen toimesta? Esim. näpistyksestä saisi viisi remmin iskua takamukselleen varoitukseksi.

Olisiko sinusta itsestäsi mukava saada koivuniemenherrasta takamuksillesi, kun esim. olet kaksi kertaa peräjälkeen tehnyt jotain väärin töissä tai pettänyt puolisoasi jo toisen kerran. Auttaisikohan se asiaan?

 
Neitsytkala


tapahtui kerran linja- autossa...

Nuori (parikymppinen) poika matkusti linja-autossa ja vastapäätä istui äiti viisivuotiaan pojan kanssa.Pikku poika kiekkui penkissä ja potki vastapäätä istuvaa nuorta.Äiti ei välittänyt tästä mitään vaan antoi kullannuppunsa jatkaa riehumista ja kanssamatkustajien kiusaamista.Aikansa tätä sirkusta seurattuaan ,nuori sylkäisi äitiä kasvoille.Johan tuli äitiinkin elämää....Raivottuaan nuorelle ,äiti kysyi miksi sinä noin teit.Nuori vastasi:"minäkin olen vapaan kasvatuksen uhreja."

Järki käteen kasvatuksessa!

 
Järkyttynyt
Järkyttäviä kirjoituksia täällä!

Ettekö te oikeasti tiedä tai välitä edes siitä, että lapsen lyöminen tai muu kurittaminen on RIKOS?!

Ettekö saa lapsianne muuten tottelemaan? En todellakaan itsekään ole minkään vapaan kasvatuksen kannattaja. Että lapsi saisi vaikka potkia muita ihmisiä bussissa - kuten edellinen kirjoittaja kirjoitti!

Jos lyömään lähdetään, niin vanhempi kyllä menettää lapsen silmissä kunnioituksensa. Miettikääpä tätä. Ja miten sen jälkeen voitte sanoa lapselle, että lyöminen on väärin ja lyödä ei saa?

Kurittaminen on alistamista. Miettikääpä myös sitä, mikä on tilanne sitten, kun itse olette fyysisesti lastanne heikompia ja kenties lapsenne armoilla - joskus vanhana.

Jos tekeekin mieli lyödä lasta - hakekaa apua vaikka oman neuvolan terveydenhoitajalta! Kynnys lyömiseen madaltuu koko ajan, jos lyö!
 
Eitiukkapipo
ite en antais tuppivyöstä.pienenä sain tukkapöllyä ja luunappeja ja annan myös omalle pojalle jos ei puhe,huonearesti yms. auta, yleensä auttaa ja se siitä.En hyväksy lastensa hakkaajia, mutta ei ois itellekään pahitteeks tukistaa itseesä välistä kun tulee tehtyä vääryyttä töisia ihmisiä kohtaan ja sanottua tyhmästi.Järkeä käteen ja kohtuus kaikessa.Nykyään tuo lakihomma on menny liian pitkälle ku ei luunappiakaan saa antaa.
 

eikös sellainen vanha sanonta ole olemassa, että

"joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee"?

Näin se kyllä valitettavasti on monen nykylapsen/nuoren kohdalla. Surullista katsoa sellaisia lapsia, jotka saavat kaiken mitä haluavat, kohtelevat/puhuttelevat itseään vanhempia ihmisiä miten sattuu, rikkovat paikkoja/yhteisiä tiloja, haistattelevat, jne. jopa omille vanhimmilleen sellaisessa iässä, jossa lapsen/nuoren ei edes uskoisi taitavan sellaisia sanoja. Asiaa kannattaa ajatella lähinnä lapsen kannalta: Kuinka rankkaa lapsella tulee olemaan sitten, kun muu maailma ei kohtelekaan kuten oma äiti tai isä vapaasti kasvanutta kullanmuruaan. Siinä lapsi vasta kärsii, koska maailma ei toimi niin, että samainen kullanmuru saisi tahtonsa aina läpi.
 
itse sain lapsena remmistä per.seelle ja siitä jäi todellakin traumat! kärsin vieläkin paniikkihäiriöistä enkä luota miehiin. en uskaltaisi varmaan asua saman katon alla jonkun miehen kanssa.. tunnen vieläkin vihaa isääni kohtaan enkä todellakaan kunnioita häntä. et hakatkaa vaan
 
hi-5
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.10.2005 klo 23:43 Jessica-81 kirjoitti:
eikös sellainen vanha sanonta ole olemassa, että

"joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee"?

Näin se kyllä valitettavasti on monen nykylapsen/nuoren kohdalla. Surullista katsoa sellaisia lapsia, jotka saavat kaiken mitä haluavat, kohtelevat/puhuttelevat itseään vanhempia ihmisiä miten sattuu, rikkovat paikkoja/yhteisiä tiloja, haistattelevat, jne. jopa omille vanhimmilleen sellaisessa iässä, jossa lapsen/nuoren ei edes uskoisi taitavan sellaisia sanoja. Asiaa kannattaa ajatella lähinnä lapsen kannalta: Kuinka rankkaa lapsella tulee olemaan sitten, kun muu maailma ei kohtelekaan kuten oma äiti tai isä vapaasti kasvanutta kullanmuruaan. Siinä lapsi vasta kärsii, koska maailma ei toimi niin, että samainen kullanmuru saisi tahtonsa aina läpi.
Minä en ymmärrä ajatusta, että lapset, joita ei kuriteta ruumiillisesti, olisivat huonokäytöksisiä. Yhtälailla niitä "kurittomia kakaroita" on niissäkin, joita läpsitään tai napsitaan kotona. Meillä ei lyödä, mutta tiukat rajat ovat olemassa ja nitä noudatetaan.

Omasta mielestäni Suomessa ollaan oikealla linjalla, kun lapsien ruumiilliseen kuritukseen ollaan kiinnitetty huomiota. Ei sitä tule ajatelleeksikaan, miten monta lasta vuosittain kuolee kotona tapahtuvaan pahoinpitelyyn maissa, joissa lyöminen on yhteiskunnallisesti sallittua. Aika moni sanoo, että on liioittelua, ettei lapsille saa antaa edes luunappeja, mutta jos "pieni" lyöminen sallittaisiin, niin pian oltaisiin hyväksymässä myös isompia juttuja. Ei tuollaiselle asialle voi kääntää selkäänsä.

Moni sanoo, että on itsekin saanut selkäänsä, eikä siitä ole koitunut mitään haittaa. Minun mielestäni on, jos nämä ihmiset hyväksyvät lastensa lyömisen. Viittaaminen ikivanhoihin sananlaskuihin on höpöhöpö-hommaa.
 
Kaukomaija harmaana
En hyväksy väkivaltaa ja mielestäni tukostaminen on jo sitä. Oma typy 11kk ja olen vienyt pois tilanteista joissa ei saisi olla esim. kukkia syömästä. Yrittää uudelleen...haen pois. Itseäni on pienenä tukistettu ja lyöty...raivoni ja vihani vain kasvoi. Mielestäni väkivalta lasta kohtaan...läimäytyksetkin eivät ole rajojen asettamista lapselle vaan vanhempien omien suuttumuksien purkamista, kun lapsi ei tee niinkuin vahemmat haluaisivat.

Olen nähnyt sivusta kuinka eräässä perheessä lapsia tukistettiin niin että hiukset lattialle pölysi, äiti kiljui ja huusi lapsille ja lapset itkivät turvattomana! Kuinka lapsi voi luottaa vanhempiinsa ja hakea turvaa samoilta ihmiseltä jotka heille aiheuttaa kipua??? Ei lapsi ainakaa lyömällä opi. Oppii vaan itse lyömään. Kyllä mullaki luottamus menisi mieheeni, joka minua läimäyttelisi jos asiat ei kenisi hänen pillin mukaansa :ashamed: En halua lapseni elävän pelossa vaikka rajat asetankin...mutta rajat voi asettaa ilman väkivaltaa :attn:
 
juuh
Itse olin saanut remmistä ja lapsikin on saanut jos muu ei ole auttanut. Meillä lasta ensin varotellaan ja yritetään selvitä puhumalla, mutta jos ei auta niin sitten lasketaan siinä saa vielä muutaman armahduksen ja miettimis tauon. Mutta jos kolmonen on sanottu niin sitten tulee pyllylle. Useimmiten ottaa selkäänsä kerran ja sitten tottelee.
 

Viestissäni en suinkaan sanonut, että esim. lapsen lyöminen olisi oikein, ei todellakaan ole. Ei lapsi ymmärrä miksi lyödään. Myöskään luunapit eivät ole oikea tapa kurittaa lasta, eikä remmistä antaminen. Sen sijaan _pieni_ tukistus lapsen ollessa täysin holtiton ei mielestäni pahoinpitelyn rajaa millään tavalla ylitä. Se ei vahingoita lasta, ei jätä jälkiä, jne. Lapsen on myös opittava, että kaikella on seurauksensa, ja että vanhempiaan/tarhan opettajiaan/vanhempia siskojaan/isovanhempia/vieraita ihmisiä kohtaan ei voi käyttäytyä aivan miten huvittaa. Rakkautta on asettaa rajat kärjistämättä asiaa sen enempää. On ihan turhaa puhua jostain maista, joissa lapsia hakataan - Suomessa tuskin kukaan niin tekee, tai sitten siihen puututaan lastensuojelun keinoin.
Myös se, että lasta suojellaan aina mielipahalta jättämällä ko. kurituskeino pois, ei sekään ole hyvä. Jos lapsi ei opi, että kukaan ihminen ei voi aina olla se, joka tuo pelkän hymyn huulille, niin miten lapsi voi käsitellä esim. aikuisena työelämässään kokemia pettymyksiään, kun toisena päivänä pomo onkin mukava setä ja toisena raivoroosna.

Tosin esim. uhmaikäiseen toimii varmasti paremmin se, että jättää yksin raivoamaan (periaatteella kyllä se kohta sieltä kaupan lattialta nousee ja perään juoksee). Vauvaikäiseen en käyttäisi minkäänlaisia keinoja, kun niin pieni ei siitä mitään voi ymmärtää.

Ei se rakkauttaa muuta, jos esim. parisuhteessa riidellään. Samoin lapsen tulee oppia, että välillä aikuinen ei ole niin mukava, mutta rakastaa silti.

Tätä mieltä olen, mutta jokaisella on tietenkin oma tapansa kasvattaa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.10.2005 klo 23:43 Jessica-81 kirjoitti:
eikös sellainen vanha sanonta ole olemassa, että

"joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee"?

Näin se kyllä valitettavasti on monen nykylapsen/nuoren kohdalla. Surullista katsoa sellaisia lapsia, jotka saavat kaiken mitä haluavat, kohtelevat/puhuttelevat itseään vanhempia ihmisiä miten sattuu, rikkovat paikkoja/yhteisiä tiloja, haistattelevat, jne. jopa omille vanhimmilleen sellaisessa iässä, jossa lapsen/nuoren ei edes uskoisi taitavan sellaisia sanoja. Asiaa kannattaa ajatella lähinnä lapsen kannalta: Kuinka rankkaa lapsella tulee olemaan sitten, kun muu maailma ei kohtelekaan kuten oma äiti tai isä vapaasti kasvanutta kullanmuruaan. Siinä lapsi vasta kärsii, koska maailma ei toimi niin, että samainen kullanmuru saisi tahtonsa aina läpi.
ei vapaa kasvatus tarkoita sitä, että lapsi saa mitä haluaa. eihän niin "oikeassakaan" elämässä käy. kun lapsi havaitsee, miten maailma toimii, se ei ole hänelle rankkaa vaan opettavaista. tässä on vapaan kasvatuksen ydin!
 

Yhteistyössä