ruuista...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kokkikolmonen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kokkikolmonen

Vieras
Vesseli täyttää viikon päästä maagiset yks vee ja mammaa on alkanut askarruttamaan tuo syömispuoli...

Eli voiko nyt sitten käyttää ihan samoja mausteita (suolaa,voita,pippureita,lihaliemikuutioita...) kun mitä aikuisetkin syö??? Tähän asti oon tehny vielä lapsen ruuat erikseen, mutta kyllähän se helpottais kun päivässä selviäisi yhdellä ruuanlaittokerralla...

Ja muutenkin mitä ruokia syötätte...? Ja minkälaisina palasina tarjoilette, muussatteko haarukalla, tehosekottimella...? APUA!

Ja välkkärivinkkejä kans kiitos! Ei tahdo enää tuo hedelmäsose riittää, menee kerralla ainakin kaks purnukkaa...

meillä poika 1v1vk ja syö ihan samaa kun me muut kaikkine mausteineen, suolaa yritän laittaa hieman vähemmän kun ennen ja haarukalla olen sössännyt, välillä myös tehosekottimella, riippuu vähän ruuasta ;)
niin unohtu nnoista välipaloista kirjottaa =)
meillä poitsu syö välipalaksi esim. viiliä, jugurttia, rahkaa, muroja, banaania tai muuta vastaavaa

Meillä kuopus nyt 11,5 kk ja viime viikolla tein päätöksen, että enää en osta purkkisoseita vaan lapsukainen saa siirtyä syömään samaa ruokaa mun ja isosiskonsa kanssa.

Nyt siis teen tasan sitä, mitä tähänkin asti olen tehnyt ruuaksi, ainoastaan makkaraa ja nakkeja olen vielä vähän vältellyt (kun sisältävät niin kovin paljon suolaa ja nitriittiä-nitraattia-kumpaa-lie). Käytän siis tasan samoja mausteita kuin tähänkin asti olen ruuanlaitossani käyttänyt, vähän olen suolaa toki yrittänyt laittaa vähemmän, mutta näyttää lapsillekin maistuvan ruoka paremmin kun siinä hiukan suolakin maistuu.

Ruuan palastelen pieneksi ihan veitsellä ja haarukalla, en siis mitenkään kovin pieniksi paloiksi, mutta sen verran, että pelkillä ikenillä sitä pystyy syömään kun poskihampaita ei vielä ole. Purkkiruuissakin on suurimmat palat esim perunaa noin 2x2 mm kokoisia ja sen kokoisiksi olen noi omatkin pöperöt jättänyt. Katson vaan, että esim mistään leivitetystä (vaikka kalapuikoista) ei jää mitään tosi kovia palasia ruokaan.

Välipalaksi menee hedelmäsose, jos ei muuta ole. Yleensä paremmin maistuu tuore hedelmä, murot (joita saa syödä sormiruokana itse pienestä kiposta, ei siis maitoa päälle), leivän pala, viili ja jugurtti...

Olen itse välttänyt lihaliemikuutiota ja käytän kasvisliemikuutioita.Vähän suolaa,lisätään sit aikuiset omille lautasille.
Välipalana meillä syödään viiliä,jugurttia,voileipää,sämpylöitä,muroja,mysliä,soppaa,vispipuuroa tms.Joskus vaikka pannaria :)

...vielä sen verran noista valmisruuista, että uskaltaako antaa valmispakasteita (esim.kalapuikkoja), valmislaatikoita, italianpataa jne...? Vai teettekö kaikki alusta loppuun itse? Entäs se ruskistaminen, tähän asti on kaikki ruuat keitetty...

Kuten sanoin jo tuolla aikaisemmin, teen tasan samanlaista ruokaa ja sillä tavalla kuin normaalistikin. Eli paistan, jos on paistettavaa ruokaa ja keitän, jos on keitettävää. Joskus syömme "saarioisten äitien ruokaa" eli jotain valmista ja sitä syö silloin myös meidän kuopus. Myös pakasteet kuten kalapuikot yms on ruokavaliossa mukana.

Siis kirjaimellisesti: 1-vuotiaana lapsi voi siirtyä syömään samaa ruokaa muun perheen kanssa! Ja näin olemme tehneet.

(Toki järjen käyttö on sen verran sallittua, että mitään tulista chili-jalapeno-ruokaa nyt ei välttämättä kannata ihan heti alkaa tarjoamaan lapselle ja tosiaan sitä ylimääräistä suolaahan pitäisi meidän aikuistenkin välttää...)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.09.2005 klo 13:37 kokkikolmonen kirjoitti:
...vielä sen verran noista valmisruuista, että uskaltaako antaa valmispakasteita (esim.kalapuikkoja), valmislaatikoita, italianpataa jne...? Vai teettekö kaikki alusta loppuun itse? Entäs se ruskistaminen, tähän asti on kaikki ruuat keitetty...

kyllä meillä muksu syö samaa valmisruokaa kun mekin, jos sellasta on,esim. italianpadan teen pussista ja hyvin maistuu pikku-miehellekkin, samoin syö myös pakkasesta kalapuikkoja ja välillä myös ostan poikaa varten esim.saarioisten valmisruokaa, jos on tilanne että ruoka ei ole valmista just pojan ruoka-aikaan =)

Yhteistyössä