Rutikuivat limakalvot ja synnytys? Kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja synnyttämään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

synnyttämään

Vieras
Onko kellään kokemusta synnyttämään lähtemisestä, kun emättimen limakalvot ovat ihan rutikuivat?

Mulla siis toinen raskaus nyt, rv 40+ eli synnytys lähenee, luonnollisesti tai käynnistettynä. Ensimmäinen synnytys meni hyvin, ilman tikkejä tai nirhaumia.

Nyt on kuitenkin pahasti alkanut vaivata emättimen kuivat limakalvot. Ovat siis tulipunaiset, kirvelevät ja vertakin vähän tuli pyyhkiessä. Hain apteekista voidetta, suositteli Vagisan-nimistä, ja ehkä se vähän jo auttoikin noihin ulko-osiin. Mutta ihan emättimen suulla limakalvot ovat edelleen tosi kipeät.

Kaksi kysymystä:
1) Olisiko vinkkejä paremmasta rasvasta/öljystä?
2) Altistaako kuivat limakalvot repeämille tai kivuliaammalle ponnistusvaiheelle?

Kiitos kommenteista :)

Ei ole kokemusta, mutta tämä aine ei ainakaan ärsytä.
yBYI.jpg

Ceridalia mulla olikin pullo kaapissa. Ehkä kokeilen sitä. Jotenkin tuntuu luontevalta, että öljy kosteuttaisi vielä paremmin kuin vesi-öljy-seos.

Olisko muilla kokemusta/vinkkejä?

Tulee mieleen oisko sulla joku tulehdus siellä hiiva tms. Kun raskaushormonit kyllä pitäis pitää alapää ekstrakosteana ja hyvässä kunnossa, imetysaikana toki sitten voi olla kuivuutta.

Unohda kalliit rasvat ja voiteet. Mulla oli limakalvot raskausaikana tulipunaiset ja kuivat. Tulehdukset oli hoidettu, mutta silti. En pystynyt edes vessapaperia käyttämään, kun sekin ärsytti. Vessakäynnin jälkeen huuhtelin alapääni haalealla vedellä ja kuivasin käsipyyhkeeseen. Sitten vielä sipaisin hieman maitorahkaa "voiteena" ja pikku hiljaa limakalvot rauhoittuivat.

Maitorahka vähentää turvotusta ja viilentää. Kannattaa ottaa mahdollisemman rasvaista rahkaa, itse käytin 40%. Ja ennen tätä kokeilua oli kaikki rasvat sun muut kokeiltu. Kunnes eräs gynekologi sitten kehoitti kokeilemaan, kun sillä tilanne ei ainakaan pahenisi.

Ääh joku tulehdus tähän saumaan oliskin todella hyvä :/ Eipä käynyt edes mielessä.

Ottavatkohan äitipolille jo näytille vai täytyykö käydä yksityisellä? Ollaan just ruokakaupassa et pääsen soittamaan vasta myöhemmin.

Ei kyl kieltämättä ole sellainen olo, että haluaisin synnyttämään tällä alapäällä!