ruskea kastike

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pöö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No niin siis toi minun RUSKEAKASTIKE ei nyt mennyt ihan niin kuin pitää...

-Laita rasvaa joko voita tai itse käytän Margarariinia.
-Sit tietysti vehnäjauhoja, itse laitan noin, summan mutikassa.
-anna heidän ruskettua hetken yhdessä.
- ja tärkein kuumaa vettä, itse laitan aina vedenkeittimen päälle, ja
sit kuumaa vettä päälle ja koko ajan hämmennä, jos menee liian paksuksi niin lisää sitä kuumaa vettä,
Maustan itse lihaliemi-kuutiolla ja lopuksi tilkka kermaa, jos ei ole niin tilkkanen maitoa...

HYVÄÄ TULEE... :wave:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.08.2005 klo 23:26 maukunen kirjoitti:
No niin siis toi minun RUSKEAKASTIKE ei nyt mennyt ihan niin kuin pitää...

-Laita rasvaa joko voita tai itse käytän Margarariinia.
-Sit tietysti vehnäjauhoja, itse laitan noin, summan mutikassa.
-anna heidän ruskettua hetken yhdessä.
- ja tärkein kuumaa vettä, itse laitan aina vedenkeittimen päälle, ja
sit kuumaa vettä päälle ja koko ajan hämmennä, jos menee liian paksuksi niin lisää sitä kuumaa vettä,
Maustan itse lihaliemi-kuutiolla ja lopuksi tilkka kermaa, jos ei ole niin tilkkanen maitoa...

HYVÄÄ TULEE... :wave:

Itse teen samalla ohjeella, paitsi että laitan kylmää vettä. Pannulta kaadan kastikkeen kattilaan ja vispilällä sekottelen ja lisään vettä tarvittaessa.

Näin teen minä välillä muutellen ja hyvin onnistuu olkookin mikä pannu tahansa

Ruskea peruskastike

2 rkl voita
3 rkl vehnäjauhoja
5 dl vettä
(puolikas lihaliemikuutio)
ripaus suolaa
ripaus valko- ja maustepippuria

1. Kuumenna paistinpannu kevyesti.
2. Sulata rasva pannussa ja lisää siihen jauhot.
3. Sekoita jauhoja koko ajan ja ruskista ne pannussa tasaisella lämmöllä hitaasti pähkinänruskeiksi.
4. Sianlihakastikkeessa voi korvataan rasvaisilla siankylkiviipaleilla, jotka paistetaan.
5. Jauhot lisätään sianlihasta tulleeseen rasvaan.
6. Lisää puolet nesteestä kerralla koko ajan hyvin sekoittaen.
7. Lisää loppuneste vähitellen.
8. Sekoita kastike tasaiseksi ja hauduta hiljalleen 15 minuuttia.

voit muuntaa lisäämällä joukkoon:
Paistettua sipulia, paistettuja sieniä, purjoa tai ruohosipulia, kinkkua, paahdettua jauhelihaa, lenkkimakkaraa tai nakkeja, tomaattisosetta, sinappia, maustekastikkeita: HP, Worchestershire yms., paistettua maksaa, kaprista, suolakurkkua, lihapyöryköitä tai paistettua lihaa.

Mulla on "ihan omat" ohjeet kastikkeen tekoon, kun en ole mikään hyvä kastikkeen tekijä. Laitan pannulle sipulimurskan kanssa jauhelihat, lihasuikaleet, lihapullat, makkarakuutiot tai mitä kastiketta nyt millonkin tulee tehtyä. Kypsennän lihat tms. öljyssä ja vehnäjauhoja joukkoon. Jauhot saa vähän ruskistua, sitten kaadan koko hoidon kattilaan ja perään vettä ja liha/kanaliemikuutio + mausteita. Kastike saa kiehua hiljalleen vielä jonkun aikaa. Kun jauhot laittaa muun pöperon joukkoon, ei tule paakkuja kastikkeeseen.

Yhteistyössä