Rupesin tässä miettimään, että johtuukohan mun asenne tähän mun ylipainoon siitä, että...

Scarlett O Harava

Tunnettu jäsen
17.08.2004
61 304
187
63
...mä olen elämässäni kokenut paljon vakaviempiakin asioota. Mä en vain jotenkin osaa stressata tätä painoa ja ajattelen, että se tippuu kun tippuu.

Paino mulla on mitä on, mutta mulle on painoa tärkiempää se, että en enää ikinä sairastuusi syöpään, mun toista lonkkaa ei tarvisi leikata, säästyysin niiltä sairauksilta joille syöpähoidot on mut altistaneet. Kilpirauhasen vajaatoiminta on mulle pieni juttu, mutta sydän mua mietityttää, koska pulssi mulla on yleensä joku 39 (eli aivan liian matala ) ja mulla on rytmihäiriöötä.

Mulla on elimistö kärsinyt niin paljon syöpähoitojen takia, että joku ylipaino ei jaksa stressata mua. Mut on saatu terveeksi syövästä kaksi kertaa, mutta siitä on hoitojen takia seurannut kaikkia muuta.

Eikä kiitos mitään päänaukomista.

Mä katselin tässä noita Mma Ramotswe -dvd:itä, joita äitini sai joululahjaksi ja ajattelin, että kylläpä tää nainen oli ylipainoisena ja meikittömänä mun silmään miellyttävämpi kuin samassa sarjassa esiintyvät kuivakat ja kipakat naiset.

Ja ei, en tarkoita, että laihuus tekisi naisesta aina samanlaisen. Ei lihavatkaan aina ole leppoisia tms. Vaan enempi sitä haen, että ei se ulkonäkö tai siitä hössöttäminen, vaan se ihmisen sisäinen puoli näkyy myös ulkoa. Se on sama vaikka kasvais sarvet ohimoilla, jos ihmisen seurassa on hyvä ja helppo olla.

itsekkin olen sairastanut keskivaikean masennuksen ja lapsuus ei ollut helppo.

ylipainoa on ja se nyt ei ole maailman pahin asia. koko ajan sitä tiputan ja normaalipainoa tavoittelen..

yleensä vähän kovempia kokeneemmat pistävä elamää tärkeysjärjestykseen :D

Laihduttamisen aloittaminen vaatii niin vakaan päätöksen ja tiukkaa otetta että helpompaa on keksiä tekosyitä, miksi ei alkaisi. Ei tietenkään ylipaino ole maailman vakavin asia, mutta kuitenkin haitallista ja koska siitä todellakin omin neuvoin voi eroon päästä niin se onnistuisi kyllä ilman mitään tekosyitäkin -mutta kukapa ei mielummin kertoisi kaikille olevansa itsensä kanssa sinut, ennemmin kuin että ei pysty olemaan herkuttelematta ja liikkumaan enemmän?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Laihduttamisen aloittaminen vaatii niin vakaan päätöksen ja tiukkaa otetta että helpompaa on keksiä tekosyitä, miksi ei alkaisi. Ei tietenkään ylipaino ole maailman vakavin asia, mutta kuitenkin haitallista ja koska siitä todellakin omin neuvoin voi eroon päästä niin se onnistuisi kyllä ilman mitään tekosyitäkin -mutta kukapa ei mielummin kertoisi kaikille olevansa itsensä kanssa sinut, ennemmin kuin että ei pysty olemaan herkuttelematta ja liikkumaan enemmän?

Niin tuota noin mä en keksi mitään tekosyitä, kun mua ei vain stressaa tämä asia. Kyllä mä sen tiedän, että ylipaino on huono asia, mutta mun elämässä nyt vain on ollut paljon huonompiakin asioota.

Luitko sä oikeasti ajatuksella mitä Scarlett kirjoitti. Teepä se ihan uudestaan.

Minä ymmärsin sen tasan niin, että elämässä on paljon tärkeämpiäkin asioita kuin paino ja että oikeasti ja aidosti Scarlettilla on arvot järjestyksessä. Se, että on ollut vakavasti sairas saa varmasti arvostamaan jo elämää, ystäviä ja läheisiä. :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Niin tuota noin mä en keksi mitään tekosyitä, kun mua ei vain stressaa tämä asia. Kyllä mä sen tiedän, että ylipaino on huono asia, mutta mun elämässä nyt vain on ollut paljon huonompiakin asioota.

No ei tietenkään stressaa kun olet asian ittelles selittänyt noin. Luulet ilmeisesti, ettei kenelläkään muulla laihduttajalla elämässään ole mitään huonompiakin asioita kuin ylipaino? Taatusti on, mutta kun laihduttaa voi silti.

Jos joku ei halua laihduttaa, ok, oma asia. Mutta kaikenlaiset lässyn-lässyn selittelyt -älkää viitsikö.

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:

Luitko sä oikeasti ajatuksella mitä Scarlett kirjoitti. Teepä se ihan uudestaan.

Minä ymmärsin sen tasan niin, että elämässä on paljon tärkeämpiäkin asioita kuin paino ja että oikeasti ja aidosti Scarlettilla on arvot järjestyksessä. Se, että on ollut vakavasti sairas saa varmasti arvostamaan jo elämää, ystäviä ja läheisiä. :flower:

Kiitos, sä ymmärsit just sen mitä mä tarkootin.

No ei tietenkään stressaa kun olet asian ittelles selittänyt noin. Luulet ilmeisesti, ettei kenelläkään muulla laihduttajalla elämässään ole mitään huonompiakin asioita kuin ylipaino? Taatusti on, mutta kun laihduttaa voi silti.

Jos joku ei halua laihduttaa, ok, oma asia. Mutta kaikenlaiset lässyn-lässyn selittelyt -älkää viitsikö.

Mä olen sitten aivan epänormaali koska mä en jaksa märehtiä jotakin painoa.

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:

Ai laihduttajako ajattelekin vain omaa napaansa ja arvot on pielessä? No huh huh mitä skeidaa... Äiti laihduttaa ja elämäntavat paranee -eikö se ole esim. omalle lapselle aika tärkeää???

Miten niin et märehdi? Jos et itse olisi kirjoitellut täällä ylikiloistasi ja laihdutusyrityksistäsi niin mistä esim. minä tietäisin koko sun ylipainostas mitään? Naapurisiko se on niistä täällä märehtinyt?

Tai sitten sä vaan saat sairauksistasi syyn olla lihava, eikä sun "tartte" laihduttaa koska olet kokenut kovia asioita. Kiistaton tosiasia on kuitenkin se, että ylipaino altistaa sinut vielä uusillekin sairauksille, joten mielestäni sinulla olisi tätä taustaasi vasten ajateltuna erityisen perusteltu syy laihduttaa.

Miten niin et märehdi? Jos et itse olisi kirjoitellut täällä ylikiloistasi ja laihdutusyrityksistäsi niin mistä esim. minä tietäisin koko sun ylipainostas mitään? Naapurisiko se on niistä täällä märehtinyt?

Asioosta voi kertoa, mutta ei niitä tarvitte silti märehtiä ja murehtia.

Alkuperäinen kirjoittaja mari:
Tai sitten sä vaan saat sairauksistasi syyn olla lihava, eikä sun "tartte" laihduttaa koska olet kokenut kovia asioita. Kiistaton tosiasia on kuitenkin se, että ylipaino altistaa sinut vielä uusillekin sairauksille, joten mielestäni sinulla olisi tätä taustaasi vasten ajateltuna erityisen perusteltu syy laihduttaa.

Ei sitten näköjään joillakin mene tajuntaan ollenkaan. Kun mä aivan oikiasti jaksa stressata mun painoa. Mä tiedän, että mun paino ei ole hyvä, mutta ei mulla ole kauhiaa tarvetta tiputtaa sitä. Se tippuu kun tippuu, kyllähän sitä ehtii.

Kyllä mun terveysongelmat johtuu syöpähoidoosta, samat ongelmat mulla olisi vaikka olisin normaalipainoonen.

Mulla taas on takana painajaismainen raskaus, jossa lapsen menettäminen oli hyvin lähellä ja iso, ruma, kuoppainen arpi vatsassa ei häiritse ollenkaan edes bikinit päällä (vaikka näkyiskin). Joskus nuorempana olisi häirinnyt senkin edestä!

Tää ei nyt ollut ehkä paras vertauskuva, mutta sinnepäin... :)

Alkuperäinen kirjoittaja mari:

Niin. Siis tuo elämänarvot järjestyksessä -argumentti on tosiaan aika järkyttävä tässä tapauksessa. Jotenkin, kaikkien vaivojen jälkeen, luulisi vaalivan sitä terveyttä kun sitä edelleen, kaiken jälkeen on. Esim. se tekolonkka ei varmasti tykkäisi huonoa jos sille vastaisikin jokunen kilo vähemmän?

Alkuperäinen kirjoittaja varmasti totta:
Mulla taas on takana painajaismainen raskaus, jossa lapsen menettäminen oli hyvin lähellä ja iso, ruma, kuoppainen arpi vatsassa ei häiritse ollenkaan edes bikinit päällä (vaikka näkyiskin). Joskus nuorempana olisi häirinnyt senkin edestä!

Tää ei nyt ollut ehkä paras vertauskuva, mutta sinnepäin... :)

Arpeen auttaisi kauneusleikkaus, mutta minusta tuollainen arpi ei ole ruma vaan merkki siitä että olet lapsen maailmaan saanut :)

Ylipainosta eroon pääsemiseen taas ei tarvita kauneusleikkauksia, ja ylipaino suurimmaksi osaksi on tullut ihan omien huonojen ruokailutottumusten kautta. En suoraan vertaisi näitä kahta asiaa.

Yhteistyössä