Ruokien uudelleen lämmitys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hanna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hanna

Vieras
Olenko huono äiti, kun tarjoan lapselleni joskus uudelleen lämmitettyä ruokaa ? Kaikkien purkkien kyljessä lukee, että yli jäänyt ruoka/tutteli pitää heittää pois, mutta minusta tuntuu kamalalta tuhlaukselta heitää pois ruoka, josta on maisteltu muutama lusikallinen. Samoin tuttelia menee joskus vain pari hörppyä, jolloin laitan pullon jääkaappiin odottamaan seuraavaa ruokailua. On niin vaikea ennakoida menekkiä aina etukäteen. Olisi kiva tietää, muuttuuko ruoan bakteerikoostumus todella niin helposti vai onko tämäkin vain myynninedistämiskikkailua ? Olenko ainoa äiti, joka ei noudata ohjeita kirjaimellisesti ?

En usko mihinkään bakteerien yht'äkkiseen hyökkäykseen. Soseita olen lämmitellyt uudelleen, en kuitenkaan kuin kerran uudelleen.

Maitoa annan ensin huoneenlämpöisenä, kun avaan purkin, joten kaikki loput jääkaappiin. Maitoa en siis lämmitä enää uudelleen, koska on aika helposti pilaantuvaa. Todennäköisesti ei kuitenkaan tapahdu mitään, vaikka lämmittäiskin uudelleen.

Itse en kyllä enää lämmittäisi kerran lämmintettyä ja jäähtynyttä ruokaa, saatikka maitoa vauvalle enää uudestaan! Kun en itsellenikään.. Hygieniapassin suorittaneena tiedän, että ne bakteerit toden totta lisääntyy kovastikin, ja varsinkin maito on tosi herkästi pilaantuvaa! Ehkä ennemmin kannattaa ottaa aina vain pieni määrä maitoa ja lämmittää, ja sitten lisää jo tarvitsee..
Tietysti jokainen tekee tyylillään, tarkoitus ei ole tuomita, mutta ei se tosiaan ole mikään myynninedistämisikikka, vaan ihan tosiasia. Eihän kenenkään/mitään kerran jo jäähtynyttä ruokaa suositella lämmitettävän uudelleen.

kyllä ne bakteerit lisääntyy, mutta ei ne mitään niin vaarallisia ole. Hyvä vaan että tottuu pienestä pitäen vähän sietämään bakteereja. Kyllä itse ainakin syön monta kertaa lämmitettyä ruokaa uudestaan. No tuo maito on eri asia.

Mä olen ottanu sieltä purkista lautaselle aina sen verran kuin oletan menevän. Lisäilen sit sitä mukaa kun on tarvis, etenkin sellaisia soseita joita ei tartte lämmittää. Joskus on käyny niin, et kun olen lämmittänyt ruuan, niin lapsella ei olekkaan ollut vielä nälkä, eli ei ole syönyt oikeasti lusikallistakaan, niin jätän sen ruuan esim. tunniksi syrjään ja lämmitän uudelleen ja silloin se sit yleensä jo maistuukin.

Siis YÖK!! YÖK ja YÖK!! Lämmitätkö itsellesi useaan kertaan samaa ruokaa...

en ole mitään hygieniapassia suorittanut mutta johan se järkikin sanoo, ettei noin kannata tehdä.

toivottavasti et ollut tosissasi.

Yhteistyössä