Ruokavinkkejä 5kk ikäiselle..

Hei te, jotka valmistatte lapsellenne itse kiinteät!

Tähän asti olen syöttänyt vain purkkiruokia, mutta
nehän alkaa käydä kukkarolle, siispä ajattelin
alkaa vääntää pojalle itse ruoat.
Nyt tarvitsen vinkkejä kuinka niitä voisin tehdä!?
En ole niin avuton kuin kuulostaa :p
Mitä kaikkea syötätte ja millä sen soseutatte?
Onko järkevää pakastaa vanhoissa pilttipurkeissa,
sulaako helposti?

Sellaista kaikkea kaipailisin:)

 
Mie tein ihan niin että valkkasin muutaman kasviksen ja jonkun lihan tai kalan raaka-aineiks. Ideoita näihin sekoituksiin voi ottaa ihan niistä kaupan purkeista esim. tai onhan niitä ihan kaikkee ohjeitaki olemassa (varmaan tälläki palstalla hakemalla löytyy). Kuorin ja pilkoin ja keitin kypsäks. Sit vaan monitoimikoneessa pistin sileäks. Mie pakastin pilttipurkeissa, miusta oli näppärä, siihen vaan maalarinteipillä kylkeen että mitä sisältää. Otin aina edellisenä iltana sit seuraavaks päiväks sulamaan.

Kysy lisää jos mitä haluut tietää! Tässä nyt tämmönen karkea sepustus! :)
 
Mä taas tein niin että keitin ja soseutin kasviksia, kanaa, kalaa ja lihaa, pakastin ne jääpalarasioissa ja siitä sitte irrottelin jääpalat pakasterasiaan.

Sieltä sitte saattoi ottaa mitä milloinkin siihen annokseen tyyliin kuutio poroa, porkkanaa, kukkakaalta ja vaikka kaks kuutiota parsaa. Hyvän kokoiset annokset sai aikaan ja makuja vaihdeltua annokseen.
 
neitiperho
Mä oon nyt tehnyt niin että olen lihan/kanan valmistanut valmiiksi ja nämä pakastanut pieniin purkkeihin. Sitten kun teen ruuan tytölle olen käyttänyt tupperin microastiaa, jolla voi valmistaa perunat, porkkanat, kaalin yms. helposti ja nopeasti mikrossa. Eli ns. keitän porkkanaa, perunaa, kaalia, bataattia. Näitä sitten yhdistelen erilailla ajoittain. Sitten kun nämä valmiina olen ottanut sulamaan lihaa tai kalaa (mitkä valmiina mulla olleet sulamassa). Jonkin verran maitoa mukaan ja sitten olen käsivatkaimella soseuttanut kaikki keskenään muutamassa minuutissa. Siinä tulee yleensä valmistettua tytölle n. 2vrk ruoat samalla kertaa mikä jääkaapissa nyt sen verran juuri hyvin myös säilyy. Lämmittäessä ruokaa saatan lisätä hitusen maitoa sekaan että tulee vähän löysempää ruoasta. Liian kökkö ruoka ei kelpaa meillä.
 
Minä keitän kukkakaalit, porkkanat, parsakaalit, bataatit yms. mahdolliset kasvikset ja pakastan jääpala-astioihin.
Sitten seuraavana päivänä tyhjennän jääpalamuotit pakastusrasioihin ja lappu päälle mitä sisältää.
Lihat keitän ja soseutan sekä pakastan jo valmiiksi sellaisiin 2-3 päivän annoskulhoihin, jotka sitten tarpeen vaatiessa otan sulamaan edellisenä iltana jääkaappiin.

Soseutan ihan Bamix- sauvasekoittimella.

Kun kokoan ateria niin otan pakastetut tarveaineet sulamaan edellisenä iltana jääkaappiin.
Perunan annoksiin keitän aina noin 2-3 päivän välein ja se säilyy puhtaissa kulhoissa jääkaapissa juuri tuon ajan sopivasti.
Siihen päälle sitten lisään milloin mitäkin kasvista ja lihaa (mitä sitten olen sulattanutkin) ja lämmitän annoksen mikrossa.

Hedelmäsoseet olen ostanut kaikki vielä valmiina kaupasta (niitä kun ei meillä juurikaan suostuta syömään) paitsi banaanin.

Puuhakkaita ruokahetkiä vaan!
Kyllä siinä saa kattila jos toinenkin välillä porista...
Mutta mitä sitä ei tekisi sen eteen, jotta säästyy rahaa ja muksut saa turvallista kotiruokaa!
 
Heippa!
Esikoisen kanssa tein jääpalakuutioihin aina yhtä sorttia, josta oli "helppo" yhdistellä. Nyt kakkosen kanssa ei ole aikaa sellaiseen. Teemme äitiporukalla kerran kuussa pikkuisille ison erän "kunnon ruokaa", viimeksi kokkailimme risottoa, kasvissosekeittoa (okei, kasvissosetta), lihakeittoa ja karjalanpaistia. Kun tehdään iso määrä kerralla, voi esim. mausteita olla helpompi käyttää. Suosittelen kyllä.

Ja nuo ruuat siis lyödään sauvasekoittimella sekaisin, pilttipurkkeihin ja pakkaseen. Vinkkinä voin antaa (kerran noita jo tehneenä), että kasviksia kannattaa laittaa runsaasti. Menee paremmin sekaisin. Tai sitten tehdä erillisen "tukisoseen", jota voi käyttää soseutusvaiheessa. Eli keittää valmiiksi vaikka porkkanapaloja ja jos näyttää, ettei ruoka soseudu niin kuin haluaisit, lyöt joukkoon vain lisää vettä ja porkkanaa..

Laita vaikka YV:tä, niin laitan sinulle "reseptit", joita olen jo kokeillut ja joita olen ajatellut kokeilla.

 

Yhteistyössä