Riippuu tytön iästä toki paljon. Jos on 1-vuotias, eli voi syödä täysin samaa kuin tekin, niin.. Helppoa pureskeltavaa on esim. lasagne.. Juustokastike,tomaattipohjainen jauhelihakastike + levyt, siinä se.. Meillä tykätään. Sitten vaikka omatekoiset lihapullat kastikkeella + perunamuussia(ehkä mielummin opetellessa peruna muussattuna)... Minä tein aluksi jauhelihakeiton niin, että jauhelihasta osan pyöräytin tehosekoittimessa pienemmäksi, ja kun ruoka tuli lapsen eteen, mössäsin sitä vielä, kuitenkin niin, että pehmeät keittovihannekset jäi suunnilleen paloiksi..
Meillä on tykätty opetteluvaiheessa ruuasta, jota voi syödä kädestä. Se on mielenkiintoisempaa, kuin lusikasta ottaminen, ja siksi esim. lihapullan antaisin osittain ainakin syödä käsin. Leipä on hyvää harjoittelua pureskeluun myös!
Minä olen alkanut tehdä ystäväni hyvällä ohjeella nugetteja. Eli corn flakes-muroja tehosekoittimessa ihan hienoksi, siitä tulee kuorrute. Kanan rintafilettä ostan 1.5kg, josta tulee n. kaksi pellillistä nugetteja. Litra maustamatonta jogurttia ja mausteita, mitä nyt haluaa. Rintafileet toki paloiksi, kuinka isoja haluaa, sekin oman maun sanelemaa. Sitten kulhoon kanan palat + jogurtti ja mausteet ja 2h- yön yli(liha pehmenee jogurtissa mitä pidempään on, sitä paremmin). Kun ne on olleet tarpeeksi, pyöritellään kuorrutteessa ja pellille ja uuniin n. puoli tuntia..
Siinä ohje, josta meillä n. 1-vuotias on tykännyt. käsin syötävää ja muutenkin hyvää.. Syömisessä asiaa toki auttaa, jos äiti tai isä vieressä syö samaa ruokaa ja oikein kehuu sitä " onpa tosi hyvää, nam nam". Meillä poika alkaa heti syödä.
Kalakastike(ihan seitä tai lohta ja ruokakermaa) ja taas perunaa tms..
Keitettyjä vihanneksia(kukkakaali, porkkana..) Tietysti höyrytys on parempi, keittämällä tulee aika pahoja ja vetisiä)
Lihapata( Palapaistia tai paahtopaistia, porkkanapaloja, sipuli tai pari, maustepippuria, rosmariinia) Ne vaan hellalle, ruskistetaan lihat(ei kypsiksi), sekaan muut jutut, hetken kuullotus ja sen jälkeen vettä perään sopivasti. Sitten tunti, pari hellalla tai uunissa 180c...
TUota lihapataa meillä on syöty n. 8kk ikäisestä ja on suurta herkkua. Lihan saa helposti ihan pieneksi jos on tarvis, koska siitä tulee tosi mureaa..
Tänään söimme kanankoipia, riisiä ja siihen tein ruokakermasta currykastikkeen + nuo höyrytetyt vihannekset.
TOissapäivänä muksu sai pienen tortillan, koska mekin söimme. Ihan maustamaton jauheliha + kurkku-tomaatti-raejuustosekoitus ja pikkulätty..
Jauhelihakastike...
Makaronit on aika hyvä opetteluun kanssa. Niitäkin ensin ehkä käsillä tulee syötyä, mutta tuleepa pureskeluharjoitusta..
Kirjoittelen lisää, jos tulee mieleeni. Aa..heti tulikin. Olen tehnyt pari kertaa kanawokkia. Kanasuikaleita, pakasteesta espanjalaisia wokkivihanneksia, pikariisiä(jos haluaa nopeasti) ja sitten kookosmaitoa(on kyllä aika rasvaista, mutta voihan sitä vähän lantrata..)