Ruokavinkkejä taaperolle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mami
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mami

Aktiivinen jäsen
28.05.2004
1 062
0
36
Kertokaapa mitä teidän taapero päivittäin syö ? Teettekö itse vai syökö purkkiruokaa ? Entä välipalat. Meillä välipalana yleensä jukurtti tai banaani, pitäisi jo saada vaihtelua vaan mielikuvitus on köyhä; vinkkejä ! Puuro aamuin ja illoin hedelmäsoseen tai banaanin kera uppoaa tosi hyvin, peruna- yms. ruoka vähän heikommin. Poika 1 v 4 kk.

Meillä syödään sekaisin purkki sekä itse tehtyä.
Laatikot on suurta herkkua etenkin lohi ja kanalaatikko pojalle 1v1kk. Sormiruokien helmi on nuudelit, kana ja wokkivihannekset. Pojasta kivaa kun voi valkata mitä pistää milloinkin suuhun. Nuudelit on hassuja kun ovat niin pitkiä ja ohuita (äiti kyllä pätkii parin cm pätkiksi). Nämä on viellä helppo ja nopea valmistaa.

Meidän taapero syö lähinnä itse tehtyä, on kyllä hätävarana purkkiruokaakin kaapissa.
Keitot maistuu, samoin makaroonilaatikko ja muutkin laatikkoruuat ja padat. Puurot uppoaa myös ja keittelen myös erilaisia kiisseleitä, ne menee hyvin myös välipaloilla esim. viilin tai maustamattoman jugurtin kanssa. Tykkää myös karjalanpiirakasta, rinkeleistä, hedelmistä ja marjoista.Lleipää nakertaa melkein joka aterialla.
Nyt lyö ihan tyhjää, mutta jos tuosta jotain vinkkiä olis löytynyt.

Teen paljon keittoja: lohesta, seitistä, jauhelihasta, nakeista, makkarasta, siskonmakkarasta jne. Ne maistuvat hyvin! Lisäksi perinteisiä lihamurekkeita, lihapullia, makaronilaatikoita, lasagnea. Kanaa kermakastikkeessa ja riisiä tai nuudelia lisukkeena... Lihapataa possusta, joukossa kesäkurpitsaa ja paprikoita, peruna- ja bataattimuussia...

Toisinaan turvaudutaan purkkiruokaan, mutta pääasiassa teen itse. Joskus laitan myös kaupan valmisteista hyvät pöperöt esim. hernekeitto on suosikki ja maksalaatikko.

Välipalana annan hedelmäsalaattia, kiisseleitä, teen pikkumunakkaita (vihanneksilla tai muilla täytteillä), porkkana- ja pinaattilettuja (joko kaupan tai itsetekemiä), marja- ja hedelmärahkoja, viiliä, karjalanpiirakoita, lihapiirakkaa...

Mahdollisimman kattavasti erilaista, nyt on mielestäni otollinen aika opettaa eri makuihin. =) Myöhemmin nirsoilu vaan lisääntyy...

Meillä poika syö aivan samoja ruokia kun me, kaikki uppoaa. No sinihomejuusto, tuliset mausteet ja voimakas valkosipuli ei. Mutta siis normaali kotiruoka kylläkin. Kaikki pastaruoat on herkkuja, lihaperunasoselaatikko yksi parhaista. Keitot maistuu tosi hyvältä ja kaikki missä on makkaraa.

Välipala vähän riippuu päivän muista syömisistä. Mutta joskus voileipä, joskus rahka/jugurttia, viiliä, joskus vaan hedelmä. Appelsiini on suosikki tällä hetkellä. Mustikkakeitto muutamilla kypsentämättömillä kaurahiutaleilla maistuu tosi hyvin välkkärinä.

Ehkä kerran kahdessa viikossa tulee annettua purkkiruokaa, jos aikuisten ruoka sisältää noita aiemmin mainittuja tai ollaan tien päällä. Mutta muuten siis ihan samaa kuin mitä itsekin syömme. <br><br>

Yhteistyössä