Ruokaremontti hyvähiilariseksi- yritetään vielä kerran...ketään mukaan?

ihkuraksupoksu

Aktiivinen jäsen
17.09.2006
4 888
0
36
:ashamed: Siitä asti kun poika syntyi eli reilu 2v on ollut tarkoitus kadottaa tämä mahareppu, mutta se ei vaan onnistu. Olen tälläkin keskustelualueella pyörinyt parissakin pinossa, mutta tulokset on olleet aika heikot...

Liikkuminen kyllä onnistuu, käyn salilla 2-3 krt viikossa jolloin yleensä teen n. 1h treenin ja hiki lentää. Välipäivinä käyn reippaan tunnin kävelylenkin tai poljen stepperillä 20 min. Joskus olen polkenut tuon 20 min vielä salitreenin/lenkin lisäksikin. Yksi lepopäivä on yleensä viikossa.

Syömistä sen sijaan ei onnistu muuttaa |O Ja siinä se ongelma lieneekin. Kun käyn salilla, yleensä olenkin ihan älyttömän nälkäinen sen jälkeen. Mutta suurin ongelma on se että varsinkin aterian jälkeen tekee makeaa mieli ihan älyttömästi, ei siis silloin kun en ole syönyt, vaan silloin, kun massu on täysi :o
Toinen on iltanapostelu, ja syöminen ajan kuluksi ja tylsyyteen, itsensä viihdyttämiseksi...

Maha vaan kasvaa, en siis ole varsinaisesti ylipainoinen vaan vyötärönympärys kasvaa huolestuttavasti ja on 83-84 cm. Välillä turvotus on ihan järkyttävää. Mulla on aikuisiän diabetes sukurasitteena molemmin puolin ja ilmeisesti kehittymässä jo jonkinlainen insuliiniresistenssi. Miten että yrittäisin vielä muuttaa ruokavaliota vähä- ja hyvähiilariseen suuntaan. Samalla jättää kaikki kevyttuotteet pois, koska niissä on nopeilla hiilihydraateilla korvattu se rasva. Ikinä tämä maha ei ole ollutkaan tässä kunnossa ennen kuin söin kaiken kevyttuotteina |O

Mutta oliskos ketään lähdössä mukaan jos maanantaina aloitellaan? =)

Siis olen jo aiemmin ostanut tavallisen valkoisen makaroonin sijaan sitä tummaa, ja ruisleipää olen aina suosinut, tosin joskus toki vaihtelun vuoksi tulee syötyä esim. sämpylöitä. Peruna tietysti kuuluu ruokavalioon, niinkuin perussuomalaiseen ruokavalioon ylipäätään, tosin en oo koskaan erityisesti siitä välittänyt. Riisi on vielä tavan valkoista, täysjyväriisissä menee älyttömän kauan kun sitä kypsentää.

Mutta siis nuo kevyttuotteet. Esim. jugurtit. Luin juuri mitä mun kevytjugu sisältää: kolmea erilaista makeutusainetta, johanneksenleipäpuujauhetta ja muunnettua maissitärkkelystä, eli just niitä nopeita hiilareita (paitsi nuo makeutusaineet). Normaali jugussa tietysti olisi sitä sokeria ja normaali maidon rasvaa, mutta kun tuosta on rasva poistettu, on jäljelle jäänyt liru jollain sakeutettava, eli sillä tärkkelyksellä. Ja onko sekään hyvä: rasva toki on vaarallista, mutta se sentään pitää nälkää. Hiilari kuluu äkkiä ja taas on pian nälkä, kierre on valmis... Sama juttu noissa kevytkermoissa yms.

Mietin vain, että ihmisten ylipaino-ongelmat on vain lisääntyneet kevyttuotteiden myötä. Mullakaan ei ole ollut mahan kasvuongelmaa ja makeanhimo on pysynyt kurissa kunnes aloin vahtia ruokavaliota ja syödä kevyemmin eli kevyttuotteita :| Kokeilin aloittaa toki karppaustakin mutta aloitus oli liian tiukka ja sairastuinkin vielä, se ei siis onnistunut kuin pari päivää. Enkä tosiaankaan aio mitään ylenmääräistä rasvan syöntiä aloittaa, vaan tavallaan palata takaisin siihen ruokavalioon mihin ihmisen keho on suunniteltu, ja poistaa nuo puoliksi keinotekoiset kevyttuotteet ruokalistalta. Kokeilen, onnistuuko, pian se varmaan näkyy ja tuntuu... Luonnostaan vähärasvainen liha tietysti taas on asia erikseen, meillä esim. syödään paljon riistaa ja hirvenlihaa, nehän ovat jo valmiiksi vähärasvaisia.

Eli kaikki hiilarit (pasta, riisi, leipä) tummaksi eli pitkäkestoiseksi, perunan jätän minimiin koska en sitä muutenkaan kaipaa, ja korvaan esim. salaatilla. Kevyttuotteet pois, tilalle esim. normaali jugurtti, kerma, tosin kasvisöljyä ruuanvalmistukseen (koska sehän on ihan aitoa tavaraa siinä pullossa), ja leivälle kasvimargariinia, tosin siinä onkin etsiminen mikä olis sitten parasta :| Mikään leipäsyöppö en kyllä olekaan, lähinnä aamupalalla menee se pari leipää. Vihannesten syöntiä pitää opetella tosissaan, sillä nykyisellään niitä menee tuskin ollenkaan :ashamed: Eli salaattia iso satsi kerralla niin sitä on pakko sitten syödä. Keksit ja karkit ym. kahvileivät minimiin, kevytlimsaa litkin litroittain viikossa eli sekin pitäis korvata jollain, apuva! :o Tuo makean himo on mulla pahin, ehkä jäätelöä sentään uskaltaisi joskus syödä näin kesällä :whistle: Ja marjarahkaa vaikkapa!

Veden juontia myös pitää lisätä, nykyisellään mun neste on aamutee ja silloin lasi vettä, iltaruualla lasi maitoa ja illalla kevytlimsaa. Ilmeisesti heikko olo joskus treenatessa johtuu nestevajeesta, vaikka siellä juonkin vettä.

Huomenna aloitan punnituksella ja mittauksella, taas kerran... ja alan kirjaamaan syömiset ylös. Kaloreita en nyt laske, jonkin verran oon laskenut joten yleensä jo tiedän tai näen milloin on tullut syötyä liikaa. Mutta tästä turvotuksesta, väsymyksestä ja makeanhimosta tahdon eroon, vyötärömakkarasta toki myös!

Alkuperäinen kirjoittaja ihkuraksupoksu:
Siis olen jo aiemmin ostanut tavallisen valkoisen makaroonin sijaan sitä tummaa, ja ruisleipää olen aina suosinut, tosin joskus toki vaihtelun vuoksi tulee syötyä esim. sämpylöitä. Peruna tietysti kuuluu ruokavalioon, niinkuin perussuomalaiseen ruokavalioon ylipäätään, tosin en oo koskaan erityisesti siitä välittänyt. Riisi on vielä tavan valkoista, täysjyväriisissä menee älyttömän kauan kun sitä kypsentää.

Mutta siis nuo kevyttuotteet. Esim. jugurtit. Luin juuri mitä mun kevytjugu sisältää: kolmea erilaista makeutusainetta, johanneksenleipäpuujauhetta ja muunnettua maissitärkkelystä, eli just niitä nopeita hiilareita (paitsi nuo makeutusaineet). Normaali jugussa tietysti olisi sitä sokeria ja normaali maidon rasvaa, mutta kun tuosta on rasva poistettu, on jäljelle jäänyt liru jollain sakeutettava, eli sillä tärkkelyksellä. Ja onko sekään hyvä: rasva toki on vaarallista, mutta se sentään pitää nälkää. Hiilari kuluu äkkiä ja taas on pian nälkä, kierre on valmis... Sama juttu noissa kevytkermoissa yms.

Mietin vain, että ihmisten ylipaino-ongelmat on vain lisääntyneet kevyttuotteiden myötä. Mullakaan ei ole ollut mahan kasvuongelmaa ja makeanhimo on pysynyt kurissa kunnes aloin vahtia ruokavaliota ja syödä kevyemmin eli kevyttuotteita :| Kokeilin aloittaa toki karppaustakin mutta aloitus oli liian tiukka ja sairastuinkin vielä, se ei siis onnistunut kuin pari päivää. Enkä tosiaankaan aio mitään ylenmääräistä rasvan syöntiä aloittaa, vaan tavallaan palata takaisin siihen ruokavalioon mihin ihmisen keho on suunniteltu, ja poistaa nuo puoliksi keinotekoiset kevyttuotteet ruokalistalta. Kokeilen, onnistuuko, pian se varmaan näkyy ja tuntuu... Luonnostaan vähärasvainen liha tietysti taas on asia erikseen, meillä esim. syödään paljon riistaa ja hirvenlihaa, nehän ovat jo valmiiksi vähärasvaisia.

Eli kaikki hiilarit (pasta, riisi, leipä) tummaksi eli pitkäkestoiseksi, perunan jätän minimiin koska en sitä muutenkaan kaipaa, ja korvaan esim. salaatilla. Kevyttuotteet pois, tilalle esim. normaali jugurtti, kerma, tosin kasvisöljyä ruuanvalmistukseen (koska sehän on ihan aitoa tavaraa siinä pullossa), ja leivälle kasvimargariinia, tosin siinä onkin etsiminen mikä olis sitten parasta :| Mikään leipäsyöppö en kyllä olekaan, lähinnä aamupalalla menee se pari leipää. Vihannesten syöntiä pitää opetella tosissaan, sillä nykyisellään niitä menee tuskin ollenkaan :ashamed: Eli salaattia iso satsi kerralla niin sitä on pakko sitten syödä. Keksit ja karkit ym. kahvileivät minimiin, kevytlimsaa litkin litroittain viikossa eli sekin pitäis korvata jollain, apuva! :o Tuo makean himo on mulla pahin, ehkä jäätelöä sentään uskaltaisi joskus syödä näin kesällä :whistle: Ja marjarahkaa vaikkapa!

Veden juontia myös pitää lisätä, nykyisellään mun neste on aamutee ja silloin lasi vettä, iltaruualla lasi maitoa ja illalla kevytlimsaa. Ilmeisesti heikko olo joskus treenatessa johtuu nestevajeesta, vaikka siellä juonkin vettä.

Huomenna aloitan punnituksella ja mittauksella, taas kerran... ja alan kirjaamaan syömiset ylös. Kaloreita en nyt laske, jonkin verran oon laskenut joten yleensä jo tiedän tai näen milloin on tullut syötyä liikaa. Mutta tästä turvotuksesta, väsymyksestä ja makeanhimosta tahdon eroon, vyötärömakkarasta toki myös!

Mää lihavoin tuolta noi kohat missä oon todellaki samalla linjalla. Moon hyvä ostamaan terveellisiä kaapin täyteen ja sit ko isäntä käy kaupassa niin se romuttaa sen kaiken hyvän :( Vaaleeta leipää mie en syö, toi tumma riisi pitää vielä vaihtaa. Makaronit on kohallaan. Mie en syö jugurttejakaan. Paheeks mulle jää karkki, jäätelö ja sipsit.

Mie oon vikasta raskaudesta asti oppinu et lounaan jälestä vedetään makiaa. Ja siitä opettelen nyt eroon. Limppareita en juo, mut suklaassa soon joko tai. Eli ei yhtään tai kauheesti. Siks on taas suklaalakko päällä.

Ja sulle vinkkaan tämmösen ko Friss. Se on hedelmäsokerilla makeutettu vesi. Ei oo limppari eikä kivannäisvesi vaan siltä väliltä. Se on HYVÄÄ ja ei niin epäterveellista eikä niin "tylsää" ko vesi. Kannattaa kokeilla.

Eli tämän päivän saldo: aamulla kävin vaakalla ja olin ihan iloisesti yllättynyt, viime viikolla nimittäin näytti 61,3kg ja nyt 60,9kg. Viime viikon liikuin kuin hullu, ehkä siitä oli jotain hyötyä vaikka syömiset oli mitä oli. Eli tuo olkoon lähtöpaino. Kiva olis jos tuosta noin 5-6kg putois, mutta päätavoite olisi saada vyötärönympärys pysyvästi johonkin 75 senttiin tms.

Tänä aamuna oli vy 81 cm (n. 2 cm navan yläpuolelta), ja lantio 96 cm. Kaapissa aimo läjä kaikkea mikä ei aivan mahdu päälle, tai mahtuu, mutta jostain kohti tursuaa tai pingottaa liikaa.

Tämän päivän syömisistä ei edes puhuta...vieraita kävi ja tein piirakkaa, sekä lasten kanssa nautittu hese-ateria ei nyt ihan laihisruokaa ole, tai kovin hyvähiilarista. Tosin olen ollut koko päivän liikkeessä, joten naposteltua ei ole tullut ollenkaan! Mulla kun on niin, että tyslyyden iskiessä tie vie keksikaapille... :ashamed:

Päiviä:)

Mää skippaan tän päivän suoraan. Söin nimittäin just loput synttärileivokset pahenemisen uhan alta :ashamed:
Jep. Mulla ainoo mitta minkä kerron on toi vyötärö ja soon sun lantios. Kiva olis jos vähä kapenis vaikka näin ruokaremontin avulla. Lenkille miut on vaikea saada, se pitäsi lähteä illasta kun on isi lasten kanssa. Kehtuuttaa vaan niin kamalasti lähteä yksin.

Tuo on kyllä niin tosi että kun sitä nyt muka yrittää sitä rasvatonta light linjaa vetää niin läski senku kasaantuu! Mie yritän nyt lähtiä tähän kelkkaan jotenki etes mukkaan kun painoa on todella paljon liikaa ja haluaisin jo niin kovin olla taas oma itseni. Lasten myötä paino on noussut sanotaanko 10kg/lapsi ja lapsia nyt 3. Vanhin täyttää kesällä 9 ja nuorin on reilu 11vkoa vanha. Viimesimmät raskauskilot on kohta taltutettu, niitä jäänyt semmoset 12kg laitokselle ja jälellä ois vielä 4kg. Ne ku saisin pois näin niinku aluksi niin oisin erittäin tyytyväinen. Imetän tässä vielä mutta sen verta itteäni voin kyllä kuriin pistää että ne herkut jätän pois niin luulis niillä jo jotain vaikutusta olevan. Muuten syön ihan normaalisti ku tähänki asti. Lähtö painoa en nyt kyllä edes kehtaa julkisesti kertoa, on sen verran kamalat nuo lukemat. Mutta siitä voitta jotain kuvaa saada kun pituutta 162cm ja navankohdalta(levein) 116cm pärähti tauluun, jotta hyvässä lihassa ollaan. Lenkkeilyn olen tässä jo alottanutkin ja pyöräily. Puistojumppa alkaa nyt tällä viikolla ja aina kun miehen työvuorot sen sallii(vuorotyöläinen) sinne itseni suuntaan 2krt/vko. Että tämmöset suunnitelmat täällä :)

Moi, en lukenut kaikkea teijän kirjotuksia mutta tulin heittämään vaan välikommentin, että uncle bensillä on täysjyväriisiä jossa ei mee kuin se n.10minsaa.. Ei oo tietenkään luomua, enkä tiä miten sitä on saatu noin nopeesti kypsyvä..mutta ainakin sellasina päivinä kun on kiire laittaa ruokaa niin toi on kuitenkin varmaan parempi vaihtoehto kuin ihan valkoinen riisi...

Ja pojalle oon pakastanut riisiä annospaloiksi, jos ei aina ole meidän vanhempien ruuissa sellasta mitä tuo alle 1v voi syödä..ja pointti siis se että ihan hyvin pystyy keittämään riisiä ison satsin ja pakastamaan ja sulattamaan/lämmittämään uunissa kerta-annoksen.. Tietysti pääsääntöisesti varmaan kannattaa suosia vasta keitettyä koska kyllähän se pakastus ja uudelleen lämmitys siitä ravinteita vie..