ruokarauha

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lurppa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lurppa

Vieras
antakaas neuvoja, miten saisin itselleni ruokarauhan? poika noin nelivuotias, suuttuu minulle, jos jotain syön. minun ei kertakaikkiaan saisi syödä mitään yksin. ei leipää, ei omenaa, ei jugurttia.

pojalla kyllä on lämmin ateria kaksi kertaa päivässä, aamu-ja iltapuuro ja välipala. hän syökin aivan mahdottomasti näillä aterioilla.

mitä teen? miksi hän on mustasukkainen syömisistäni?

onko kellään muulla samaa?

Hmmm...me syödään käytännössä samaan aikaan kaikki. Eli vanhemmat ja lapset syö aamiaista (no tää ei aina toteudu koko porukalla tietty), lounasta, välipalaa (aikuiset ltapäiväkahvia), päivällistä ja lapset iltapalaa vanhempien istuessa pöydässä. Mitäs jos koittaisit ajoittaa omat ruokailut samaan aikaan? Vai onko ongelma se että haluaa aina samaa kuin sinä? Totta on että lasten ei pidä antaa pompotella, mutta voi noita ristiriitatilanteita silti vältellä, tekee oman elämänsä helpommaksi. Siis minusta on parempi syödä samaan aikaan jos siitä ei tule ongelmaa kuin koittaa syödä eri aikaan ja sitten taistella ja pahimmassa tapauksessa luovuttaa eikä syödä.

ongelma on siinä, että käyn töissä, enkä aina voi olla samaan aikaan ruokapöydässä. minulla on diabetes, ja sen takia myös syön kahden, kolmen tunnin välein, eikä se aina onnistu samaan aikaan lapsen kanssa.

hän on aina ollut tuollainen, kun joku syö, vieraskin, tai kun ollaan vieraissa, hän menee jääkaapille. ja jos hän ei saa ruokaa, hän suuttuu ja tekee kohtauksen.

minä en tiedä, mikä häntä vaivaa, ja tämä todella vaivaa minua.

ja kyllä meillä on kuri.

täällä on vähän sama ongelma enkä ole vielä asiaan ratkaisua löytäny. meillä poika täyttää kohta 5v ja meillä kyllä syödään koko perhe yhtä aikaa, paitsi pienemmälle(1v1kk) annan ruokaa useammin päivän aikana, ja poika on siitä musta sukkainen myös jos jollakin on ruokaa enempi lautasella kuin hänellä. todella hankalaa ja kuri löytyy meilläkin isäntä pitää siitä huolen

\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.06.2005 klo 15:39 lurppa kirjoitti:

En osaa ottaa kantaa tuohon mustasukkaisuuteen, mutta kaatuisiko maailma jos poika saisi myös naposteltavaa kun itse syöt? Siis esim. lohkon omenastasi, puolikkaan leipäpalan yms.

Meillä on lapset heti kärkkymässä omaa osuuttaan jos yrittää salaa jotain napostella...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.06.2005 klo 12:22 HildaHulda kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.06.2005 klo 15:39 lurppa kirjoitti:

En osaa ottaa kantaa tuohon mustasukkaisuuteen, mutta kaatuisiko maailma jos poika saisi myös naposteltavaa kun itse syöt? Siis esim. lohkon omenastasi, puolikkaan leipäpalan yms.

Meillä on lapset heti kärkkymässä omaa osuuttaan jos yrittää salaa jotain napostella...

Tätä itsekin ajattelin, että mikset sitten voisi antaa ihan pienesti pojallekin omastasi?

Itsellä tätä kakkosta odottaessa piti alun pahoinvoinnin takia vähänväliä napsia jotain hedelmää, korppua tms. ja tietysti esikoinen - silloin n. 1v 8kk - halusi myös. Mutta en kokenut mitenkään vaikeaksi antaa hänellekin makupalaa samalla.

voisko olla niin, että myös lastasi hiukoo samoin kuin sinua? minulla esim ei ole diabetestä, mutta ruokaa pitää verensokerien takia saada just tuon 2-3 tunnin välein tai tulee todella huono olo. ehkäpä lapsesi haluaa myös jotain pientä samasta syystä? tai jos tiedät, että tästä ei ole kyse, niin voitko ajoittaa omat syömisesi siten, että lapsi on puuhailemassa jotakin muuta sillä hetkellä? lapsen vessareissun tai legoilla rakentelun tai muun aikana ehtii hyvin käydä puraisemassa pari palasta leivästä ja olla sitten muina miehinä kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan...

voisithan kertoa pojallesi että sinulla on diabetes ja että silloin pitää syödä että äiti jaksaa. paitsi jos on "huolehtiva" lapsi niin ei kannata kertoa sairauksistaan.

omalle tytölleni(4v) olen sanonut kun syön jotain ylimääräistä tai kun juon colaa ruoan kanssa ja hän maitoa, että sitten kun olet aikuinen niin sitten voit sinäkin syödä ja juoda silloin kun haluat ja mitä haluat, mutta nyt olet lapsi ja lapsena äitikin joi maitoa etc. tuon ikäiset on ihan innoissaan sellaisesta että äitikin sinun ikäisenä..

meidän poika on heti kieltämässä, jos istun ruokapöytään. ei äiti saa syödä! sanon hänelle, että äidillä on nälkä ja äiti syö nyt oman ruokansa. poika inttää yleensä hetken aikaa äitiä leikkimään ja menee sitten yksin. juttelen hänelle ruokailun lomassa ja hän viihtyy leluineen olohuoneessa joskus koko ruokailun ajan, joskus tulee viereen istumaan ja syömään hänkin. lapsilähtöisesti lähestymällä kaikki onnistuu eikä kannata tehdä suurta numeroa äidin syömisestä. :heart:

Aikuisuuden tavoitteleminen....onko se sitä, että "sitten kun olen iso, niin poltan tupakkaa ja juon olutta" VAI "sitten kun olen 15-vuotias, saan syödä olohuoneessa" ...

Eli pointti: Kerrotaan lapselle jollain tavoilla, että sinä ole vielä lapsi, minä aikuinen. Kun itse syön esim. olohuoneessa, kerron, että olen aikuinen ja osaan syödä siististi ilman läikyttämistä. Yleensä syödään keittiössä, mutta aikuinen voi joskus.... Sitten kun sinä olet tarpeeksi iso, voit tulla myös tänne. Itse muistan lapsuudestani vierailut toisten luona. Ensin aikuiset joivat kahvinsa ja "juttelivat kaikkea salaista ja kivaa" ja meidän lasten piti odottaa omaa mehuvuoroa. Aina ajattelin, että sitten kun minä olen iso, niin saan istua tuolla jne..
Toivottavasti ideani tulee esille. Miten tämän päivän lapset saavat syödä (ei siis tietenkään kaikissa perheissä)? Tullaan keittiöön ja pyydetää ja aikuiset antaa (olettaen että annetaan). Kun tulee vieraita, osa lapsista on heti urkkimassa ja jopa ottamassa keksejä pöydästä ennenkuin kahvi on edes aikuisille tippunut. Roikutaan kaapeissa ja etsitään herkkuja "mitähän ottaisi?"

No, saattaa kuulostaa, että meillä ei ole ongelmia. On on ja on! Olen vain aloittanut tämän "koulutuksen" nyt kun huomasin, että tämä ronkuminen ei enää vetele. Eli kerroin lapsille ihan suoraan, että nyt on uudet säännöt tässä talossa. Perustelin asiat esim. että on hyvä osata hyvät tavat eri asioissa, ensin harjoitellaan nämä asiat kotona, sitten voin olettaa että osaatte käyttäytyä kaupassa, vieraiden luona jne.. Yllättävän pieni lapsi ymmärtää nämä asiat. Aikaisemmin annoin lasteni syödä eri aikaa, jos esim. tämä pienempi poika oli suuttunut ja päätti ettei syö. Mutta nyt käyn ilmoittamassa pojille että kohta on ruoka-aika, joten voivat mennä käsien pesulle. Eli RUTIINIT luo turvallisuutta. Kun tämä pienempi ei heti noudattanut, aloitin hänen kanssaan siirron pikkuhiljaa, en kertaheitolla. Eli sanoin, että kuitenkin lopetat leikin tai videon katselun ja tulet syömään sitten kun olet valmis. Aikansa poika istui yksin murjottaen joskus huutaenkin, mutta kohta oli kurkkimassa keittiön ovella ja silloin kutsuin iloisesti syömään omalle paikalle. Työtä ja KÄRSIVÄLLISYYTTÄ vaati.

Ja myös itse kun odotan nyt kolmatta, olen selittänyt että äidin on pakko ottaa nyt pieni välipala, kun vauva tarvitsee useammin. Yritän joskus syödä myös salassa... ;) Mutta jos lapset alkavat ronkua, niin pyydän käsien kautta pöytään ja annan osan omenasta. Mutta kerron että kohta on oikea ruoka-aika, jolloin syödään yhdessä koko perhe. Olen ottanut uudestaan käytäntöön vasta tämän kevään aikana tämän vanhan tavan syödä yhdessä ainakin muutaman kerran viikossa. vuorotyöläisten asia onkin sitten toinen.

Yleensäkin asiat tulee ensin opetella kotona, sitten voi vaatia lasta käyttäytymään kaupassa/vieraiden luona hyvin. Kun lapsi kiukuttelee kaupassa, niin kerron, että nyt sitten ollaan kotona viikko ja harjoitellaan käyttäytymistä. Järjestän kaupassa käynnit niin, että isä jää lasten kanssa kotiin. Lapset kyllä kuulevat että äiti lähtee kauppaan mutta jäävät kotiin.... Helpolta kuulostaa, mutta sitä se ei ole. pitää itse muistaa olla vain se aikuinen ja näyttää miten aikuinen käyttäytyy, niin ne omat lapsetkin aikuisena sitten käyttäytyvät. Nämä ovat luonnollisesti siis vain minun tuntemuksia ja mielipiteitä...

Meillä yrittää tuota samaa yksveeläinen ja kannan hänet aina olohuoneeseen ja sanon että nyt syö äiti sinä söit just äsken ja oppi meinaa pikkuhiljaa mennä perille ;) Ja syy miksi syön myöhemmin kuin llapsi on yksinkertaisesti se että poika opettelee tällähetkellä ite syömään jamulla ei yksinkertaisesti riitä kädet syöttää ja samalla opettaa poikaa ja syödä itse :D

Syöt vain ja selität lapselle rauhallisesti, että sinä syöt nyt, koska muuten tulet tosi pipiksi. Jos huutaa ja raivoaa, annat vain huutaa. Kyllä se siitä ohi menee, kun huomaa, ettet anna periksi. Meidän 3-v. yrittää myös päivittäin komennella, mutten ole kuulevinani tai sitten sanon, ettei hän määrää minun tekemisiäni. Yleensä ei jaksa kauan kiukuta.

Yhteistyössä