Ruokaraha ravintola-alalla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "zxc"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Z

"zxc"

Vieras
Osaisiko joku kertoa minulle ruokarahasta. Kokkina aloitan kohta yhdessä paikassa ja siellä pitäisi "maksaa" ruokarahan. Yritin katsoa googlesta, mutta en löytänyt lopullista ja selkeätä vastausta. Maksaanko se 5e ja risat joka päivä nettopalkastani vai onko se sellainen että se vähennetään mun tuloista ensin ja sitten verot? Eli jos joku yrittäisi esimmerkin kautta selittää... Jos bruttopalkka on 1800e, vero% on 15% ja ruokaraha on vaikka tasan 5e, niin miten ne laskelmat mene? kiitos jo etukäteen :)

[QUOTE="vieras";28889147]Vähennetään käteen jäävästä osuudesta.[/QUOTE]

niin mä arvasinkin,eli kuukaudessa tule reilu 100e ruoasta minkä itse valmistin :). kiitos vastauksesta!

Tästä syystä vältän menemästä niihin ravintoloihin töihin joissa pitää maksaa ruokaraha. Sitä ei edes joka päivä kerkeä syödä ja niin silloin annoksen hinta on jo aika kova. Varsinkin kun se ruoka mitä yleensä saa syödä on sieltä halvemmasta päästä. Nehän vetoaa siihen että kuitenkin maistelet ruokia päivän aikana. No, sehän kuuluu työhön. Voin mä laittaa "tarkastamatontakin" ruokaa ulos jos on noin suolanen hinta sille lusikalliselle.

[QUOTE="kokki";28889193]Tästä syystä vältän menemästä niihin ravintoloihin töihin joissa pitää maksaa ruokaraha. Sitä ei edes joka päivä kerkeä syödä ja niin silloin annoksen hinta on jo aika kova. Varsinkin kun se ruoka mitä yleensä saa syödä on sieltä halvemmasta päästä. Nehän vetoaa siihen että kuitenkin maistelet ruokia päivän aikana. No, sehän kuuluu työhön. Voin mä laittaa "tarkastamatontakin" ruokaa ulos jos on noin suolanen hinta sille lusikalliselle.[/QUOTE]

Ei hitto, kaikkea sitä kuulee. :D

Kokki maksaa maistelemistaan ruuista, oujee, kuinka typerän ahne voi työntantaja olla. :D

[QUOTE="vieras";28889241]Ei hitto, kaikkea sitä kuulee. :D

Kokki maksaa maistelemistaan ruuista, oujee, kuinka typerän ahne voi työntantaja olla. :D[/QUOTE]

Edelleen, kyse on verottajan vaatimasta rahasta.

Ruoka työpaikalla on vähän vastaava kuin puhelietu tai autoetu - ylimääräistä hyötyä ihmiselle, joten pitäähän siitä verotkin sitten maksaa. Muutenhan se olisi ihan törkeä säästö, että ravintola-alalla olevat syö verottomasti ja ilmaiseksi yhden aterian per työvuoro, kun kaikki muut ostaa kaupasta veroineen ruoat. Verottaja haluaa siis osansa.

Se ravintolaan tilattava ruoka maksaa, veroineen ja hävikin saa sitten vähentää verotuksessa ymmärtääkseni. Hävikkiähän ei ole ruoka, joka menee työntekijöiden suihin, mutta ei siitä tuottoakaan saada - työnantaja häviää rahaa. Ihan ok siitä on periä maksu.

[QUOTE="ttt";28889250]Edelleen, kyse on verottajan vaatimasta rahasta.

Ruoka työpaikalla on vähän vastaava kuin puhelietu tai autoetu - ylimääräistä hyötyä ihmiselle, joten pitäähän siitä verotkin sitten maksaa. Muutenhan se olisi ihan törkeä säästö, että ravintola-alalla olevat syö verottomasti ja ilmaiseksi yhden aterian per työvuoro, kun kaikki muut ostaa kaupasta veroineen ruoat. Verottaja haluaa siis osansa.

Se ravintolaan tilattava ruoka maksaa, veroineen ja hävikin saa sitten vähentää verotuksessa ymmärtääkseni. Hävikkiähän ei ole ruoka, joka menee työntekijöiden suihin, mutta ei siitä tuottoakaan saada - työnantaja häviää rahaa. Ihan ok siitä on periä maksu.[/QUOTE]

Nykyisessä työpaikassa en maksa ruokarahaa. En siis syö ravintolan ruokia( ja nyt sitten ei lasketa niitä työhön kuuluvia maistelu lusikallisia.

[QUOTE="zxc";28889155]niin mä arvasinkin,eli kuukaudessa tule reilu 100e ruoasta minkä itse valmistin :). kiitos vastauksesta![/QUOTE]

Ja työnantajan maksaa taas raaka-aineet. Tietysti vielä kannattaa miettiä uskallatko syödä itse valmistamaasi ruokaa ja maistuisiko se edes.

Tästä syystä vältän menemästä niihin ravintoloihin töihin joissa pitää maksaa ruokaraha. Sitä ei edes joka päivä kerkeä syödä ja niin silloin annoksen hinta on jo aika kova. Varsinkin kun se ruoka mitä yleensä saa syödä on sieltä halvemmasta päästä. Nehän vetoaa siihen että kuitenkin maistelet ruokia päivän aikana. No, sehän kuuluu työhön. Voin mä laittaa "tarkastamatontakin" ruokaa ulos jos on noin suolanen hinta sille lusikalliselle.

Yhteistyössä