Ruokapöytä, mitä materiaalia, että pinta kestäisi kulutusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neytiri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kunnon puinen pöytä varmaan kestää. Mänty lienee liian pehmeä mutta joku vähän arvokkaampi puu varmaan on kovempi.

Meillä on ikean halpispöytä ja mä olen ihan superyllättynyt siitä miten se on niin hyvä! Ei siinä ole kun pienen pieni jälki (mä nää sen, muut ei näe) ja kyllä se varmaan sen puoli vuotta on tuossa jo ollut 3 lapsen taottavana :)

IKEA | Hakutulokset

Meillä ruokapyötä on Sotkan halpis. Ei edes mitään oikeaa kokopuuta, kalustelevyä tuo on. Iskuja on ottanut vastaan valtavasti ja kaikki jäljet näkyy. Mun pointti tässä vastauksessani on, että osta halpis. Sitten kun pöytä ei tule enää kärsimään käytössä niin rajusti, osta uusi. Niin mä aion tehdä :D.

ainakin monessa ikean pöydässä halkeamia huomasin jo kaupassa, lähinnä tummanruskeessa. En tiedä oliko koko puuta vai lastua. Itsekin oon katsellut korkeakiiltoista valkoista pöytää, mutten tiedä onko järkevää jos tulee kolhuista helposti jälkiä.

Kovempi puu. Esim. koivu maksaa, mutta on myös kestäny. Itellä taitaa olla vasta vaan pari kolhua useamman kerran muuttaneessa kirjotuspöydässä. Lapsuudenkodissa taas koivupöydät kesti hyvinkin, kevyt hionta + uus lakka ja pöytä oli taas kuin uusi. Nykynenkin taitaa olla jo reilut 10v eikä juuri näy pahempia vaurioita vieläkään eikä sitä muistaakseni niin lempeästi oo aina kohdeltu, kuten ei edeltäjäänsäkään joka meni uuden näkösenä tuon hionta-lakkauksen jälkeen tädille käyttöön.

Mä oon 8 vuotta sitten teettäny tuohon koivuseen pöytään lasikannen, 5mm vahvuinen. Hyvin on kestänyt nää vuodet, ei oo mitään jälkiä missään.
Meillä on pyöreä 140cm halkasijaltaan oleva pöytä ja mä en halunnu (enkä haluu) siitä luopua, tää on toiminu meillä loistavasti ja helppo pitää puhtaana, toi lasilevy makso alle 100e

Mä en ole mikään puu ekspertti, että kertokaa mulle mikä on kovaa puuta :D[/QUOTE]
Tammi, saarni. Eivät nekään tietysti lusikalla hakkaamista kestä. Kovuutta mitataan Brinell-arvolla.

[QUOTE="vieras";23249335]Mä oon 8 vuotta sitten teettäny tuohon koivuseen pöytään lasikannen, 5mm vahvuinen. Hyvin on kestänyt nää vuodet, ei oo mitään jälkiä missään.
Meillä on pyöreä 140cm halkasijaltaan oleva pöytä ja mä en halunnu (enkä haluu) siitä luopua, tää on toiminu meillä loistavasti ja helppo pitää puhtaana, toi lasilevy makso alle 100e[/QUOTE]

Me vaihdettiin vasta ruokaryhmää ja tilattiin kanssa lasilevy päälle ;)

Ihan jees.
Pysyy puhtaanaKIN paremmin.

Naapurissa on keittiön laminaattitasosta tehty pöytä, ostivat määrämittasen ja sitten vaan jalat alle. Ja jos oikeen kestävän haluut niin osta vaikka marmori/kivitasoa. Niitähän on vaikka mitä väriä

Niin siis ikilevyä on Artekin pöydissä.
Meillä on tuo valkoinen, mutta ainakin myös mustana olen nähnyt.
http://www.artek.fi/fi/products/tables/59
Tuolla ainakin on kuva siitä meidän pöydästä...

Meillä on koivupöytä. Pysyi hyvänä kunnes lapsi teroitti hampaitaan sen reunaan ja koputteli aterimilla koloja pintaan. Pinta on lakattu, joten voi sitten hioa ja lakata uudelleen, jos alkaa ärsyttää. Tai laittaa liinan päälle.

Ei mikään puupinta kestä, koska vaikka itse puuhun ei saisi vahinkoa, niin pintakäsittelyyn saa kyllä. Lakassa näkyy naarmut ja öljy taas pinttyy likaiseksi. Meillä on ollut kiiltäväksi lakattu, mataksi lakattu sekä öljytty, kaikki massiivitammea. Öljytyn toki saa uudenveroiseksi, kun jaksaa muutaman kerran vuodessa hioa kevyesti ja vetää päälle uuden öljyn, mutta on siinä hommaa. Samasta syystä en enää hanki myöskään massiivipuisia työtasoja.

Peesaan sitä, että kivi tai ikilevy on helpoin.