ruokailusta

  • Viestiketjun aloittaja maipuli82
  • Ensimmäinen viesti
maipuli82
Hei!

Onko muilla ollut samaa ongelmaa vähän reilu yksi vuotiaan kanssa? Aina ennen ruoka maistunut todella hyvin ja nyt aivan yhtäkkiä alkanut ihme kiukuttelu, tai ei sitä kiukutteluksi voi sanoa, ei vaan suostu syömään koko päivänä kuin aamulla vähän puuroa,ja sitten saattaa vasta illalla ottaa vähän jotain. Ruokaa tarjotaan ihan säännöllisesti, mutta kun ei niin ei.

Ja sitten, millä saisi syömään palasia? Omaa tahtoa kyllä löytyisi esim leivän syöntiin, mutta heti kun menee pienikin pala kurkkuun, niin hyvä ettei oksenna. Ruokana menee ainoastaan 5 kuukauden soseet, muutaman kerran ollaan tarjottu 8 kk ruokaa, mutta ei, ei tunnu tykkäävän edes mausta!
Eli jos jollain olisi vinkkiä miten toimia, olisimme kiitollisia :saint:

Neuvolasta en kysy enää mitään, terkkarimme vain ihmettelee ja pyörittelee päätänsä!
 
Meidän 1v on välillä ollut ihan suu supussa monta päivää. Sitten tulee päiviä että syö hyvin. Nyt kun harjoittelee lusikan käyttöä, heittelee sitä vaan lattialle, joten en anna itse syödä. Mulle ruokahetki lapsen kanssa ei ole nautinto Ei. Välillä syö pelkkää purkkiruokaa, välillä taas kelpaa joku täysin muu. Isompi lapsikin vaan pelleilee ruokapöydässä, aargh
 
meidän tytölle tuli aivan sama homma tuossa vuoden iän tienoilla. yhtäkkiä ennen niin hyvin syönyt ja kiltti tyttö alkaa vaan riehua eikä suostu syömään lusikallistakaan ruokaa. no, nyt tyttö on 1,5 vuotta ja ruokailut menee vaihtelevasti. jonkin aikaa auttaa se, että antaa lusikan omaan käteen (vaikka sillä ei vielä saanutkaan ruokaan koskea). joskus auttaa kun saa selailla jotain mainosta. minä olen kuitenkin tehnyt aina niin, että jos ei ruokaa ala mennä alas, niin sitten ruokailu lopetetaan siihen. en uhkaile enkä lahjo enkä tarjoa seitsemää sorttia. kyllä se ruoka sitten maistuu paremmin seuraavalla ruokakerralla, jos nyt ei ole maistunut. oletko muuten kokeillut pienentää haarukalla vähän pienemmiksi paloiksi niitä 8 kk ikäisille tarkoitettuja soseita? tai sitten ota ihan toinen lähestymistapa ja tee ruoka itse ja jätä se reilusti isoiksi paloiksi, että joutuu kunnolla puraisemaan ennen kuin saa palan suuhunsa. meillä ainakin se toimi perunan ja lihapullien ja leivän yms muodossa. nykyään tyttö saa jo syödä lusikalla itse kun on osoittanut, että jonkinlaista koordinaatiota ja keskittymiskykyä hommaan löytyy. suurin osa ruuasta ei vieläkään päädy suuhun, mutta ruokailuhetket on kuitenkin vähemmän riitaisia ja hermoja repiviä tällä tavalla ja joskushan se sotkeminen on kuitenkin aloitettava, huokaus...
 
äiti vaan
Ihan sama juttu oli meilläkin. Mäkin soittelin neuvolaan ja kyselin ohjeita, mutta siellä vaan taivasteltiin ja päätä pyöriteltiin. Aivan niinkuin eivät olisi koskaan ennen kuulleetkaan, että lapset voivat syödä joskus huonosti :eek: . Ja ihan samat päivittelyt tuli myös anopilta ja muilta ihmisiltä joilta kyselin. Noh itse jouduin sitten selviytymään ja tsemppaamaan itseäni. Neiti on nykyään muuten ylipainoinen 5 vuotias ;) :eek: joten nyt mun ongelma on se et se syö liikaa. Pitää ruokaa piilotella.
 

Yhteistyössä