RuokaGurut hoi, mitä tarjoaisin illallisella

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NuoriOnnettomanSurkeaKokki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

NuoriOnnettomanSurkeaKokki

Vieras
niin eli pyysin mun vanhemmat ja sisarukset meille syömään illalla mutta en tiedä vielkään mitä tarjoaisin..Jälkiruoka (suklaakakkua ja vaniljajäätelöä) ja salaattiainekset on jo kaapissa mutta siis pääruoka. Teen tod. näköisesti kermaperunoita.
Haluaisin naudasta tai lampaasta jotain.
Lampaan paahtopaistia tai naudan ulko/ siäfilettä,(kumpi parempaa??) mutta
mitä sitten tarjota lisukkeeksi, kastike tms?? Mikä sopisi noihin?? Auttakaa nyt pleeese, pian pitäs lähteä kauppaan, en ole kauheesti tehnyt mitää "juhlaruokia" tai mitään koskaan, ollaan aina käyty mun vanhemmilla tms. ravintolassa juhlapyhät syömässä..Olenki hyvin

Jos haluat päästä oikein helpolla, laitat Kikkomanin soijakastiketta paahtopaistin kastikkeeksi.
Maailman hienoin herkkuateria on muuten kokonainen, tuore hanhenmaksa. Upota yöksi maitoon. Keitä kokonaisena ja tarkkaile, ettei rupea hajoamaan. Sitten viipaleiksi ja käytä siivut pannussa pikaisesti että hieman ruskistuu. Mausta ujosti meiramilla ja suolalla.
Takuuvarma ja idioottihelppo juttu.
Sitten kukat pöytään:
Narcissus leonensis
http://www.topwalks.net/plants/yellow/narcissus_leonensis_more.htm

helppo ja hyvä:

Lampaanpaisti (parempi olisi karitsanpaisti), röstiperunat ja punaviinikastike. Tähän oheen vaikka keitetty parsakaali tai pinaatti-pinjansiemenjuttu (paistat pannulla).

Salaatti tulee alkuruoaksi? Mitä ajattelit siihen laittaa?

Jos haluat juhlavamman jälkiruoan niin tarjoa pieni pala suklaakakkua ja vadelmamelbaa. Netistä ohjeet.

Alkuperäinen kirjoittaja Jänis:
...ja jos teet paistia, niin muista paistimittari, ettei tule ylikypsää känttyä.

Eihän mulla edes ole paistomittaria "häpeää".
paljon ne maksaa vai tuleeko ne sen lihan mukana? "häpeää enemmän"
ja siis toki tarkotin karitsan paahtopaistia..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
...ja jos teet paistia, niin muista paistimittari, ettei tule ylikypsää känttyä.

Eihän mulla edes ole paistomittaria "häpeää".
paljon ne maksaa vai tuleeko ne sen lihan mukana? "häpeää enemmän"
ja siis toki tarkotin karitsan paahtopaistia..

Ajattelinkin ettei olisi. Ei siinä ole mitään hävettävää!! Paistimittarit ovat edullisia, oliskohan 5-8 euroa. Ei tule lihan mukana.

Voit käyttää pakastettua tai tuoretta karitsaa ja joko marinoida itse tai käyttää valmiiksi maustettua. Netissä on paljon maustamisohjeita.

Parhaan punaviinikastikkeen saat, kun käytät paistista liemen pohjaksi. Voit toki ostaa jotain valmista lihalientäkin (ei kuutiota) tai fondia.

Voit käyttää pakastettua tai tuoretta karitsaa ja joko marinoida itse tai käyttää valmiiksi maustettua. Netissä on paljon maustamisohjeita.

Parhaan punaviinikastikkeen saat, kun käytät paistista liemen pohjaksi. Voit toki ostaa jotain valmista lihalientäkin (ei kuutiota) tai fondia.

Kannattaa varmaan ostaa valmiiksi marinoitu jos jo tänään on tarkoitus valmistaa. Paras punaviinikastike tulee kun keittää demiä ja punaviiniä tarpeeksi kauan (toki sekaan myös se paistiliemi) ja lisää joukkoon maustepussiin jossa mm. vihanneksia ja lopuksi mustaherukkahyytelöä joukkoon.

Yhteistyössä