Ruokaa leikkikavereille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vierailija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vierailija"

Vieras
Lapsen luona on käynyt kaveri leikkimassä päivällä esim. 2-3- tuntia lounasaikaan tai iltapäivällä. Tuli mieleen, että antaako muut ruokaa leikkikaverille, jos on ruoka-aikaan? Itse olen antanut esim. keksin ja mehua, mutta en ole varautunut ruokavieraaseen, joten en anna lämmintä ruokaa. Mielestäni myös vanhemman velvollisuus on huolehtia aina, että oma lapsi ei lähde nälkäisenä kyläpaikkaan vaan on syönyt kotona tarpeeksi ja kyläpaikassa voi syödä pientä, mitä tarjotaan, jos tarjotaan. Oman lapsen kohdalla en odota koskaan, että tarjottaisiin ruokaa vaan eilenkin hain ennen päivällisaikaa kotiin kaverin luota.

En anna ellei ole yökylässä. Meillä käy jatkuvasti kolmen lapsen kavereita. En voi ruokkia heita. Tänään on käynyt jo neljä kaveria ja niistä kolme oli ruoka-aikaan meillä.

Jos osuu ruoka-aikaan niin kyllä. Yleensä ovat juuri syöneet tai menossa kotiin syömään.
Mulla on tapana ruokkia lapseni kotona, mutta tietysti saa syödä muuallakin jos tarjotaan.

Vaikuttaneeko etta olen maalta kotoisin mutta jos lasten kavereita tai vaikka aikuisiakin sattuu ruoka-aikaan paikalla olemaan niin poytaan istutan omieni jatkoksi elleivat kieltaydy syomasta, minka toki heille sallin.

Yleensä leikkikavereiden vanhemmat ovat jotenkin tuttuja. Jos esim. tiedän, että kaverin vanhemmat ovat töissä, tarjoan ruokaa. Meillä on aina ruokaa niin paljon, että sitä riittää tarjota.

Meillä käy usein 9v. tytön kaveri syömässä. Ja kun teen kaalilaatikkoa, niin jopa pyydetään kaveri syömään, koska tykkää siitä niin, eikä äitinsä koskaan sitä tee.

Tämä on kai kotoa opittu tapa, että kaikille ketä vaan meillä sattuu ruoka-aikaan olemaan katetaan lautanen. En odota kuitenkaan, että lapset saisi kylässä ruokaa, koska tiedän, ettei kaikilla perheillä ole sitä tapaa.

Mummini aina sanoi, ettei vierailta koskaan kysytä, että otatko ruokaa. Lautaset vain katetaan pöytään ja sanotaan, että ruoka on valmista, nyt syömään.

[QUOTE="vieras";28753159]En anna ellei ole yökylässä. Meillä käy jatkuvasti kolmen lapsen kavereita. En voi ruokkia heita. Tänään on käynyt jo neljä kaveria ja niistä kolme oli ruoka-aikaan meillä.[/QUOTE]
Sama juttu täälläkin. Lähistöllä on parikymmentä rivariasuntoa, ja lapsia(koululaisia) tulee ja menee. Ei tulisi mitään jos jokainen jäisi meille syömään. Mehua tarjoan, ja itseasiassa vaadin ottamaan jos on sellainen hellepäivä.
Eriasia jos asuttaisiin jossain kaukana muista, niin olisi kaikkien kannalta aika ikävää jos kaverin täytyy poistua ruokailuhetkeksi

Tarjoan ruokaa, ellei ole tiedossa, että lapsen perhe ei tykkää moisesta. Se onkin aika jännää, jos ruokaa on valmistettu vain omalle sakille ja sitten on ylimääräisiä suita paikalla. Kun omiakin lapsia on viisi. Sitten teen vaikka voikkareita pöytään lisäksi. Ei anna periksi kasvatus jättää ketään nälkäiseksi.

Lapsen kaverit asuu aivan lähistöllä, osa viereisessä talossa, joten pääsevät syömään kotiin ja olen ajatellut, että pari tuntia on riittävä leikkiaika ja sen jälkeen vanhempien pitää kutsua tai lapsen itsensä pitää tajuta lähteä jo kotiin varsinkin jos ruoka-aika on käsillä.

Millaisia ruokamääriä teette ja minkä kokoisia perheitä? Mitä teette jäljelle jäävälle ruoalle, jos ei ruokavieraita ole? Paljonko ruokakustannukset kuukaudessa ja millaisia ruokia syötte?

En anna ja olen sanonut lapsellenikin ettei syö kavereiden luona. Minä laitan ruoan omalle katraalleni ja oma pesueeni syö kotona. Mikään ei ole ärsyttävämpää, kuin laittaa lapselle ruoka nokan eteen ja see jää syömättä "kun mä söin jo tessan luona"

Meillä mennään vähän tilanteen mukaan. Hankaluutta aiheuttaa se, että toisen lapsen hyvä ystävä sairastaa keliakiaa. Monesti taas ruokaa on varattu vain omalle perheelle. Aika usein joku kaveri kuitenkin meillä syökin. Omassa lapsuudessani oli aina kotiintuloajat niin, että mentiin kotiin syömään.

Meillä ei ole ruoka-aikaan vieraita, mutta jos olisi niin tekisin samalla tavalla kuin kotonanikin aikoinaan eli kaverit odottaa sen aikaa kun syödään ja sitten jatketaan leikkiä ja mennään omaan kotiin syömään. Eri asia jos on sovittu että syö ruoan meillä.

Kyllä on saanut kaverit ruokaa, kun ovat ruoka-aikana meillä. Kysyn haluavatko, joskus tulevat itse kysymään riittäiskö ruokaa heillekin, kun on nälkä :)

Mielestäni asiassa ei ole mitään kummallista. Itse pidän kuitenkin huolta siitä, että lapsemme tulee ruoka-aikaan kotiin ja ennen kaverilleen lähtöä on itse syönyt ruoan, ettei iske nälkä.

Tarjoan ruokaa, tai ainakin tarjoudun tarjoamaan.
Sillä periaatteella, että ruoka pitää saada sitten kaikille riittämään ja sitä syödään, mitä on tarjolla. Eli en rupea erikseen nirsoille kavereille vaikka pastaa keittämään, jos eivät syö riisiä tms. Ellen ole siis vartavasten syömään kutsunut, ruokavieraaksi.

[QUOTE="vieras";28754296]Millaisia ruokamääriä teette ja minkä kokoisia perheitä? Mitä teette jäljelle jäävälle ruoalle, jos ei ruokavieraita ole? Paljonko ruokakustannukset kuukaudessa ja millaisia ruokia syötte?[/QUOTE]

Syömme peruskotiruokaa. Meillä pian syntyy 8.perheenjäsen. ruokamäärät olisihelpompi hoitaa laitoskeittiössä. Esim.lihamakaronilaatikkoon menee 1 kg jauhelihaa ja 1 kg makaronia. Jos ruokaa jää, niin siitä tulee miehelle evästä töihinja esim.huomiselle on jokunen keitetty peruna, muutama lihapulla, hiven spagettia ja pastakastiketta sekä lihaperunalaatikon jämät illaksi, tätä täydennetäön ottamalla 600 g nakkeja pakastimesta paistettavaksi noiden perunoiden seuraksi.

Ruokakulut ovat jotain 800 euroa kuussa. Tämä sisältää kyllä pesuaineet ja veskipaprut yms. Seuraan tarjouksia, vältän ruoan heittämistä roskiin, jalostan tähteitä ja jatkan ruokia surutta. Esim.vanha kikka on että pääruokaa menwe vähemmän, jos pöydässä on myös leipää (ruoalla ei muuta kuin ,evitettä leivän päälle) ja se leipäkin voi olla aamupuuron lopusta tehtyä rieskaa ja ateriaa seuraa esim. kiisseli, jolloin massu on varmasti kaikilla täysi, mutta kalleimpien raaka-aineiden ruokalajeja mennyt vähemmän.

Jos vaikka ajattelee, että eilen lounaaksi oli kaurapuuroa, iltaruoaksi uudet perunat ja säilykekalaa ja iltapalaksi voileipiä, korppuja ja teetä. Ei tullut sikakalliiksi.

[QUOTE="vieras";28754296]Millaisia ruokamääriä teette ja minkä kokoisia perheitä? Mitä teette jäljelle jäävälle ruoalle, jos ei ruokavieraita ole? Paljonko ruokakustannukset kuukaudessa ja millaisia ruokia syötte?[/QUOTE]

Meitä on kuusi, pian seitsemän. Ihan tavallista kotiruokaa syömme, monipuolista ja terveellistä. Ruokaan menee kuussa n. 600€. Siihen ei ole laskettu mukaan karkkeja, limuja, vessapapereita, pesuaineita. Mies pitää kirjanpitoa menoista ja tuloista, niin tuo 600€ on aika tarkkaan ruuan osuus. Saman verran ruokakustannukset on olleet joka kuukausi. Ei ole näyttänyt olevan vaikutusta ruokavieraiden määrällä.

Ylimääräiset ruuat menee miehelle evääksi töihin ja myös pakastan joskus. Joskus on kiva päästä helpolla ja pitää pakastimentyhjennysviikkoja. Uskoisin, että mitä isompi perhe, sen vaikeampi muutenkin aina arvioida ihan tarkkoja määriä. Joskus lapset on kaikki tosi nälkäisiä ja joskus taas ruokaa menee vähemmän. Mieluiten sitten sitä ruokaa laittaa joka kerta reilusti, ettei ainakaan kesken lopu.

Mutta selvennän vielä, että jos vaikka aion keittää ruualle perunoita ja sillä hetkellä ei ole kuin oma perhe kotona, niin en kuitenkaan kaiken varalta keitä kymmentä ylimääräistä, jos vaikka joku sattuisi juuri sillä hetkellä tulemaan.

meillä on niin pieni perhe että kyllä riittäisi parillekkin ylimääräiselle syöjälle. aina. ja kun kutsun ystävän lapsineen meille niin automaattisesti suunnittelen päivän ruuan niin että heille riittää ja jää vähän yli. kunhan muksu (+ tulevat) on kouluiässä niin oletan että meilläkin yllätysvieraita tulee olemaan. ruokaa tehdään kuitenkin aina yli tarpeen ns "varmuuden vuoksi" ja koska kaupasta on turha ostaa pieniä paketteja. halvempaa on ostaa paljon kerralla.

Joskus muinoin oli sillain, että kaikilla oli tietty syöntiaika kotonaan. Jos meni kaverille just silloin, sitä mentiin odottamaan vaikka kaverin huoneeseen siks aikaa, kun se söi. Ei ollut puhettakaan, että olisi liittynyt seuraan.
Jos söi kaverin kotona, oli todellakin kutsuttu sinne syömään.

Olen toki huomannut jo pitkään, että ei se enää noin mene. Eikä se hirvee ongelma ole. Tarjoan toki ruokaa, jos sitä on riittävästi ja asia kaikille ok.

Omille lapsille sanonut, että kylässä ei pyydetä ruokaa, mutta saa toki syödä, jos tarjotaan.

Uusimmat

Yhteistyössä