Ruoanlaittoon liittyvä kysymys ois taas esitettävänä, oisko paikalla joku jolla kauha pysyy kädessä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Eli mä teen tänään jauhelihapihvejä.

Ohje on tämä:
http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/40824/Jauhelihapihvit

Mun on tarkoitus tehdä isompi satsi, eli jauhelihaa tulee kilo. Näin saan sitten osan pihveistä pakkaseen.

Mutta...jos 400g jauhelihaa lisätään 2 munaa, niin sehän tarkoittaa sitä, että kiloon niitä munia laitetaan 5 kpl. Tuo kyllä kuulostaa aika isolta määrältä :o

Eli mua nyt kiinnostaa tietää että teenkö mä tuon ohjeen ihan oikeasti nyt sitten 2,5 kertaisena vai kuuluuko munia laittaa sitten vaikka vain 4 ja joitain muitakin määriä vähän vähentää?

Kyllä minä tässä kohtaa luottaisin ihan tähän Elon laskuoppiin ja laittaisin sinne ne viisi munaa, ja muutkin aineet juuri samalla periaatteella, sillä kilo jauhelihaa vaatii ne. 800 grammaan käytän itse neljä munaa...

Alkuperäinen kirjoittaja Piika-äiti:
Kyllä minä tässä kohtaa luottaisin ihan tähän Elon laskuoppiin ja laittaisin sinne ne viisi munaa, ja muutkin aineet juuri samalla periaatteella, sillä kilo jauhelihaa vaatii ne. 800 grammaan käytän itse neljä munaa...

Ok...se 5 munaa vaan kuulosti jo munakkaalta :)

Mä kun olen tehnyt ennen vaan mureketta, eikä kiloon ole kyllä viittä munaa tullut, niin pohdin jo sitäkin että onko tuossa ohjeessa jotain häikkää tjtjn.

Mutta kiitos sulle :)

mä oon tehny lihapullia ja pihvejä niin, että 400g lihaa, 1dl korppujauhoja, 2dl nestettä ja 1 KANANMUNA+mausteet yms relissit:D

Eiköhän toikin toimi, voi olla et pysyy paremmin kasassa pannulla

Mä laitoin just lihapulliin vaan yhen kananmunan, kun enempää ei löytynyt ja jauhelihaa oli 800 grammaa. Hyviä tuli :-) Mä tosin olen aivan onneton keittiössä, että ei ole kovia tasovaatimuksia, mutta maukkaita ne siis oli. =)

Mulla ois arkijuustoa palanen jälellä...voiko sen sulla jauhelihapihvin sisään? Tai voiko noi paista uunissa (jos, niin mikä aste ja kuinka kauan) että sen juuston voisi raastaa siihen päälle, kun eilen kuulin että se ois hyvää :)

kolmea kanamunaa olisin minäki suositellut, mutta korppujauhoseokseen lisäät nestettä pikkuhiljaa sen verran että pysyy notkeena :wave:

Alkuperäinen kirjoittaja päätön:
kolmea kanamunaa olisin minäki suositellut, mutta korppujauhoseokseen lisäät nestettä pikkuhiljaa sen verran että pysyy notkeena :wave:

Kyllä sun pitäis tietää ettei mulle voi antaa mutuohjeita :laugh: mutta yritetään :D

No, mä kertoisin kaikki kahdella. Ei se niin just ole jos on 800 g tai 1000 g jauhelihaa niin muuta asioita kauheesti puoleen tai toiseen. Eli maitoa n 2 dl ja korppujauhoja 1 dl, kolme kananmunaa. Kananmunahan sitoo sitä taikinaa, mutta ei ne mitään ihmeitä tee. Eli kilon taikinaan mä käyttäisin 3 munaa, sillä edellytyksellä että käytät nestettä tuon verran. Jos maitoa käytät vähemmän niin riittää 2 munaa.
Normaalisti mä teen jauhelihataikinan niin että
400 g jauhelihaa
sipulikeittopussisekoitus
kermaviiliä n puoli prk
juustoraastetta n 1 dl
(1 muna) joskus en laita ja pysyy kasassa
kourallinen (pieni) korppujauhoja

Noin muut aineet voit laittaa 2,5x ja korkeintaan 2 munaa

Paista pihvit pellillä leivinpaperin päällä

Tuosta satsista tulee 2 pellillistä, ei tarvitse ahtaa ihan vieri viereen

Hyvä suhde lihassa olisi sikanauta 400g ja paisti 600g, itse teen paistijauhelihasta kokonaan

Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Mulla ois arkijuustoa palanen jälellä...voiko sen sulla jauhelihapihvin sisään? Tai voiko noi paista uunissa (jos, niin mikä aste ja kuinka kauan) että sen juuston voisi raastaa siihen päälle, kun eilen kuulin että se ois hyvää :)

Raastaisin sen juuston sinne taikinan sekaan. Pihvit voi paistaa uunissa ja musta niin tuleekin parempia, eivät pala niin helposti. Paistan 200 asteessa kunnes ovat kypsiä, varmaan reilu 10 minuuttia.

Kiitokset taas jälleen kerran ohjeista :)

Jauhelihana mulla on 600g naudan jauhelihaa ja 400g naudan paistijauhelihaa joten niillä mennään...ja raastan sen juuston nyt sitten sinne taikinan joukkoon ja pistän pihvit uuniin. Eiköhän siitä ihan hyvää tule, tai syömäkelpoista ainakin :)

niitä ei edelleenkään paisteta uunissa vaan pannulla |O
sen jälkeen voi laittaa uuniin hautumaan :D

Ai niin...en mä katos yhdistänyt että se lihapulla pätee pihveihinkin :laugh:

No ei vaiskaan...mä vaan pelkään sitä, että se ei pysy koossa tai vaihtoehtoisesti se palaa pohjaan jos pannulla niitä paistan...mulle ois siis turvallisempaa laittaa ne suoraan uuniin :ashamed:

Kauanko sä niitä pannulla paistat ja kauanko sitten uunissa ja ja onko se sen 200 astetta?

Ai niin...en mä katos yhdistänyt että se lihapulla pätee pihveihinkin :laugh:

No ei vaiskaan...mä vaan pelkään sitä, että se ei pysy koossa tai vaihtoehtoisesti se palaa pohjaan jos pannulla niitä paistan...mulle ois siis turvallisempaa laittaa ne suoraan uuniin :ashamed:

Kauanko sä niitä pannulla paistat ja kauanko sitten uunissa ja ja onko se sen 200 astetta?

ensin pannulla pinta ruskeeks molemmin puolin ja sen jälkeen vuokaan ja uuniin, folio päälle.
reilu sata astetta ja reilu tunti. ei se niin tarkkaa ole =)

Samoin minä tekisin =)
Pelkässä uunissa pihvit/pullat helposti kuivuvat liikaa.
Tyttäreni teki viikonloppuna niin että paistoi pihvejä ensin pannulla ja laittoi limittäin voideltuun uunipannuun-> päälle juustosoirot ja ruokakermaa haudutusnesteeksi... nam, oli hyvää ja kastike valmiina =)

Kiitokset taas jälleen kerran ohjeista :)

Jauhelihana mulla on 600g naudan jauhelihaa ja 400g naudan paistijauhelihaa joten niillä mennään...ja raastan sen juuston nyt sitten sinne taikinan joukkoon ja pistän pihvit uuniin. Eiköhän siitä ihan hyvää tule, tai syömäkelpoista ainakin :)

Paista aluksi 10min 225 ja sitten n. 10min 200 tai hiukka alle.

Voit ottaa pelliltä yhden pihvin 15minuutin kohdalla ja halkaista sen, niin näet kypsyyden.

Yhteistyössä