Ruoalla sotkeminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Natiainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Natiainen

Vieras
1v tyttöni on aina ollut hyvä syömään. Ruoka on maistunut, eikä ronkeloinnista ole ollut tietoakaan. Tähän mennessä on syönyt voittopuolisesti kaupan ruokaa, mutta myös itse tekemiäni ruokia.

Nyt olen siirtymässä lähes ainoastaan itse tehtyihin ruokiin, kun minulla on enemmän aikaa paneutua ruoanlaittoon. Voi sitä sotkun määrää, kun eilen yritin tytölle syöttää uutta perunaa ja jauhelihakastiketta... Jauhelihat kaivettiin suusta ulos ja perunanpalat samoin. Kaikki karkeampi sai tulla ulos. Osan sitten kaiveli pöydältä käsin takaisin suuhun, mutta potut jäivät syömättä joka tapauksessa.

Olisikos kellään nyt neuvoja, miten menetellä? Muuta ruokaa en tilalle antanut, syötiin sotkun kanssa sitä jauhelihakastiketta ja perunaa, kunnes tyttö teki stopin. En tahdo alkaa käymään kauppaa ruoan kanssa, että ekana tarjotaan toista ja sitten parempaa, kun ei kelpaa.

Miten siis pitäisi suhtautua siihen ruoan kaivelemiseen? Olenko kuin en huomaisikaan vai kiellänkö?

Vinkkejä pliis!

Kuulostipa erittäin tutulta!

Meillä tyttö myös 1 vuotias ja valikoi ruokansa. Syödään n. 2/3 kotiruokaa ja loput kaupan mössöjä. Hänellä on selvästi lempiruokia. Ykkössuosikki on makaroni ja makkara. Ne hän syö kiltisti omin sormin. Jonakin päivänä peruna uppoaa ja toisinaan sylkee sen pois. Kala on osoittautunut mieluisaksi jos sen saa syödä itse sormin.

Mutta selvästi on päiviä jolloin ruoka maistuu ja sitten taas ei. Nyt on puhkeamassa useampi hammas ja ruokailu on hankalaa. Yritän tehdä sosekeittoja ja niitä lempiruokia. Ikenet kun ovat kovin hellät.

Hänellä on erikoinen tapa vetää loput ruuat lattialle kun vatsa on täysi. Jos en niitä heti siivoa sieltä pois saattaa käydä esim. puolen tunnin kuluttua hakemassa makupaloja!

Oletko jo kokeillut haarukkaa? Me saatiin synttärilahjaksi lasten haarukka. Sillä tuntuu olevan hauska syödä kun ruuan voi yrittää itse ""keihästää"" siihen. Eikä siitä tipahda saalis lattialle yhtä helposti kuin lusikasta.

Olen sitä mieltä, että 1-vuotiaalle syötetään ruoat vielä. Meillä kun on vielä 2 niin sitä ruuan määrää, joka menisi hukkaan. Mielestäni noin 2-vuotias osaa vasta syödä itse. Sitten kun ymmärtää puhetta. Siitäkin huolimatta, että neuvolassa oltiin sitä mieltä että 1-vuotiaana täytyy opetella syömään itse. En voi sietää sitä, että annetaan lasten sotkea ruoalla ja 1-vuotias ei ymmärrä vielä jos yrität selittää hänelle. Muutenkaan en viitsi siivota ruokaa ympäri keittiötä, koska puuhaa on ihan tarpeeksi. Minut on jo kotona opetettu kunnioittamaan ruokaa ja se on iskostunut päähäni niin, etten anna lastenikaan sotkea ruoalla. Suostuivat ihan kiltisti syömään noin parivuotiaaksi. Sen jälkeen olikin jo helppo opetella itse, kun käden hallinta on jo kehittyneempi. Kyllähän nuo syömään ovat oppineet itse.

En muutenkaan toimi joka asiassa niinkuin neuvolassa neuvotaan, vaan niinkuin itse näen parhaaksi. Kuuntelen mieluummin äitini ohjeita, jotka ovatkin osoittautuneet paremmiksi monessa asiassa kuin neuvolan. Esim. en koskaan ole nukuttanut lapsia vaan laittanut vaan sänkyyn ja sinnehän ne ovat itsekseen nukahtaneet. Samoin olen syöttänyt lapseni noin 3-4 tunnin välein säännöllisesti jolloin olemme säästyneet vatsavaivoilta.

Täällä toinen tuplaäiti ;)) ja aika samoilla linjoilla edellisen kanssa.Meillä ei olla vielä itse syöty kuin sormiruokaa, eikä ole tarkoitus vielä vähään aikaan antaa tyttöjen itse syödä ruokaansa.Sotkua meillä muutenkin riittää ja juoda osaavat jo itse nokkamuksista.

Se on jännää miten nykyään pitäisi lapsien osata kaikkea heti ja äkkiä, muuten on *jotakin vikaa* tai äiti on *laiska* ja viitsimätön.Puolivuotiaita istutetaan potalla, syödä pitäisi osata itse jo 1v jne.....mikä kiire tässä maailmassa oikein on lapset kehittyvät ajallaan ja oppivat itse asioita. Sitten kun sitä omaa tahtoa alkaa syömiseenkin löytyä, ei tarvitse opettaa, sillä lapsi ei yksinkertaisesti suostu enää syötettäväksi ;))

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että lapsi ei ""leiki"" ja ""sotke"" ruoalla. Miten lapsi itse oppii syömään ellei saa itse harjoitella. Meillä on lapsen annettu harjoitella syömistä heti kun on itse osannut istua syöttötuolissa. Lapselle on annettu omaan käteen oma lusikka, jolla lapsi on itse saanut halutessaan kokeilla ruokaa ja itse olen antanut toisella lusikalla. Kyllä se ruoka tiensä jossain vaiheessa sinne suuhunkin löytää. Ei se pöydän siivoaminen ja lapsen kasvojen ja käsien peseminen niin suuri vaiva ole. Se on kyllä totta, että nykyään yritetään lapsista tehdä kauhealla höngällä mahdollisimman itsenäisiä ja mahdollisimman pienestä pitäen. Sitä en minäkään ymmärrä, mutta kyllä lapsen täytyy myös saada itse opetella pikku hiljaa mm. tätä syömistä.
Oletko tullut ajatelleeksi, että ehkä lapsesi ei pysty syömään isompia paloja, niistä saattaa tulla yökkimisreaktio. Söisitkö itse jos tuntuisi, että oksennus tulee justiinsa..tästä saat lisätietoja neuvolasta.

Olen samaa mieltä edellisen kirjoittajien kanssa siitä, että kyllä lapset oppivat syömään vähän myöhemminkin. Meillä on aina syötetty lapset noin parivuotiaaksi, koska minulla on myös maatalon työt joten en ehtisi siivoamaan koko kyökkiä syömisen jälkeen. Ehkä jos hoitaa vaan yhtä lasta niin voi antaa sen huseerata miten haluaa ja juosta kokoajan rätin kanssa perässä, mutta järki käteen jos lapsia on useita ja muutakin tekemistä niin on paras vaan syöttää lasta mahdollisimman kauan. Ei ennenkään annettu lasten heitellä ruokaa pitkin kyökkiä ja ollaanhan me aikuiset opittu syömään, vai mitä. Jotkut liikaakin!!!

ANTEEKSI jos ulosantini oli epäselvää!

Käsittääkseni alkuperäinen nimimerkki kyseli sitä kuinka saa lapsen syömään tavallista ruokaa.
Minun kokemukseni oli se että antaa lapsen yrittää syödä itse jos on siihen halukas.

ELI: Jos lapseni (1v.) ei syö kun lusikalla syötän, vaan haluaa itse syödä sormin/lusikalla/lasten haarukalla annan hänen tehdä näin. Toki autan kun näen tarvetta siihen.
Toinen vaihtoehto olisi köyttää lapsen kädet pois tieltä ja syöttää huudon kera!

Mutta jokainen toimii kuten parhaaksi näkee.

Samaa mieltä sissin kanssa. Itsellänikin on useampi lapsi ja jokaisen kohdalla on tehty samalla tavalla. Isommat osaavat jo syödä itse kun pienempi harjoittelee ""sotkemaan"". Tietysti jos sattuu olemaan kolmoset, neloset ehkä itsekin harkitsisin antaisinko lapsille omat lusikat...
Ja mikään ei ole niin raivostuttavaa kun sanonta"" tehtiinhän sitä ennekin niin ja näin"". Hei, maailma muuttuu...
Ja miten voi koko keittiö sotkeutua ruokaillessa? Eikös sitä syödä ruokapöydän ääressä?

Kyllähän pieni lapsi saa aikaan aika sotkua, jos antaa itse syödä. Meidän Ville antaa ihan mielellään syöttää eikä edes itse yritä, kun en ole tarjonnut lusikkaa edes omaan käteen. Ville on nyt 1 v. ja 8 kk ja olen ajatellut kohtapuolin antaa lusikan omaan käteen, mutta samalla syötän myös itse. Ville on kova syömään ainakin toistaiseksi toisin kuin serkkunsa Ada, joka saa itse sotkea ruoan kanssa (ikä 1,5 vuotta). Vaikka maailma muuttuu niin ei kaikki uudet systeemit välttämättä hyviä ole. Täytyy ajatella myös omilla aivoillaan eikä tehdä aina niinkuin neuvolassa neuvotaan. Mielestäni lasten ei tarvitse antaa terrorisoida vanhempiaan jo pienestä. Ja jokaisella on oma näkemys myös lastenhoitoon. Neuvolassa vaan pyritään siihen, että kaikki lapset kasvatetaan samalla kaavalla.

Kiva, kun on tullut keskustelua, mutta kysyisin vielä, olisiko kenelläkään neuvoja alkuperäiseen kysymykseeni, miten saisin tyttöseni syömään normaalia kotiruokaa.. Mistä itse tehdyistä ruoista teidän ipanat tykkäävät?

Tänään keitin makaronia ja syötin jälleen jauhelihakastiketta (ruokavalio ei normaalisti ole näin yksipuolinen, mutta nyt kävi näin, että useampana päivänä tuli samaa ruokaa) ja raejuustoa. Kyllä tökki taas. Alkuun upposi ihan hyvin, mutta sitten alkoi suun kaivelu taas. Olen päättänyt syöttää vaan näitä omia, muita vaihtoehtoja ei tarjoilla.

Tytteli kaivelee ruoat pois suusta ja alkaa sitten lappamaan samaa tavaraa takaisin suuhunsa pöydältä. Ekalla kerralla kielsin tekemästä sitä ja tyttö sai hirveän uhmahuutokohtauksen ja syöminen jäi siihen. Toisella kerralla ajattelin, että en ole huomaavinanikaan, syököön siitä pöydältä sitten niitä ruokia. Tämä jälkimmäinen toimintatapa vaikutti jotenkin fiksummalta, sai tyttö sentään syötyäkin jotain.

Tuli tuosta 1 v:n lempiruokana makkara kommentista mieleeni oheinen uutinen.

Kaksi nakkia ja puoli litraa mehua ylittävät lasten turvarajat

Jo muutama nakki ja puolisen litraa kaupan tiivistemehusta tehtyä janojuomaa ylittävät lasten terveydelle haitallisten lisäaineiden turvarajat. Lapset saavat elintarvikkeista lisäaineita eniten 2-4 vuoden ikäisinä. Elintarvikeviraston mukaan leikki-ikäisten saaman lisäaineiden määrän ja laadun jatkuva seuraaminen on tärkeämpää kuin aikuisten lisäainetasojen vahtiminen.

Elintarvikeviraston ja Turun yliopiston tekemän tutkimuksen mukaan 13 kuukautta - 6 vuotta vanhat suomalaislapset eivät keskimäärin saa ruoastaan lisäaineita huolestuttavan runsaasti. Itse asiassa keskiarvoja tarkasteltaessa lasten lisäaineiden saanti on Suomessa kohtuullisella ja turvallisella tasolla.

Tästä huolimatta tutkimustulokset kertovat, että osa lapsista saa muutamia lisäaineita enemmän kuin on turvallista. Tällaisia lisäaineita ovat tiivistemehujen ja hillojen sisältämä bentsoehappo ja nitriitti, jota käytetään lihaleikkeleiden ja makkaroiden säilöntäaineena.

Lapsi, joka painaa 15 kiloa, voi syödä korkeintaan yhden nakin ja juoda enintään 3 desiä mehujuomaa, jotta nitriitin ja bentsoehapon suurin turvalliseksi määritelty saantitaso eli ADI-arvo ei ylittyisi. Toinen nakki ja mehulasi ylittäisivät turvallisena pidetyn rajan.

Leikki-ikäiset saavat eniten

Elintarvikeviraston mukaan pienten leikki-ikäisten lisäaineiden saantia pitäisi seurata jatkuvasti. Lasten seuranta on viraston mukaan jopa tärkeämpää kuin aikuisten, sillä ihminen saavuttaa painokiloon suhteutetun lisäainehuipun 2-4-vuotiaana.

Kaikista ikäryhmistä leikki-ikäiset kuluttavat painokiloaan kohti eniten ruokaa ja juuri niitä elintarvikkeita, jotka sisältävät lisäaineita. Siksi leikki-ikäisten riski saada ruoan sisältämiä lisä- ja vierasaineita yli sallitun määrän on suurin. Leikki-iän jälkeen lisäaineiden määrä elimistössä taittuu yleensä alaspäin.

Lisäainetutkimus paljasti myös, että tytöt saavat vähemmän lisäaineita kuin pojat.

Pakastemehu turvallisinta

Hillojen ja mehujuomien säilöntäaineena käytettyä bentsoehappoa löytyy luonnostaan karpalossa, puolukassa ja lakassa. Lisäaineena bentsoehappo saattaa aiheuttaa yliherkkyys- ja astmaoireita. Joskus bentsoehapolle herkistyneet eivät voi käyttää salisylaattipohjaisia särkylääkkeitä.

Vaikka kaupasta ostetut hillot ja mehujuomat ovat bentsoehapon yleisimmät saantilähteet, myös kotimehujen valmistuksessa käytetyt säilöntäseokset saattavat lisätä lisäaineen saantia leikki-iässä merkittävästi. Elintarvikevirasto muistuttaa, että pakastus on turvallisin lapsiperheen kotimehujen säilöntämuoto.

Makkaraa vain silloin tällöin

Suomalaiset saavat lähes kaiken nitriittinsä lihatuotteista. Nitriitti voi muodostaa haitallisia nitrosoamiineja joko elintarvikkeissa tai mahalaukussa ja suolistossa reagoidessaan amiinien kanssa. Liika nitriitti saattaa aiheuttaa syöpää.

Nitriitin saantia voi vähentää leikkaamalla lihaleikkeleiden ja makkaroiden osuutta ruokavaliossa. Elintarvikevirasto toivoo, että lihateollisuus harkitsisi nitriittipitoisuuksien alentamista tuotteissaan.

© Medixine Oy

Lähde: Verkkoklinikka uutiset

Joo, meni asia vähä vierestä välillä...mutta tällastähän tämä on ;))

Meillä siis on syöty itsetehtyä alusta asti.Ensin soseutin kaikki ruuat tehosekoittimessa, ei siis sauvasekoittimella vaan sellaisessa*purkissa missä terä*, ruuasta tulee aivan silkkisen tasaista kun laittaa tarpeeksi nestettä.
Tytöt siis tottuneet itsetehtyyn ja sitten aloin pikku hiljaa lisätä möykkyisyyttä ja makua ruokiin kun 1v päivä alkoi lähestyä.Tällä hetkellä muussaan kaiken ruuan haarukalla, jos jauhelihasta jää suurempia könttejä niin tytöt kyllä sylkevät köntit pois ja pureksivat kuin purukumia ;)) Vieläkin ohennan ruuat maidolla.

Neuvoisin sinuakin soseuttamaan vaikka osan ruokaa sileäksi ja sitten pikkuhiljaa lisäämään möykkyisyyttä.Minä pikään soseutin perunan sileäksi ja sitten muun jätin hieman möykkyisemmäksi ja siitä pikkuhiljaa siirryttiin nykyiseen malliin ;))

Toiset kyllä herkempi kurkkuisia kuin toiset, mutta harjotus tekee mestarin ....

Puhut asiaa. Mutta eikö tuo suositus mene niin että lapsi voi syödä nakin per päivä. Eli jos tänään syö vaikka kolme voi makkaraa seuraavan kerran tarjota muutaman päivän kuluttua?

Ei meillä toki tuota lempiruokaa syödä kuin kerran pari viikossa. Joskus jopa harvemmin.

Just tollasiahan ne muksut on, hih =) meillä kanssa tyttö vetää raejuustopalleroita pöydältä,mutta kyllä mä hänet vielä syötän. välillä annan lusikan käteen,mutta lähinnä heiluttelee sitä muuten vaan. meillä ollaan oltu pääasiassa kaupan eväillä, mutta nyt olen antanut kotiruoka, jos olen tehnyt sellaista mitä voi antaa (ei liian mausteetua tms). Vaihtelevalla menestyksellä menee ja haarukalla laitan niin pieneksi kuin vaan saan,mutta en enää sauvasekoittimella. Grillimakkara ja nakit suursuosikki...ja siitähän se neuvolatäti saikin taas alkaa sen hiikatin nakkisaarnan!Sanoi, että vielä 4v saisi syödä nakin viikossa, meillä toinen tyttö 5v ja tasan syö enemmän!!!
Olen ajatellu syöttää kanssa vieläpitkän aikaa..katsotaan nyt milloin ilmaisee kiinnostustaan itse. Höh, meniköhän tämä viesti taas asian viereen...noh, kirjoitinpa nyt kuitenkin!

Yhteistyössä