Runsaat kuukautiset, toimenpiteitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Minulla oli pitkään mystisiä, elämääkin reippaasti rajoittavia oireita. Jotka sitten itse sain rajattua anemiaksi. Lääkäri ei edelleenkään oikein uskonut, mutta vahva rautalisä auttoi.

Nyt olen sitten herännyt että hetkinen kuukautiset ovat todella runsaat, ovat ennenkin olleet runsaanpuoleiset. Mutta ei tässä mittakaavassa.
Normaali tamponi on puolessa tunnissa käyttökelvoton ja verihyytymiäkin on. Vuodan siis kuin hanasta.

Voikohan asialle tehdä jotain? Tietääkö joku?

Traneksaamihappo on lääkeaine, joka lisää veren hyytymistä. Riittävällä annoksella yleensä vähän hillitsee runsainta kuukautisvuotoakin. Reseptilääke. Jos siis et halua/voi käyttää yhdistelmäpillereitä (joita kannattaisi runsasvuotoisen käyttää aina 3 liuskaa "putkeen", jolloin vuoto tulisi vain 5 kertaa vuodessa) tai hormonikierukkaa. Jos vuoto suorastaan anemiaa aiheuttaa, niin kyllä tarttis jotain tehdä!

Kai olet gynekologilla käynyt tutkittavana? Ensimmäiseksi kannattaa selvitellä, onko jotain erityistä syytä kuten esim. myoomia aiheuttamassa tuota vuotoa.

Jos lapsiluku on täynnä, niin silloin kuumapallohoito on yksi mahdollisuus noiden aikaisemmin mainittujen vaihtoehtojen lisäksi.

Yhteistyössä