Olen pahoillani, että kuvittelet minun pitävän itseäni jotenkin muita parempana noin yleisesti, sillä niinhän asia ei ole. Joku toinen osaa runoilla paremmin kuin toinen ja niiden runojen laadustakin voi olla niin montaa mieltä kun monasti ne ovat silkkoja makuasioita. Vastaavasti joku toinen tajuaa vaikkapa kasvienhoitoa enemmän kuin minä ja mikäs siinä. Jos joku saa kiinanruusun kukkimaan niin hatunnosto. En ymmärrä miksi siitä pitäisi pahoittaa mielensä, loukkaantua tahi vetäistä herneitä nenään.
Missään kohtaa tarkoitukseni ei ollut millään tavalla ilmaista, että ap (taikka muut ei-itse-runoilevat) olisivat jollakin tapaa ihmisinä huonoja tai huonompia kuin tämä minä. Minua kiinnosti aivan pelkästään se, MIKSI he eivät ole välttämättä edes harkinneet oman runon rustaamista (ja yritin myös perustella miksi se itseäni kiinnostaa, mutta selitykseni näyttää tulleen tulkituksi itsekorostuksena, -kehuna ja ylpeilynä, mitä siinä oikeasti ei ollut tipan tippaa). Ollenkaan en ottanut kantaa siihen pitäisikö tai saisiko apua pyytää ja olen siinä kanssasi täsmälleen samaa mieltä, ettei avun pyytämisessä ole yhtikäs mitään pahaa jos jokin asia ei itseltä luonnistu. Ja tokihan itsekin pyydän apua silloin kun koen sitä tarvitsevani, joten pidän hiukan asiattomana tuota viestisi viimeistä kommenttia, että ""superhyvyyteni takia en avunpyynnöistä tiedä mitään"". Näinkö todella pystyt muutaman rivin perusteella luonneanalyysiin? Vaikka ymmärrän kyllä että pyrkimyksenäsi oli tiputella minua olettamistasi ""superhyvyysylimielisyyspilvilinnoista"", tai näin ainakin oletan. Korjaa toki mikäli olen väärässä.
Eikä minusta ole yhtään mitään pahaa, tuomittavaa tahi halveksittavaa (siis ei mitään) jos joskus luovuus ei kukikaan. Ei se ole automaattijuttu. Ei kenellekään, edes niille joita pidetään luovina.
Miksi siis en saisi silti kysyä runoilemattomalta että onko hän harkinnut itse kirjoittamista ja miksi päätyi avun pyytämiseen muilta? Siksikö, että se saattaa saada kohteen tuntemaan itsensä ties mistä syystä jotenkin vähäarvoisemmaksi?
Minua surettaa tällainen.