Röyhkeät ostajat fb-kirpparilla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Raivostuttavaa...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Raivostuttavaa...

Vieras
Mulla oli Facebookin kirpparilla myynnissä lasten turvaistuin, joka jäi meillä tarpeettomaksi. Kuvasin istuimen hyvin ja kirjoitin vielä myyntitekstiin, että päällisten pesu jää ostajalle. Päällisissä siis oli tahroja, mutta istuimen hintakin oli kyllä tosi edullinen. Hyvin pian tulikin varauksia ja jonossa oli useampia ihmisiä, varmaan juuri tuon edullisen hinnan takia. Sovittiin sitten ensimmäisenä ehtineen kanssa nouto, hänelle laitoin vielä lisäkuvia kun niitä pyysi joten mitenkään ei voinut tulla yllätyksenä istuimen kunto.

Kun hän näki istuimen sitä hakemaan tulleessaan niin sanoi sitten että ei aio maksaa siitä pyytämääni hintaa kun on niin likainen! Hintapyynti oli 50€ ja hän sanoi että korkeintaan 30€ maksaa. Vitosen olisin tiputtanut hintaa mutta ei kelvannut. Seuraava jonossa oleva ostaja maksoi sitten istuimesta pyytämäni hinnan eikä marissut mitään kun etukäteen kerta tiesi tilanteen. Muuta vikaa ei kyseisessä istuimessa siis ollut. Noh, sainpahan sen vaivoistani pois mutta itse kun olen jotakin ostamassa niin en kyllä paikan päällä enää ala tinkaamaan kun kaupat on jo melkein tehty!

Jos olisin nähnyt vaivan pestäkseni tuon niin tasan varmasti hintapyyntikin olisi ollut isompi ja olisin varmaan joutunut odottelemaan ostajia kauemmin. Nyt pääsin parissa päivässä eroon turhasta tavarasta. Mutta jos ostaja tietää millaista tavaraa on ostamassa ja on sitä mieltä ettei hänkään halua nähdä pesun eteen vaivaa niin ehkä kannattaa sitten jättää ottamatta yhteyttä?

Mun mielestä tinkaaminen kuuluu kaupantekoon. Varsinkin kun on ostamassa käytettyä jonka todellisen kunnion näkee vasta hakiessa.

Ilmeisesti suomalaiset ei vieläkään kehtaa tinkiä, kun siinähän joutuu puhumaan ventovieraan ihmisen kanssa.

Mun mielestä on eroa, sovitaanko noudosta vai tullaanko katsomaan... En tiedä sitten, onko tämä mun ajatus vaan, mutta jos oon sopinut ihmisen kanssa noudosta niin se on tavallaan jo sovittu kauppa, jollei tuote paljastu ihan joksikin muuksi kuin on annettu ymmärtää. Sitten taas voidaan sopia, että tulen katsomaan tuotetta, jolloin voi olla että ostan, voi olla että tinkaan tai voi olla että en osta lainkaan...

Kyllä tinkiä voi, mutta mieluummin jo ennen kuin on tuotetta hakemassa ja jos ei suostu pyydettyä hintaa maksamaan, vapauttaa tuotteen seuraavalle. Se on eri asia jos tuote osoittautuu toisenlaiseksi mitä on väitetty esim. on likainen vaikka sanottu olevan siisti. Nämä tällaiset ostajat on niin turhauttavia.

• Tykkää
Reactions: Wolt
On tuota tullut ainakin meillä vastaan että on ilmoittaneet tori.fi ilmoituksesta tulevansa hakemaan ja sitten maristaan kun on liian kallis ja polttoaineet maksaa ja ja ja ja.

Viime kesänä kävi joku katsomassa lasten jääkiekko varusteita ja oli alkanut lapsen paikalla ollessa kiroillen ihan manaamaan kun on huonossa kunnossa vehkeet. Pyynti oli 250e kaksi vuotta pelatuista vehkeistä, jotka olivat meidän mielestä aivan uuden veroiset. Mutta oli vaatinut 150e hintaan niitä.

Mies heitti pihalle. Ei ollut suostunut lähtemään useamman kehotuksen saattelemana niin ihan kirjaimellisesti työnsi tämän ostajaehdokkaan ulos talosta.

Näkyy näitä olevan. Mutta tästä syystä on hyvä laittaa niihin ilmoituksiin mahdollisimman tarkat kuvat ja teksti vaikka ettei ole pesty.

Meillä nuo vehkeet oli tasan pesty ja muutenkin pidetty hyvänä.

Mutta seuraava soittaja kysyikin sitten vieläkö ovat myynnissä ja sanoi jopa tarjoavansa enemmän jos joku on jo kamat varannut jos ne hänelle suostuttaisiin myymään. Ja kehui kuntoa aivan viimeiseen asti.

Ei niihin alennuksiin ole pakko suostua.

• Tykkää
Reactions: Wolt
JOS kuvissa näkyi selvästi kohteen puutteet ja/tai niistä oli myyntitekstissä SELVÄSTI mainittu, niin miksi ostajaehdokas ei voi jo etukäteen yrittää neuvotella siitä hinnasta? Siis jo tarjotessaan/varatessaan tai kun noudosta sovitaan viesteissä. Miksi hukata kaikkien aikaa ja tulla paikan päälle tinkimään kohtuutonta summaa? Jonkun vitosen (tai tässä tapauksessa ihan max. 10 e) tinkauksen vielä ymmärtää, jos kohde on luonnossa esim. selvästi nuhruisempi kuin kuvissa. Mielestäni ap olisi tullut juuri sopivasti hinnassa vastaan. Mutta tinkiä nyt 50e tuotteesta 20e pois, vaikka kunto oli tiedossa?? Enpä olisi itse kehdannut.

Näitä törkeitä tinkausyrityksiä tulee aina välillä vastaan. Minustakin tinkiminen sinänsä sopii tämän luontoiseen kaupan tekoon, mutta kohtuus kaikessa. Jos itse tingin, se on yleensä luokkaa max. 10 % kohteen hinnasta.

Sinällään minä ihmettelen, miksei viitsi nähdä itse sen verran vaivaa, että heittää päälliset koneeseen ja antaa koneen pestä. Ja sen jälkeen myy suuremmalla pyynnillä. Jos taas on niin likaiset ja tahraiset, ettei tavallisella pesulla lähde, niin ehkä on syytäkin tingata hintaa alemmaksi.

Tosi noloa heittää tarjouksia myyjille myytävistä tuotteista. Itse en edes viitsi vastata noihin. En myy tarjouskaupalla vaan pyytämälläni hinnalla. Enkä suostu tinkimiseen jos sitä ehdotetaan. Saatan alentaa hintaa ostohetkellä jostakin syystä. Esim. Ostaa paljon jotain, empii, haluan päästä tavarasta jo eroon. Noloja nuo jotka lupaavat ostaa pyydetyllä hinnalla ja alkavat tinkimään ostohetkellä. En suostu tinkimisiin.

Minä olen joskus miettinyt, että mikä vika on ihmisessä, joka myy likaisia tuotteita? Ja miksi ihmeessä kukaan edes säilöö likaisia tavaroita kotonaan pesemättä niitä (yöks)? Vai laittaako ihmiset tavaran myyntiin samantien sen likaannuttua?

Yhteistyössä