Rota-rokote ja pitkittynyt ripuli

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti ihmeissään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äiti ihmeissään

Vieras
Lapseni sai rokotusohjelman mukaisesti rota-rokotteet. Sen toisen rokotteen jälkeen alkoi n. 2 viikon kuluttua ripuli, hieman vihertävä ajoittain. Sitä on nyt kestänyt vaihtelevasti n. 2kk. Neuvolassa olen tästä maininnut ja nyt viimenään terveydenhoitaja myönsi, että "onhan se rokote voinut laukaista jotain".

Siis mitä? Jostain luin että laktoosi-intoleranssin voisi laukaista, onko muut kuulleet tästä? Mahakipuja ei ole, painoa tulee hyvin ja siksi neuvolassa ei olla oltu huolissaan asiasta. Nyt kun kiinteitä ruokia on hieman syöty, tilanne on ehkä vähän helpottanut.

Mutta miksi ei sanota että voi "laukaista jotain"???

Meillä kävi samoin, jo ekasta annoksesta eikä tehosteita annettu sen reaktion takia. Korjaantui maitohappobakteeri-kuurilla, tupla-annos meni parisen viikkoa ja pidempään vielä normiannoksella. Ilkeä vaiva mutta ainakin meillä normalisoitui tilanne.

Täällä vauvalla oli kanssa muutaman viikon ajan jokaisesta rotarokotteesta kakka aika löysänä (ei tosin vihertävää). Eli pisti kyllä selkeästi vatsan sekaisin. Meni kyllä aikanaan ohi, eikä ole ollut mitään allergioita tms.

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti ihmeissään;29157790:
Lapseni sai rokotusohjelman mukaisesti rota-rokotteet. Sen toisen rokotteen jälkeen alkoi n. 2 viikon kuluttua ripuli, hieman vihertävä ajoittain. Sitä on nyt kestänyt vaihtelevasti n. 2kk. Neuvolassa olen tästä maininnut ja nyt viimenään terveydenhoitaja myönsi, että "onhan se rokote voinut laukaista jotain".

Siis mitä? Jostain luin että laktoosi-intoleranssin voisi laukaista, onko muut kuulleet tästä? Mahakipuja ei ole, painoa tulee hyvin ja siksi neuvolassa ei olla oltu huolissaan asiasta. Nyt kun kiinteitä ruokia on hieman syöty, tilanne on ehkä vähän helpottanut.

Mutta miksi ei sanota että voi "laukaista jotain"???

nyt heti sen lapsen kanssa! Rokotehan on tehnyt jotain tuhoja suolistossa, mutta älä luule että lääkärit sen myöntää, onhan rokotteesta kulunut jo 2kk, papereihin kirjataan ei syy-yhteyttä rokotteeseen!
Et sitten ajatellut jättää väliin tuota rotaa?
Suomessa on rokotteet vapaaehtoisia.:)
Vnahempien pitää ottaa vastuu niin rokottamattomuudesta, kuin siittä että lapsi sitten jotain noista rokotteista saa?
Rotan haittavaikutukset
Lääkeinfo.fi - ROTARIX, oraalisuspensio esitäytetyssä oraalisessa annostelulaitteessa (GLAXOSMITHKLINE)
Lääkeinfo.fi - ROTATEQ (SANOFI PASTEUR MSD)

Alkuperäinen kirjoittaja lääkäriin;29157870:
nyt heti sen lapsen kanssa! Rokotehan on tehnyt jotain tuhoja suolistossa, mutta älä luule että lääkärit sen myöntää, onhan rokotteesta kulunut jo 2kk, papereihin kirjataan ei syy-yhteyttä rokotteeseen!
Et sitten ajatellut jättää väliin tuota rotaa?
Suomessa on rokotteet vapaaehtoisia.:)
Vnahempien pitää ottaa vastuu niin rokottamattomuudesta, kuin siittä että lapsi sitten jotain noista rokotteista saa?
Rotan haittavaikutukset
Lääkeinfo.fi - ROTARIX, oraalisuspensio esitäytetyssä oraalisessa annostelulaitteessa (GLAXOSMITHKLINE)
Lääkeinfo.fi - ROTATEQ (SANOFI PASTEUR MSD)

Tottakai tiedän, että ovat vapaaehtoisia! Ja oisin jättänyt väliin jos oisin tienny, mutta sitä kun ei voi valitettavasti tietää etukäteen, mitä siitä tulee... Vai voiko?

Jokaisessa, siis jokaisessa lääkkeessä on mahdolliset sivuvaikutukset. Terkkarin tehtäviin ei lasketa näiden haittavaikutusten kertomista varsinkaan kysymättä.

Turha syyttää terkkaria, he vain tekevät työtään. Valitettavasti teille tuli haittavaikutuksia, siitä olen pahoillani. Kaikille rokotteet ei sovi.

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti ihmeissään;29157888:
Tottakai tiedän, että ovat vapaaehtoisia! Ja oisin jättänyt väliin jos oisin tienny, mutta sitä kun ei voi valitettavasti tietää etukäteen, mitä siitä tulee... Vai voiko?

ottamalla itse selvää netistä tuosta rokotteesta(ei huuhaa sivustoilta), lukemalla vaikkapa thl:n haittavaikutus listan rotarokotteesta, punnitsemalla rokotteen tarpeellisuutta. Me ei otettu tuota rotaa, eikä pneumokokkia, muutkin rokotteet otettiin myöhästetyssä aikataulussa, ekan rokotteen sai vuoden ikäisenä.:)

Alkuperäinen kirjoittaja kyllä voi;29157918:
ottamalla itse selvää netistä tuosta rokotteesta(ei huuhaa sivustoilta), lukemalla vaikkapa thl:n haittavaikutus listan rotarokotteesta, punnitsemalla rokotteen tarpeellisuutta. Me ei otettu tuota rotaa, eikä pneumokokkia, muutkin rokotteet otettiin myöhästetyssä aikataulussa, ekan rokotteen sai vuoden ikäisenä.:)

Päätös on vaikea. Jokainen tekee varmasti parhaan näkemänsä valinnan.

Meillä tuli myös toisen annoksen jälkeen n. kuukauden kestävä ripuli. Ekasta tuli ehkä yksi ripulikakka jo samana päivänä. Käytiin lääkärissä tuon toisen annoksen jälkeen ja sanoi, että on tosiaan mahdollista, että johtuu rokotteesta. Neuvolantätikin sanoi, että voisi haittavaikutusilmoituksen tehdä, mutta eipä sitä taidettu koskaan tehdä. Ennen kolmatta annosta varauduin taas pahimpaan, mutta yllättäen siitä ei seurannut mitään.

Mulle rokotteiden ottamisessa ei ole mitään vaikeaa, kaikki tarjotut aion pienelle ottaa. Kaikilla rokotteilla on sivuvaikutuksia. Olen tuuminut niin, että monen taudin osalta se kaikkein karmein mahdollinen sivuvaikutus ei kyllä kiehdo ollenkaan. Eli kuolema.

Ehkä mä olen tehnyt turhan paljon sukututkimusta ja kirjannut liian monelle pikkulapselle kuolemaksi mahataudin tai rokon.

Alkuperäinen kirjoittaja kyllä voi;29157918:

Vaikka sulla ois kaikki tieto asiasta, et voi tietää tuleeko sun vauvalle rokotteesta oireita vai ei. Mulla esikoinen ei saanu mitään oireita ko. rokotteesta, ei mitään!!

Yhteistyössä