Röntgenin vaaroista sikiölle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mami
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mami

Vieras
Kopioin tämän kysymyksen ja vastauksen toiselta palstalta,tilanne on muuten sama mutta röntgen oli hammasröntgen. Nyt pelottaa mitä se teki sikiölle. Vähän lohduttaa vastaus että ei ole haittaa mutta riski on silti olemassa. =(

En edes tiedä miksi kirjoitan tänne,ehkä jollekin teistä on tehty röntgen ja lapsi oli terve..?

Tässä kopioitu:
Hei, minulle tehtiin röntgen kuvaus vasempaan jalkaan 27.08.2007. Tein viikko sen jälkeen raskaus testin kun kuukautiset ei alannut tulla ja se oli positiivinen. Viimeiset kuukautiset oli 24.07.2007.
Olen huolissani siitä että voiko olla sikiö vahinkoitunut röntgenin säteilyn aikana?
Vastaus 2007-09-10 14:47:47

Hei,
Sinulla on ollut viikkoja 4+6 röntgentutkimuksen aikoihin.
Koska tutkimus tehtiin jalkaan, ei säteitä varmaan paljonkaan vatsan alueelle mennyt. Joissakin tutkimuksissa on todettu, että varhaisraskaudessa tehty alavatsan! röntgentutkimus voi aiheuttaa keskenmenon. Jos raskaus jatkuu normaalisti, on sikiökin todennäisesti terve. Eli vaikka tutkimus olisi tehty suoraan alavatsaan, ei aihetta keskeytykseen olisi.
Sinun tapauksessasi voi varmaan olla huoleti.

Minun äidistäni oli otettu rintakehästä kuvia kun odotti minua. Raskaus oli silloin alkuvaiheessa ja ne 70-luvun röntgenkuvauksien säteilymäärät olivat isompia, kuin nykyisin. Ja ainakin tiettävästi olen täysin terve. :)
Ole huoleti! Mutta jos sinua huolettaa yhä, käy ihmeessä lääkärin juttusilla.

Yleensähän raskaana oleville laitetaan lyijyessu, sellainen pitkä, kuvia otettaessa. Mielellään ei kyllä kuvia otettaisi ollenkaan. Mutta nykyään säteilymäärät ovat hyvin pieniä, varsinkin jos kuva otettiin hammaslääkärin vastaanotolla. Ei sinulla ole syytä huoleen.

hammasröntgenissä kätyetyt säteilyannokset ovat niin pieniä, ettei niistä ole haittaa sikiölle. Sikiölle haitallisimmat "ajat" ovat viikot 8-15, jolloin hermosto kehittyy. Säteilykeila hammasröntgenkuvassa on pieni joten ei syytä huoleen. ja jos on vielä ollut lyijyessu niin sikiö ei ole saanut mitään annoksia.

Yhteistyössä