röntgen ja raskaus..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja piprane ema
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

piprane ema

Aktiivinen jäsen
02.08.2006
9 124
1
36
eli onko thorax kuvauksesta haittaa jos sattuu oleen raskaana? Itellä siis se tilanne, että huomenna tai ylihuomenna kuvaus ja mahdollinen raskaus ei näy etes testissä vielä vaan menkkojenki pitäs alkaa vasta perjantaina.

Voi olla hölmö kysymys, mutta kun se vauva olisi niin toivottu..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla röntgen-kuvattiin hammaslääkärissä kun olin raskaana. Laitettiin mahan päälle kunnon suojat..

hammasröntgenistä ja thoraxkuvauksesta ei voi puhua samana päivänä säteilyriskin suhteen!

Ei multa kysytty oonko paksuna ja toisekseen yleensä jos oon lekurikäynnillä sanonu jotain et saatan olla raskaana jne. niin vähätelleet vaan, että ei sillä vielä oo väliä ku ei oo menkatkaan myöhäs.. en siis älynny tänään tehdä itseäni taas naurettavaksi ku hoksasin vasta kotiuduttuani, että jäi varmistamatta toi seikka..

toisaalta.. se kuvaus on tehtävä..

Alkuperäinen kirjoittaja piprane ema:
Ei multa kysytty oonko paksuna ja toisekseen yleensä jos oon lekurikäynnillä sanonu jotain et saatan olla raskaana jne. niin vähätelleet vaan, että ei sillä vielä oo väliä ku ei oo menkatkaan myöhäs.. en siis älynny tänään tehdä itseäni taas naurettavaksi ku hoksasin vasta kotiuduttuani, että jäi varmistamatta toi seikka..

Säteileeks sun lääkäri???

Alkuperäinen kirjoittaja Varis Hilton:

Säteileeks sun lääkäri???

hah hah ja kiitos asiallisuudesta taas, parempi vittu ku ei kysele täällä mitään. Et ilmeisesti osannut ajatella omilla aivoillasi, että tarkoitin ehkä aiemmilla lääkärikäynneillä tehtyjä muita tutkimuksia, jotka voivat vaikuttaa jos raskaana. Olen siis vuoden jo halunnut lasta ja näin ollen jokaisella lääkärikäynnilläni on ollut raskaus mahdollista kun ehkäisyä ei ole käytössä.

Alennuin siis karkeaan kielenkäyttöön, mutta tällä hetkellä on kova huoli omasta terveydestä ja olisin kaivannut asiallisia kommentteja.

Minä ravasin koko alkuraskauden kuvauttamassa jalkaa. Suojat laitettiin, siis oikein kunnon peitteet.
En usko, että kannattaa kuvauttaa keuhkojenkaan alueelta, jos on raskaana.

Mulle sanottiin, että joko alkio kestää kuvauksen ja korvaa vaurioituneet solut uusilla, tai raskaus menee kesken.

No mulla meni kesken, mutta eipä ole taikaa johtuiko liiallisista rönkkäämisistä vai mistä. :snotty:

Olen röntgenhoitaja, enkä mielelläni kuvaisi mahdollisesti raskaana olevalta keuhkoja, ellei lähetteen tehneen lääkärin ja radiologin mielestä kuvaus ole niin sanotusti elintärkeä.

Alkuperäinen kirjoittaja rtgh:
Olen röntgenhoitaja, enkä mielelläni kuvaisi mahdollisesti raskaana olevalta keuhkoja, ellei lähetteen tehneen lääkärin ja radiologin mielestä kuvaus ole niin sanotusti elintärkeä.

huoh..hitto ku vaikeeta... taidan siis käydä vain sovituissa verikokeissa ja siirtää keuhkokuvauksen ainakin toistaiseksi. Eihän tässä montaa päivää ole niin näkee onko raskaana vai ei. Keskenmenoja on tarpeeksi ilman tätäkin, mutta jotain häikkää mun keuhkoissakin on :(

huoh..hitto ku vaikeeta... taidan siis käydä vain sovituissa verikokeissa ja siirtää keuhkokuvauksen ainakin toistaiseksi. Eihän tässä montaa päivää ole niin näkee onko raskaana vai ei. Keskenmenoja on tarpeeksi ilman tätäkin, mutta jotain häikkää mun keuhkoissakin on :(

:hug:

Alkuperäinen kirjoittaja feger:

:hug:

kiitos.

Kävin verikokeissa aamulla ja kysyin tosta kuvauksesta niin sanoi heti, että ei ala kuvaamaan jos raskaus mahdollinen.. eli tiistaille sain ajan jos menkat alkaa.. nyt en tiiä et toivonko niitten alkavan vai ei... vauvan haluisin kuitenki :D

Mulla röntgen-kuvattiin hammaslääkärissä kun olin raskaana. Laitettiin mahan päälle kunnon suojat..

hammasröntgenistä ja thoraxkuvauksesta ei voi puhua samana päivänä säteilyriskin suhteen!

Eikä thoraxkuvauksesta ja lantion alueen kuvauksesta, kun puhutaan mahdollisen sikiön saamasta säteilystä. Vältettäviä riskejä ei kuitenkaan oteta.

Kävin verikokeissa aamulla ja kysyin tosta kuvauksesta niin sanoi heti, että ei ala kuvaamaan jos raskaus mahdollinen.. eli tiistaille sain ajan jos menkat alkaa.. nyt en tiiä et toivonko niitten alkavan vai ei... vauvan haluisin kuitenki :D

Vastaisen varalta kannattaa varmaan pyytää siihen verikokeen yhteyteen myös verestä tehtävä raskaustesti.

minä kävin thorax röntgenissä viime viikolla, viikkoja 17+. suojattiin kyllä sikiö niin perusteellisesti kuin pystyttiin, toivotaan että se oli ok. Kuvat oli pakko ottaa koska oli hengenvaarallisen taudin epäilyksestä kyse, oli pakko varmistaa kuvilla ettei ole sitä.

Yhteistyössä